اقتصادی 10:30 - 08 آذر 1393
رویترز:
شرکت اسار هند قصد دارد از درآمد‌های نفتی مسدود شده ایران در هند برای پرداخت پول صادرات فولاد خود به ایران استفاده کند.

هند پول نفت ایران را با فولاد می‌دهد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از رویترز، شرکت نفتی اسار هند در تلاشی تازه برای دور زدن تحریمهای مالی غرب علیه ایران قصد دارد از درآمد‌های نفتی مسدود شده ایران در هند برای پرداخت پول فولاد صادراتی خود به این کشور استفاده کند.

شرکت ملی نفت ایران در ماه اوت این مکانیزم پرداخت را پیشنهاد کرد که احتمالا راه جدیدی را برای آزاد‌ سازی پول نفت صادراتی ایران که تحت تحریم‌های غرب در هند مسدود شده ایجاد می‌کند.

به گفته منابع صنعتی و دولتی و نامه‌هایی که به رؤیت رویترز رسیده، شرکت اسار از دولت هند درخواست کرده که این شرکت را از پرداخت نفتی به ایران معاف کند و در عوض این بدهیها را با قرار‌داد 2.5 میلیارد دلاری صادرات ورقه‌های فولادی به یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران تسویه کند.

این طرح در مرحله حساس گفتگوهای هسته‌ای ایران و غرب مطرح شده است. مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و توافق موقت هسته‌ای که به ایران اجازه می‌دهد بخشی از پول نفت خود را دریافت کند هفته گذشته تا اواسط سال 2015 تمدید شد.

شرکت ملی نفت ایران از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. وزارت دارایی هند نیز در این خصوص اظهار‌نظر نکرد.

جاناتان موس رییس بخش تجارت دریایی در یک شرکت حقوقی در لندن گفت: صادرات فولاد به ایران براساس تحریم‌ها ممنوع است، اما تعامل با شرکت ملی نفت ایران به احتمال زیاد تحت پوشش قانون تحریم‌های اروپا و آمریکا قرار نمی‌گیرد.

همچنین یک منبع حقوقی مستقر در لندن که به شرکت‌های هندی در زمینه صادرات به ایران مشاوره می‌دهد، گفت: پیشرفت مذاکرات هسته‌ای می‌تواند موضع غرب را نرم‌تر کند.

ساروش زایوالا گفت: فکر نمی‌کنم این مساله تحت پوشش تحریم‌ها قرار بگیرد مگر اینکه آمریکا‌یی‌ها مدعی شوند فولاد صادراتی در برنامه هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع آگاه می‌گویند: وزارتخانه های دارایی و بازرگانی و مقامات نفتی دو کشور طی نشستی در سوم نوامبر در وزارت نفت هند در زمینه این قرار‌داد به یک توافق اصولی دست یافتند که باید به تایید نهایی دولت هند برسد.

انتهای پیام


5293169
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با نوسازی و بازسازی یک فروند هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ به دست متخصصان ایرانی روزانه یک هزار و ۲۰۰ صندلی به چرخه هوایی کشور اضافه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی طی دو سال گذشته به کنتور‌های هوشمند متصل شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیارد دلار در سال گذشته سرمایه گذاری مصوب و خارجی داشته ایم که طی سال‌های گذشته با پایش‌های صورت گرفته این میزان افزایش یافته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: ایجاد فضای کسب‌وکار برای سازندگان بخش خصوصی و مردم در بخش مسکن برای تحقق شعار امسال بسیار حائز اهمیت است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بندر شهید رجایی گفت: با توجه به سرویس و تعمیرات تمامی شناور‌ها امسال از ابتدای اجرای طرح نوروزی هیچ شناوری از سرویس خارج نشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقدار صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود پنج میلیون و ۱۸۶ هزار تن بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در محور کرج _ چالوس و محور هراز نیمه سنگین گزارش شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است