علمی فناوری 11:55 - 04 اسفند 1395
فروشگاه زنجیره ای ایکا (ICA) در سوئد، تصمیم گرفته به جای استفاده از برچسب‌های پلاستیکی، نشان تجاری‌اش را با کمک لیزر روی سیب‌زمینی‌های شیرین و آووکادو‌هایی که به فروش می‌رساند حک کند، فرایندی که به نشانگذاری طبیعی شهرت یافته‌است تا نه تنها هزینه‌ها را کاهش دهد، بلکه با محیط زیست هم سازگار باشد.

براساس گزارش گاردین، در این تکنیک از یک لیزر کم‌مصرف و پاک برای برداشتن لایه‌ای از رنگدانه‌ها از روی سطح سبزیجات استفاده می‌شود.

این طرح آزمایشی از دسامبر سال 2016 آغاز شده و تا پایان ماه مارس 2017 ادامه خواهد‌داشت. در این دوره آزمایشی روی سبزیجان نام محصول، کشور تولید‌کننده و بارکد محصول حک می‌شود.

به گفته هاگ در این روش قسمتی از پوست میوه تحت تاثیر نور لیزر قرار گرفته و لایه‌ای بسیار ظریف از رنگدانه‌های پوست برداشته می‌شود بدون اینکه خراش‌ها از سطح پوست بگذرد و در نتیجه روی کیفیت آن تاثیری ندارد. دلیل انتخاب سیب‌زمینی شیرین و آووکادو برای استفاده در این طرح آزمایشی این است که پوست این سبزیجات معمولا خورده نمی‌شود و علاوه بر این برچسب‌های پلاستیکی نیز به خوبی روی این سبزیجات نمی‌چسبند.

مهمترین بخش این طرح آزمایشی مشاهده واکنش خریداران است و اینکه آیا سبزیجاتی که پوست آنها تاتو شده‌است را خریداری می‌کنند یا خیر.

با این‌همه از این تکنیک نمی‌توان برای تمامی سبزیجات استفاده کرد، برای مثال پوست مرکبات از خاصیت جادویی خود‌ترمیمی برخوردارند و چند ساعت پس از ایجاد چنین نشانی روی پوست مرکبات، هیچ اثری از آن باقی نخواهد‌ماند.


8842941
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت نسخه‌ی جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را به نام Phi-3 Mini معرفی کرد. Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت رونمایی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ماه کامل صورتی پنجم اردیبهشت در آسمان نمایان خواهد شد و تمام طول شب قابل رصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات گفت: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است