اجتماعی 20:27 - 08 شهریور 1395
برگ سبز و سند رسمی خودرو این روزها عده زیادی از مردم را سرگردان کرده است.

سرگردانی مردم بین برگ سبز و سند رسمی خودرو+ نتیجه نظرسنجی باشگاه خبرنگاران جوانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،6 سال است که دعوای صدور سند رسمی و برگ سبز میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت و کانون سردفتران آغاز شده است.


قانون به صراحت اعلام کرده که سند رسمی خود ملاک کارهای قانونی است اما ناجا همچنان برگ سبز را کافی می داند.


در این میان ناجا با استفاده از هزینه پایین تر صدور برگ سبز در مقابل سند رسمی توانسته افکار عمومی را با خود همراه کند اما آیا واقعا در صورت حذف سند رسمی، قیمت صدور برگ سبز افزایش نخواهد داشت؟


مردم در نظرسنجی که باشگاه خبرنگاران انجام داد، برگ سبز را انتخاب کردند و دلیل این موضوع را قیمت بسیار پایین تر دانستند.


این نکته نشان می دهد که مردم توان پرداخت مالیات های سنگین و هزینه های کاغذبازی ها را ندارند و به همین علت به برگ سبز قناعت کردند.


در این میان عده ای نیز با استناد به سخنان فرمانده نیروی انتظامی برای دریافت سند رسمی اقدام نکردند و نمی کنند. آنها به سخنان عالیترین مقام انتظامی کشور اعتماد کرده و بنا بر سخنان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر کافی بودن برگ سبز، برای دریافت سند رسمی خودرو اقدامی نکرده اند.


اما در مقابل مقامات قضایی نیز برگ سبز را کافی ندانسته اند و همین روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه بار دیگر اعلام کرد که برخی معاملات الزاماً باید ثبت شود و بعضی الزام به ثبت ندارند؛ اگر آنهایی که ثبت نمی‌شوند منافعی داشته باشند افراد بعداً نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند.


اژه‌ای درباره اختلافی که بین نیروی انتظامی و دفاتر ثبت درخصوص ثبت پلاک به وجود آمده است، گفت: به نظرم اختلاف برداشت ازقانون است و باید تقسیر توسط قانونگذار انجام شود.


وی افزود:اگر در دفاتر اسناد ثبت نکردند ، مردم در پاره‌ای موارد با مشکل مواجه می‌شوند و این ثبت ناجا (برگه سبز خودرو) کافی نیست و در خصوص موارد اختلافی حتماً باید ثبت رسمی نیز انجام شود.


*مشکلات مردم در صورت نداشتن سند رسمی


نداشتن سند رسمی مشکلاتی را برای مالکان خودرو ایجاد می کند که در ادامه می تواند به ضرر آنها تمام شود.


اینکه فرمانده نیروی انتظامی برگ سبز را کافی می داند، مربوط به اموری می شود که مستقیما افراد با ناجا یا راهور در اربتاط هستند.


بطور مثال اگر خودرو توسط پلیس توقیف شود، برگ سبز برای ترخیص آن کافی است اما اگر خودرو سرقت شود و کار به دادسرا بکشد، آنگاه مالباخته نیاز به سند رسمی خواهد داشت.


در محاکم قضائی آنچه ملاک است، سند رسمی است و مالکانی که تنها به برگ سبز اکتفا کرده اند، در صورتی که کارشان به محاکم قضائی بیفتد، دچار مشکل خواهند شد.


از طرفی مطابق صحبت های تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد کشور، دادگاه در دعوی 2 نفر که یکی برگ سبز و دیگری سند رسمی خودرو را دارا هستند، حکم را به نفع دارنده سند رسمی صادر خواهد کرد.


*سرگردانی مردم


در این میان حتی کسانیکه فاقد سند رسمی هستند، نمیتوانند با استفاده از مزیت وکالت دادن، کارهای مربوط به خودرو خود را انجام دهند.


به طور مثال اگر خودرو شما در یکی از شهرها مشکلی برایش ایجاد شود که نیاز به حضور مالک باشد، کسانی که فاقد سند رسمی هستند نمی توانند به فرد دیگری وکالت دهند تا کارهای مربوط به خودرو را انجام دهد.


این موضوع هنگام تعویض پلاک نیز مالک را دچار مشکل می کند چرا که در این خصوص نیز نمی تواند با دادن وکالت به خریدار جدید، خودش به مراکز تعویض پلاک نرود.


این مشکلات مردم را سرگردان کرده است چرا که بعد از اعتماد به حرف های فرمانده ناجا برای دریافت سند رسمی اقدام نکردند و اکنون در مراحل قضائی و سایر موارد به مشکل برخورده اند.


*انتخاب برگ سبز بخاطر هزینه های کمتر


در نظرسنجی های صورت گرفته باشگاه خبرنگاران جوان،‌ مردم برگ سبز را انتخاب کرده اند و در همه موارد علت را پایین بودن هزینه صدور برگ سبز عنوان کرده اند.


این انتخاب در حالی صورت گرفته که تفاوت قیمت بسیاری میان هزینه صدور برگ سبز و سند رسمی وجود دارد و در سند رسمی مردم مالیات و هزینه کاغذبازی ها را به دولت و قوه قضائیه پرداخت می کنند.


با توجه به اظهارات مردم مشخص است که آنها از پرداخت این هزینه های اضافی ناراضی هستند و به همین علت برگ سبز را کافی می دانند.


انتهای پیام/

8128352
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد شهید گفت: بیش از ۷۰ درصد از جامعه ایثارگری که به بنیاد مراجعه می‌کنند از طریق ارتباط و تعامل با کارکنان و مدیران مشکل آنان قابل حل است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خواستار شناسایی و دستگیری هر چه سریعتر عوامل حمله مسلحانه به منازل جنگلبانان آمل شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اعمال قانون در مورد تخلفات پیش آمده در یک بازی فوتبال گفت: توانمندی در رفع آسیب و حل مساله است نه پاک کردن صورت مساله.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از کشف ۵۰ کیلوگرم تریاک و دستگیری ۲ قاچاقچی طی یک عملیات در محور قم به تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از توسعه بیش از ۲۰۰۰ هکتاری کمربند سبز شهر تهران در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از توسعه ۲۰۰۰ هکتاری کمربند سبز شهر تهران در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: ۱۰۰ درصد ابلاغ‌های دیوان عالی کشور به صورت الکترونیکی است چرا که دادرسی در دیوان به صورت غیر حضوری و از قبل آماده شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عاملان ربودن زن جوان در شادآباد، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: رفتار و عملکرد پلیس باید به گونه‌ای باشد که فرصت تهدید را از دشمنان بگیرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران از دستگیری اراذل و اوباشی که اقدام به قدرت‌نمایی و اربده‌کشی در شرق تهران کرده بودند، خبر داد.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است