فرهنگی‌هنری 11:49 - 10 آبان 1393
گفت‌وگوی فارس با مداح تانزانیایی
«محمد رضا دوسا» مداح و مبتهل آفریقایی می‌گوید: اول متن عربی مقتل را می‌خوانم و بعد آن را ترجمه می‌کنم. البته آنقدر این روضه‌ها سوزناک است که نیازی به ترجمه ندارد و تانزانیایی‌ها به خوبی احساس را می‌فهمند و اشک می‌ریزند.

قبل از اینکه روضه را ترجمه کنم اشک تانزانیایی‌ها جاری می‌شود+صوت مداحی

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «محمد رضا دوسا» 23 ساله از کشور تانزانیا هم‌اکنون در جامعة المصطفی(ص) العالمیه مشغول تحصیل علوم دینی است. این جوان ریزنقش آفریقایی حضور پررنگی در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی داشت و با صدای خود، دیدگان بسیاری را اشکبار کرد.

او اکنون حدود 60 ماه است که در ایران زندگی می‌کند و البته در این مدت نتوانسته به کشور خودش بازگردد و با خانواده دیدار کند. عجیب‌تر اینکه حدود یک سال است حتی تماس تلفنی نیز با خانواده‌ ندارد و از این رو بسیار دلتنگ است.

«محمد دوسا» امیدوار است اگر سال آینده بلیت پیدا کند، به آفریقا بازگردد و با خانواده دیدار کند. او البته تابستان امسال سفری به «بوروندی» کشور همسایه‌ تانزانیا داشت و به فعالیت‌های تبلیغی و آموزش قرآن کریم پرداخت.

او می‌گوید: این تشیعی که در تانزانیا داریم، تقریباً از ایران گرفته‌ایم، چون در کشور ما مکتب اهل‌بیت(ع) قبلاً نبود و این معارف را از جمهوری اسلامی ایران گرفتیم. برای همین مجالس ما خیلی به ایران شبیه است. بنابراین در ایام محرم در تانزانیا هم مثل ایران سینه‌زنی می‌کنند و مداحی به زبان محلی بیشتر انجام می‌شود.

دوسا درباره جمعیت شیعیان کشورش نیز بیان می‌کند: اگر تانزانیا 80 درصد مسلمان داشته باشد، از این میزان فقط پنج درصد شیعه هستند! حتی خود من در خانواده به همراه مادر و برادر کوچکم شیعه هستیم ولی پدرم و دیگران نیستند. یعنی ممکن است در کشورم در یک فامیل، هم شیعه باشد، هم حنفی و هم وهابی. البته وهابیت هنوز آنجا نفوذ زیادی ندارد.

این قاری قرآن کریم، امنیت کشورش را مناسب توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: البته کشوری مانند ایران پیدا نمی‌شود، اینجا امنیت از همه جا بیشتر است. بعد هم آنجا به امور دینی اهتمام زیادی ندارند. مثلاً آنجا حسینیه نداریم و فقط مسجد داریم و در اعیاد مذهبی و روزهای تولد پیامبر و امامان در مسجد برنامه می‌گیریم. البته برخی مناسبت‌ها مانند عید غدیر مانند فطر و قربان معروف نیست و فقط شیعیانی که در حوزه علمیه درس خوانده‌اند با آن آشنایی دارند.

 

او درباره فعالیت حوزه‌های علمیه در کشورش می‌گوید: معمولاً کنار مسجد حوزه علمیه هم داریم و اساتید آن بیشتر از داخل کشور هستند، البته قبلاً از کشورهای دیگر می‌آمدند ولی الان بیشتر اهل تانزانیا هستند که در ایران و سوریه و نجف آموزش دیده‌اند. شاید دلیل کمبود استاد این بود که ما زبان عربی نداریم و به زبان سواحیلی صحبت می‌کنیم، حتی آموزش رسمی عربی هم نداریم و مردم فقط روخوانی قرآن را یاد می‌گیرند و اینطور نیست که عربی بفهمند.

دوسا ادامه می‌دهد: اهتمام به فراگیری قرآن در تانزانیا بسیار زیاد است، مثلاً پدر و مادرم هر دو حافظ کل قرآن هستند. خود من هم تا قبل از اینکه دچار مشکل شوم کل قرآن را از بر بودم اما الان بیشتر روی تلاوت متمرکز هستم.

نفر اول مسابقات قرائت جامعةالمصطفی(ص) العالمیه اضافه می‌کند: تلاوت را با تقلید از غلوش شروع کردم و الان در ایران از حامد شاکرنژاد تقلید می‌کنم. البته به دلیل اینکه غذاهای ایرانی به من سازگار نیست، کمی صدایم خراب شده است.

او آرزو دارد روزی یک قاری موفق و با اخلاص باشد و بتواند هنر تلاوت را به هموطنانش آموزش دهد، چون در تانزانیا مدارس آموزش قرآن خیلی اندک است.

دوسا که اکنون مجرد است، می‌گوید اگر یک روز خدا پسری به او عطا کند نامش را «مهدی» می‌گذارد و از او یک قاری خوب قرآن کریم می‌سازد.

محمد دوسا درباره هنر روضه‌خوانی نیز می‌گوید: من به شیوه‌ای مابین ایرانی و سواحیلی روضه می‌خوانم و مداحی می‌کنم. اول متن عربی مقتل را می‌خوانم و بعد آن را ترجمه می‌کنم. البته آنقدر این روضه‌ها سوزناک است که نیازی به ترجمه ندارد و مخاطبان به خوبی احساس را می‌فهمند و اشک می‌ریزند.

او در پایان تأکید می‌کند روضه امام حسین(ع) را بیش از دیگر روضه‌ها دوست دارد.

در پیوند زیر نمونه‌ای از مداحی دوسا را به زبان سواحیلی می‌شنوید:

 

دانلود کنید

 

 


5088457
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام پناهیان در کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» راه‌های داشتن زندگی بانشاط را نشان می‌دهد، که راهکارش تغذیه روح از عبادت و ذکر پروردگار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که در مباحث مختلف قرآنی اهتمام سازمان تبلیغات در پیش بردن مساله تدبر در قرآن کریم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است