علمی فناوری 13:18 - 01 اسفند 1397
‌رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد
‌رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه از بین بردن سلول‌های بنیادی سرطان‌های گوارش، سرطان سینه و تخمدان در این مرکز خبر داد.

اجرای طرح پژوهشی از بین بردن سلول‌های بنیادی سرطان

به گزارش ایسنا، محمدرضا عباس زادگان، با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات ژنتیک در محور ژنتیک سرطان و بیماری‌های مختلف فعالیت می‌کند، اظهار کرد: مرکز تحقیقات ژنتیک در سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تصویب رسید و موفق به کسب موافقت اصولی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۹۳ شد.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ژنتیک سرطان با شناسایی سلول‌های بنیادی سرطان‌های گوارشی و سرطان تخمدان و سرطان سینه زنان، سعی در بهبود شرایط بیماران دارد زیرا سلول‌های بنیادی سرطان تنها پنج درصد از سلول‌های تومورها را تشکیل می‌دهند و باعث عود بیماری می‌شوند که با شناسایی و نابودی این سلول‌ها شرایط بیمار بهبود پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ژن درمانی بیماری تالاسمی و اصلاح جهش ژنتیکی این بیماری از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات ژنتیک است، خاطر نشان کرد: در خصوص مکانیزم مولکولی و جهش‌هایی که رخ می‌دهد اساتید بسیاری فعالیت می‌کنند و ما امیدواریم بتوانیم در خصوص بیماری‌های نوروژنیک مانند بیماری پارکینسون و مغز و اعصاب در حوزه تشخیص ودرمان موفق باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اساتید حوزه علوم بالینی ارتباط خوبی با مرکز تحقیقات دارند، ابراز کرد: در خصوص سفارش تحقیقاتی روی بیماری‌های مختلف اقدامات زیادی انجام شده است به عنوان نمونه همکاری با پزشکان روان پزشکی داریم تا در خصوص این بیماری‌ها و ریشه ژنتیکی آن تحقیقات مشترک انجام دهیم.

عباس زادگان با تاکید بر اینکه در خصوص بیماری‌های چشم مانند آب مروارید و آب سیاه، بیماری‌های نوزادان مانند دیابت نوزادی و بیماری‌های گوارشی پروژه‌هایی انجام شده است، اظهار کرد: پیدا کردن ریشه جهش ژنتیکی این بیماران به ما برای درمان و پیشگیری از تولد کودکان بیمار کمک می‌کند تا در صورت تشخیص این بیماری در دوران بارداری با مجوز قانونی و شرعی سقط جنین بیمار انجام شود.

وی با بیان اینکه در خصوص تشخیص قبل از لانه گیری نیز اگر جهش ژنتیکی در یک خانواده وجود داشته باشد می‌توانیم در تک سلول جنین این جهش را بررسی کنیم، عنوان کرد: فعالیت در حوزه اصلاح ژن و ژن درمانی از جمله برنامه‌های آینده مرکز تحقیقات ژنتیک است.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در جشنواره رازی سه سال قبل رتبه دوم در حوزه ژنتیک سرطان را کسب کردیم، ادامه داد: در حوزه سرطان تخمدان نیز به سمت درمان آزمایشگاهی می‌رویم و امید داریم در سال ۹۸ به درمان بیماران برسیم.

وی با اشاره به اینکه بیماران نوزاد دیابتی که با دیابت به دنیا می آیند و مقاوم به انسولین هستند، دچار جهش ژنتیکی هستند اما با شناسایی مشکلات ژنتیکی با یک قرص خوراکی مشکل این نوزادان حل می‌شود، ادامه داد: علاوه بر این در حوزه بیماران مبتلا به ابهام جنسی که مربوط به جهش ژنتیکی غده فوق کلیوی است نیز این علم می‌تواند از ترشح زیاد هورمون جنسی جلوگیری کند و کودک با ابهام جنسی و عدم تنظیم آب ونمک بدن به دنیا نیاید چراکه در اکثر اوقات با تصور اینکه این کودکان دچار مشکلات گوارشی شدند درمان شروع می‌شود و به دلیل پیدا نکردن دلیل اصلی مشکل بیمار بعد از دو هفته از دنیا می‌رود در حالی که با اصلاح ژنی کودک سالمی به دنیا می‌آید.

عباس زادگان با بیان اینکه در خصوص همکاری با مراکز تحقیقات خارج از کشور نیز در خصوص شناسایی مکانیزم مولکولی ژنتیک نیز فعالیت داریم، ابراز کرد: تکنولوژی پیشرفته ngs توانایی رمز یابی کلیه قسمت‌های کد کننده ژنی انسان را دارد ولی با توجه به اینکه ما این دستگاه را نداریم با همکاران در کانادا و لندن طرح‌های مشترک را انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه در آینده نیز سعی داریم تا مدل موشی ترا ریخته را درباره سرطان تولید کنیم و درمان‌های نوین را بر روی آن امتحان کنیم، گفت: در حوزه مقالات نیز از سال ۲۰۱۳ که این مرکز تحقیقات ایجاد شد تاکنون ۳۰ مقاله تولید شده است در حوزه تولید مقاله با ضریب نفوذ مناسب در حد مطلوبی هستیم و امیدواریم با افزایش دانش علمی در ارتقا وضعیت سلامت جامعه نقش ایفا کنیم زیرا هدف مرکز تحقیقات ژنتیک انجام پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در زمینه پلی مور فیسم‌های جمعیتی و بیماری‌های ژنتیکی در جهت اصلاح و بهبود کیفیت ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی به بیماران و جامعه است.

طبق اعلام وبدا، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان با اشاره به اینکه تعداد ۲۴ طرح درزمینه های مختلف از جمله طرح‌های مصوب مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی است، ابراز کرد: بررسی تأثیر میزان بیان ژن‌ها در ابتلاء به سرطان، کارآزمایی بالینی، شناسایی ژن‌های جدید درگیر در بیماری‌ها، بررسی تأثیر بیان ژن‌ها در ابتلاء به دیابت، ایمونوتراپی سرطان از جمله طرح‌های مصوب است.

انتهای پیام


10059771
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است