استانی 00:28 - 27 آذر 1393
یک کارشناس گیاهان آپارتمانی و زینتی اظهارکرد: عوامل مختلفی طول عمر گل‌های شاخه بریده را تحت کنترل قرار می‌دهند که از مهم‏ترین آن‌ها می‌توان به عوامل ژنتیکی، تفاوت ساختاری مثل طول ساقه و قطر و سختی آن ویژگی‌های فیزیولوژیکی و عوامل محیطی اشاره داشت.

چگونه عمر گل‌های آپارتمانی را افزایش دهیم؟

"میترا اعلایی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، گفت: از مهم‏ترین عوامل محیطی نیز می‌توان به نور، دما، تغذیه گیاه، آبیاری گل‌ها، رطوبت، کنترل آفات و بیماری‌ها، تولید اتیلن و آلودگی هوا و زمان برداشت اشاره کرد.

این کارشناس در خصوص نور مورد نیاز برای افزایش طول عمر گل‌های شاخه بریده، افزود: گیاهی که در نور بالایی فتوسنتز کرده باشد مواد غذایی بیشتری دارد و مواد غذایی بالا باعث می‌شود که گیاه طول عمر بیشتری داشته باشد.

وی یادآور شد: در نور کم گیاه خود را به سمت منبع نور می‌کشد و ساقه‌های طویل و باریکی ایجاد می‌کند و به علت سنتز نشدن کافی احتمال شکستگی و خم شدن زیاد می‌شود و خم‌شدگی در ناحیه گردن گل را خواهیم داشت.

این کارشناس همچنین افزود: دما فاکتور مهمی است و هر چه دما بالاتر باشد تنفس بیشتر است. مصرف ذخیره‌ غذایی بیشتر خواهد بود و تبخیر و تعرق بیشتر باعث هدررفت آب خواهد شد و این امر باعث کاهش عمر مفید گل خواهد بود که به ‌طور کلی برای کاهش ریزش برگ‌ها، بدشکلی گل‌ها و جلوگیری از پژمرده شدن گل‌ها باید از نوسانات شدید دمایی در گلخانه‌ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه تغذیه گیاه یا کوددهی برای تولید گل‌های باکیفیت ضرورت دارد، افزود: باید یک برنامه کوددهی مدون وجود داشته باشد که میزان مصرف کود را تحت کنترل قرار دهد. برای مثال، مصرف بیش ‌از حد کودهای ازته در پرورش گل‌های شاخه بریده باعث می‌شود که بافت ساقه‌ها آبدار شود و ساقه را تردتر می‌کند که در پی آن خم‌شدگی ساقه و طویل شدن آن را خواهیم داشت که این امر باعث می‌شود که ساقه استحکام کافی را نداشته باشد و رشد کپک‌ها و باکتری‌ها و همچنین حساسیت به میکروارگانیسم‌ها را بیشتر خواهد کرد.

اعلایی خاطرنشان کرد: استرس آبی به گیاه باعث می‌شود که دوام گل‌ها کاهش یابد و فرآیند پیری را در گیاه تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه کنترل آفات و بیماری‏‌ها نقش مهمی در افزایش عمر گل‌ها دارد، افزود: آفت‌ها باید به‌وسیله آفت‌کش‌ها از بین روند و همچنین تولید اتیلن و از دست‌دهی آب در گیاهان از نکاتی است که باعث می‌شود تا بیماری در گیاهان افزایش یابد.

انتهای پیام


5440678
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است