علمی فناوری 17:00 - 11 تیر 1394
نخ کرم ابریشم به درمان مفاصل آسیب‌دیده زانو کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری پلنت تودی (Planet-today) اخیرا بسیاری از جراحان برای ترمیم و بازسازی مفاصل آسیب دیده زانو، از ایمپلنت‌های ساخته شده از نخ کرم ابریشم استفاده می‌کنند.  در نگاه اول نخ کرم  ابریشم به نظر بسیار نرم و شکننده می‌رسد، اما این نخ 25 بار از فولاد با مقاومت بالا، قوی‌تر است. نخ کرم ابریشم را برای مبارزه با آرتروز، بیماری که در آن فرسایش بافت صاف غضروف بوجود می‌آید، استفاده می‌کنند. 


بافت صاف غضروف برای حرکت نرم و روان بسیار مهم است و هر نوع آسیب دیدگی آن نه تنها باعث ایجاد احساسات درد می‌شود، بلکه امکان عملکرد طبیعی مفصل را نیز محدود می‌کند به بیان دیگر، آسیب دیدگی بافت صاف غضروف باعث بروز درد، التهاب و از دست رفتن تحرک می‌شود. 


افزایش طول عمر جمعیت، اپیدمی چاقی و انجام ورزش منجر به این شده است که هر ساله 9000 بریتانیایی نیاز به جایگزینی مفصل زانو توسط جراحی، به دلیل آرتریت( التهاب مفاصل) پیدا کنند.  قبلا روش رایج درمان آرتروز، پیوند زدن بافت جدید با گرفتن از نقاط دیگر بدن بیمار، یا از یک اهداء کننده بود اما متخصصان از دانشگاه آکسفورد برای درمان این بیماری، با موفقیت،‌ غضروف مصنوعی ساخته شده از پروتئین‌های ابریشم، با نام  Fibroin  فایبروین را مورد استفاده قرار می‌دهند. Fibroin را از الیاف ابریشم- برابر با الیاف ابریشم موجود در یک پیراهن یا یک کراوات(دستمال گردن)- استخراج می‌کنند. 


ایمپلنت آماده شده حاوی 15 درصد Fibroin و 85 درصد آب است، که اجازه می‌دهد ماده قوی ایجاد شود که می‌تواند در غضروف شکل گرفته و به درمان اوستئو آرتریت(آرتروز) کمک کند. 




انتهای پیام/ 

6682011
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است