بین‌الملل 15:53 - 18 بهمن 1394
اردوغان در واکنشی شدید به سفیر اخیر یک مقام بلندپایه آمریکایی به شهر کوبانی در شمال سوریه خطاب به آمریکا گفت که باید یا ترکیه و یا "تروریست‌های کوبانی" را به عنوان شریک انتخاب کند.

اردوغان:آمریکا یا ما را انتخاب کند یا کردها را/با حکم اعدام اخوانی‌ها با سیسی دیدار نمیکنم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اخیرا برت مک گورک، فرستاده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف مبارزه با گروه تروریستی داعش اقدام به سفر به شهر کوبانی در شمال سوریه کرد. اردوغان از آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته است حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه را و شاخه مسلح وابسته به آن را به دلیل نزدیکی به پ ک ک به عنوان سازمان تروریستی اعلام کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپیمایش در حین بازگشت از کشور سنگال گفت :آیا شما پ ک ک را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌پذیرید بنابراین چرا حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و واحد نظامی آن یعنی یگان‌های مدافع خلق را به عنوان سازمان تروریستی نمی‌شناسید.

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما اخیرا سلاح‌های پیشرفته روسی، آمریکایی و اروپایی را نزد نیروهای پ ک ک در جریان عملیات‌های نظامی در جنوب شرق ترکیه کشف کردیم سوال این است که این سلاح‌ها از کجا آمده‌اند.

وی ادامه داد: پ ک ک یک سازمان تروریستی است و یگان‌های مدافع خلق کرد نیز همچنین سازمان تروریستی هستند. یگان مدافع خلق کرد همان چیزی است که پ ک ک است. اخیرا مقام امنیت ملی آمریکا (فرستاده ویژه اوباما) به کوبانی همزمان با مذاکرات ژنو سفر کرد و یک ژنرال یگان‌های مدافع خلق به او نشانی را اعطا کرد پس ما چطور می‌توانیم به شما اعتماد کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که کشورش آماده است "اگر لازم باشد" اجازه دهد ده‌ها هزار پناهجوی سوری که در پشت مرزها گرفتار شده‌اند وارد خاک ترکیه شوند.

حکومت سوریه در حال حاضر بخش‌هایی از حلب را مسدود کرده است. ترکیه در حال حاضر با تهدید رو به رو است.

وی گفت: اگر آنها به مرز ما برسند و گزینه دیگری نداشته باشند در صورت لزوم ما مجبور هستیم اجازه ورود به برادرانمان به ترکیه را دهیم و این کار را انجام خواهیم داد.

همچنین اردوغان ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه ترکیه فعالانه در تدارک برای حمله به سوریه است را رد کرد و مسکو را متهم کرد که خودش یک متجاوز به سوریه است.

اردوغان ادامه ادعاهایش گفت: مسکو و بشاراسد، رئیس جمهوری سوریه درکنار هم مسئول کشتار هزاران غیرنظامی در جنگ داخلی سوریه هستند. ما از روسیه می‌پرسیم شما در سوریه چکار می‌کنید اساس حضور شما تجاوز است. شما در حال همکاری با شخصی (بشار اسد) هستید که یک" تروریسم دولتی" را اجرا می‌کند شما در حال همکاری با کسی هستید که 400 هزار نفر را کشته و به کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که کشورش آماده است هر آنچه که لازم است را در مقابله با تهدیدات علیه خود انجام دهد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما آماده رویارویی با هر گونه احتمالی هستیم.

رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره روابط کشورش با مصر گفت: تا زمانی که حکم اعدام محمد مرسی،‌ رئیس جمهور مخلوع مصر و دیگر اعضای ارشد حزب اخوان المسلمین مصر لغو نشود با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر دیدار نخواهم کرد.

اردوغان در ارتباط با روابط میان مصر و ترکیه با تاکید بر اینکه موضعش کاملا آشکار است گفت: وزرای دولت ما می توانند با همتایان مصری خود دیدار کنند اما خود من از دیدار نخست وزیر ترکیه با مقام‌های مصری استقبال نمی‌کنم.

رئیس جمهور ترکیه در عین حال اظهار داشت که ازتصمیم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برای سفر به ترکیه استقبال می‌کنم و گفت: این کاملا مناسب است که وی اخیر به طور منظم به ترکیه سفر می‌کند.

اردوغان افزود که روز دوشنبه با مرکل دیدار خواهد کرد و موضوع اصلی دیدار آنها احتمالا مساله مهاجران خواهد بود.

انتهای پیام


7661675
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع عبری از به صدا درآمدن آژیر‌های هشدار در شهرک‌های شمال اراضی اشغالی خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ترکیه ضمن شبیه خواندن نخست وزیر رژیم صهیونیستی به هیتلر، تاکید کرد متحدان این رژیم باید مجازات شوند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در دویستمین روز شروع جنگ غزه، خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه تظاهراتی را در تل‌آویو ترتیب دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی استعفای چند فرمانده ارشد در ارتش صهیونیستی، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که دومینو وار بودن این اتفاقات نتانیاهو را گوشه رینگ می‌برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین امروز چهارشنبه جدیدترین آمار شهدا و مجروحان تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را اعلام کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک تحلیلگر مسائل مقاومت فلسطین سرنگونی پنج پهپاد ارتش رژیم اسرائل به دست حزب الله لبنان را دارای پیام‌های خاصی برای این رژیم ، مقاومت و حامیان آن دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک سناتور روسی با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی به حملات اسرائیل گفت که اعتراضات به این رژیم در آمریکا به ابعاد بی‌سابقه‌ای رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد ایران تا دستیابی به بمب اتم چند هفته فاصله دارد اما به دنبال ساخت آن نیست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیرخارجه انگلیس در نخستین سفرش به قرقیزستان مدعی شد که این کشور شرکای تحت رهبری چین در حوزه اقتصادی دارد و بیشکک باید حق انتخاب شریکان را داشته باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است