علمی فناوری 19:37 - 20 تیر 1397
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران مطرح کرد
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه مردم ایران از 20 سال پیش در حال مصرف محصولات تراریخته وارداتی هستند، گفت: اعتقاد ما این است که این محصولات را می‌توان به جای واردات در کشور کشت داد و از این طریق توسعه را برای مناطقی چون مکران به ارمغان آورد.

کشت تراریخته گرفتار مافیای واردات/به هر مورد گزارش از آسیب مصرف تراریخته‌ها جایزه می‌دهم

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر بهزاد قره‌یاضی در کنگره بین‌المللی جنبه‌های نوین زیست‌شناسی کاربردی که امروز چهارشنبه 20 تیرماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: همه ما اخبار متفاوتی از تراریخته می‌شنویم؛ در این گفتار سعی دارم از جنبه زیست محیطی و کاربردی به این فناوری زیبا و دلیل این همه هیاهو برای آن بپردازم.

قره‌یاضی افزود: موجودات تراریخته یا تغییریافته ژنتیکی موجوداتی هستند که ساختار ژنتیک آنها با هدف بهبود صفات و یا حذف صفات نامطلوب اصلاح شده باشد.

وی ادامه داد: این فناوری می‌تواند در کاهش مصرف سموم، کشاورزی بدون شخم و یا با خاک‌ورزی کم، افزایش تنوع زیستی و کاهش گازهای گلخانه‌ای موثر باشد.

وی یکی از کاربردهای تراریخته به خصوص در برنج را مقابله موثر با کرم ساقه‌خوار عنوان و اعلام کرد: این آفت یکی از هزاران آفت موجود در کشور است اما 88 درصد مبارزه با آفات را به خود اختصاص داده است؛ برای مبارزه با این کرم از سمومی استفاده می‌شود که جذب ریشه شده و پس از ورود به ساقه و از بین بردن کرم در دانه جمع می‌شود و ما نیز این دانه را مصرف می‌کنیم.

پنبه تراریخته برای سیستان و بلوچستان رونق به ارمغان می‌آورد

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه شرایط در محصولات تراریخته متفاوت است، گفت: با این فناوری و مهندسی ژنتیک می‌توان محصولاتی تولید کرد که به این آفات مقاوم بوده و نیازی به مصرف سموم هم ندارند.

قره‌یاضی ادامه داد: اولین بار سال 1383 بود که اولین برنج تراریخته در ایران کشت شد، اما در حال حاضر هیچ نوع محصول تراریخته‌ای در اراضی کشور کشت نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از پنبه تراریخته می‌توان در منطقه سیستان و بلوچستان که قبل از انقلاب نیز کشت پنبه در آن رواج داشت، رونق ایجاد کرد.

این استاد تمام زیست‌شناسی در خصوص وضعیت تراریخته در جهان نیز اظهار کرد: از سال 1996 که کشت محصولات تراریخته در جهان آغاز شد، همه ساله به جز سال 2015 سطح زیر کشت این محصولات افزایش یافته است.

قره‌یاضی تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که این روند در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد و ما نیز راهی جز این نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محصولات تراریخته در 24 کشور جهان کشت می‌شود، افزود: این محصولات در کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا و پرتغال، کشورهای آسیایی چون پاکستان، استرالیا و فیلیپین، کل آمریکای شمالی و جنوبی و برخی کشورهای آفریقایی کشت می‌شود.

قره‌یاضی ادامه داد: همه این کشورها علاوه بر کشت، مصرف‌کننده محصولات تراریخته هم هستند.

وی در ادامه با اشاره به از بین رفتن تنوع زیستی به عنوان یکی از دلایل مخالفت با محصولات تراریخته خاطرنشان کرد: تنوع زیستی با توسعه محصولات تراریخته از بین نمی‌رود؛ در حال حاضر 80 درصد از پنبه دنیا و 85 درصد از تولید سویا و 100 درصد آنچه از این محصولات در بازار جهانی وجود دارد، تراریخته است.

ایران سالانه 5 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد می‌کند

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 17 میلیارد دلار بذر محصولات تراریخته در دنیا مبادله می‌شود و حجم تجارت محصولات تراریخته نیز به 200 میلیارد دلار رسیده است؛ این نشان می‌دهد که ما از چه چیزی صرف نظر می‌کنیم.

قره‌یاضی تصریح کرد: در چنین بازاری ما فقط به واردکننده محصولات تراریخته تبدیل شده‌ایم؛ طوری که سالانه 5 میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود.

وی با دفاع از توسعه کشت محصولات تراریخته در کشور، خاطرنشان کرد: فقط یکی از مزایای کشت این محصولات کاهش مصرف سموم است؛ در یک پژوهش مشخص شد که با کشت ذرت تراریخته مصرف علف‌کش 10.1 درصد، حشره‌کش 45.2 درصد و آفت‌کش شیمیایی 37درصد کاهش داشته است.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران افزود: از طرف دیگر در همان دوره کنترل بیولوژیک بهتر عمل کرده و سود 68 درصد و محصول 22 درصد افزایش یافته است.

قره‌یاضی اضافه کرد: اگر بذر محصولات تراریخته در کشور تولید شود، هزینه‌ها کاهش بیشتری خواهد داشت و سود محصول نیز بیشتر خواهد شد.

تاثیر بالای کشت تراریخته‌ها در حذف سالانه دی‌اکسید کربن

وی یکی دیگر از فواید کشت محصولات تراریخته در ایران را کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای عنوان کرد و افزود: سالانه در ایران 700 میلیون تن دی اکسید کربن تولید می‌شود، اگر ایران تا سال 2020 موفق به کاهش این میزان تولید دی اکسید کربن نشود، بر اساس معاهده پاریس مشمول جریمه خواهد شد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران افزود: با توسعه کشت محصولات تراریخته در ایران می‌توان سالانه معادل حذف 12 میلیون و 400 هزار خودرو از تولید گازهای گلخانه‌ای کاست.

انتقاد از نمادسازی هراس‌آفرین به صورت یک سرنگ واردشده به گوجه فرنگی

وی فناوری هراسی را یکی از موانع توسعه کشت این محصولات در داخل ایران عنوان و اعلام کرد: برخی رسانه‌ها تصاویری از یک گاو دچار جهش ژنتیک طبیعی شده را به عنوان گاو تراریخته نشان می‌دهند تا به مردم القا کنند اگر محصولات تراریخته مصرف کنند به چنین وضعیت دچار می‌شوند.

قره‌یاضی افزود: این اقدامات با هدف ترساندن مردم انجام می‌شود و سوال اینجاست که چرا دستگاه قضایی در قبال چنین اقداماتی ساکت است.

وی ادامه داد: گفته می‌شود کشت محصولات تراریخته توطئه صهیونیسم برای عقیم کردن ماست، در حالی که هم در آمریکا و هم در اروپا این محصولات تولید و مصرف می‌شود.

کسی با مصرف تراریخته دم در نمی‌آورد!

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران از نمادسازی هراس‌آفرین تراریخته به صورت یک سرنگ وارد شده به گوجه فرنگی انتقاد کرد و افزود: در جایی دیگر یکی از رسانه‌های وابسته به یک نهاد از شیوع دم درآوردن بر اثر مصرف محصولات تراریخته در هند خبر داده بود، در حالی که هرگز چنین نبوده و این مساله با فراوانی بسیار پایین در یک منطقه هند به دلایل دیگر اتفاق می‌افتد.

به هر کسی یک مورد آسیب از مصرف تراریخته بیاورد، 20 میلیون تومان جایزه می‌دهم

قره‌یاضی در پاسخ به این مدعا که مصرف محصولات تراریخته منجر به بروز آلرژی می‌شود، گفت: اگر کسی یک نفر را بیاورد که با مصرف محصولات تراریخته دچار آلرژی شده است، بنده 20 میلیون تومان به او جایزه خواهم داد.

وی ادامه داد: اگر کسی مقاله‌ای نمایه شده در آی.اس.آی و یا گزارشی از مراجع بین‌المللی همچون سازمان جهانی بهداشت، اف.دی.ای و یا سازمان غذا و دارو ایران آورد که مصرف محصولات تراریخته با ضرر همراه است، من 20 میلیون تومان به وی جایزه خواهم داد.

این استاد تمام دانشگاه خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی در گزارشی آورده است که بر خلاف غذاهای سنتی که ابتدا مصرف و بعد عوارض احتمالی آن‌ها شناخته می‌شود؛ تراریخته‌ها قبل از عرضه و مصرف بررسی ده و مجوز دریافت می‌کنند.

مافیای واردات قلم پای تولیدکننده داخلی را می‌شکند

وی در پایان با بیان اینکه 20 سال است محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود، گفت: ما می‌گوییم این محصولات به جای واردات در داخل تولید شود، اما کسانی که وارد می‌کنند جلوی آن ایستاده‌اند؛ هر کس در کشور به سمت تولید داخل می‌رود، مافیای زیادی هست که قلم پایش را بشکند.

انتهای پیام


9839504
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است