اقتصادی 21:13 - 03 آبان 1393
علی ابراهیمی:گرانفروشی و تبعیض در تعیین قیمت و فروش آلومینیوم و مس خام به شرکت‌های داخلی موجب خالی‌ماندن ظرفیت تولید و ازدست‌رفتن بازارهای صادراتی ۲۵۰تولید‌کننده صنعت برق شد.

گلایه انجمن تولید‌کنندگان سیم و کابل از ارزان فروشی مس خام به شرکت‌های ترکیه‌ای و تأثیر آن بر کاهش قدرت رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی به‌دلیل محاسبه نرخ این محصول با دلار آزاد و واردات سیم و کابل خارجی با ارز مبادله‌ای در حالی ادامه دارد که تولید‌کنندگان صنعت برق نیز از تأثیر این شیوه تعیین نرخ آلومینیوم و مس خام بر خالی ماندن ظرفیت تولید و همچنین پیشکش بازار صادراتی کشورهای عراق، افغانستان و سوریه به شرکت‌های رقیب ترکیه‌ای خبر می‌دهند.

همچنین درحالی‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر قیمت‌گذاری مس و آلومینیوم خام به نرخ 5درصد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی برای تولید‌کنندگان داخلی تأکید و مهدی کرباسیان، معاون وی قیمت‌های کنونی آلومینیوم و مس خام را کمتر از قیمت‌های جهانی و منصفانه می‌داند، تولید‌کنندگان این دیدگاه‌ها را رد می‌کنند.

  • زمینگیرشدن 250شرکت صنعت برق

دبیر حمایت از ساخت داخل سندیکای تولید‌کنندگان صنعت برق با اشاره به فعالیت 250شرکت داخلی در این صنعت به خبرنگار ما اعلام کرد که مواداولیه این صنعت آلومینیوم و مس خام است و 3شرکت بزرگ، آلومینیوم خام مورد نیاز صنعت برق را با واردات مواداولیه تولید می‌کنند اما قیمت بالای آلومینیوم خام در شرایط رکود پروژ‌ه‌های عمرانی صنعت برق موجب بلاتکلیف ماندن ظرفیت‌های خالی تولید‌کنندگان داخلی و پیشکش بازار کشورهای همجوار به رقبای ترکیه‌ای شده است.

صادق صیاد با بیان اینکه قیمت مس عرضه شده به تولید‌کنندگان داخلی به‌مراتب بالاتر از قیمت‌های جهانی است، گفت: شرکت‌های ترکیه‌ای تولید‌کننده محصولات صنعت برق و سیم و کابل رقیب اصلی تولید‌کنندگان داخلی در بازار عراق هستند، اما به‌دلیل تهیه مس و آلومینیوم به قیمت پایین‌تر از بازار کشورمان از قدرت رقابت‌پذیری بالاتری نسبت به تولید‌کنندگان ایرانی برخوردار هستند. این موضوع باعث ازدست‌رفتن بازار سیم و کابل در عراق و افغانستان شده است.

  • توافق یا عدم توافق بر سر نرخ مواد خام

در این زمینه رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) در مورد تعیین نرخ مس نیز اعلام کرد: یک‌ماه پیش در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل ملی مس و سندیکای تولید‌کنندگان سیم و کابل این قیمت‌ها بررسی شد. همچنین عرضه این محصول در تابلوی بورس و براساس فرمول تعیین شده صورت می‌گیرد و شرکت‌های تولید‌کننده نقش چندانی در افزایش یا کاهش قیمت مس خام ندارند. با وجود این قیمت مس داخلی زیر قیمت‌های جهانی است و درصورتی که مشکلی وجود داشته باشد نیز معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت و سازمان حمایت، قیمت‌ها را بررسی می‌کنند.

دبیر حمایت از ساخت داخل سندیکای تولید‌کنندگان صنعت برق اما با رد دیدگاه معاون وزیر صنعت مبنی بر تعیین نرخ مس و آلومینیوم خام با حضور تولید‌کنندگان اعلام کرد: گرچه 2هفته گذشته جلسه‌ای برای بررسی قیمت آلومینیوم با حضور تولید‌کنندگان این محصول، مسئولان کارگروه تنظیم بازار، بورس، سازمان حمایت، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، سندیکای برق و آلومینیوم و... برگزار شد اما در این جلسه تنها مشکلات مطرح شد و هیچ تصمیمی اتخاذ نشد و در پایان نیز معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت اعلام کردکه موارد مطرح شده را به اطلاع وزیر صنعت می‌رساند اما این جلسه مصوبه‌ای نداشت.

  • دفاع وزیر صنعت، معدن و تجارت از قیمت مس و آلومینیم خام

گلایه تولید‌کنندگان از نرخ بالای مواداولیه تولید در شرایطی روزبه‌روز بیشتر می‌شود که وزیر صنعت، معدن و تجارت این گلایه‌ها را رد کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر تأثیر نرخ بالای این مواداولیه بر از دست رفتن بازارهای صادراتی تولید‌کنندگان سیم و کابل و صنعت برق در کشورهای همجوار و تقویت شرکت‌های ترکیه‌ای با ارزان فروشی مس و آلومینیوم خام به آنها اعلام کرد، قطعا قیمت فروش مس و آلومینیوم خام در داخل کشور کمتر از نرخ صادراتی این محصولات است. اما از آنجا که قیمت‌ها در نوسان است برخی شرکت‌های تولید‌کننده داخلی، نرخ این محصولات را با 2تا 3‌ماه قبل مقایسه می‌کنند.

وی تأکید کرد، گرچه کارخانه‌های تولید‌کننده مس و آلومینیوم خام بخش خصوصی بوده و در قیمت‌گذاری محصولات خود مختار هستند اما پیشنهاد ما آن بود که مس و آلومینیوم خام به نرخ 5درصد کمتر از قیمت صادراتی در بورس عرضه شود. به گفته نعمت زاده، برخی تولید‌کنندگان داخلی انتظار دارند تا نرخ آلومینیوم و مس خام در بازار داخلی خیلی پایین‌تر باشد. این درحالی است که نه‌تنها خواسته تولیدکنندگان سیم و کابل، قیمت خیلی پایین‌تر نیست، بلکه آنها صرفاً به‌دنبال آن هستند که شرایط مشابه با طرف خارجی داشته باشند که گویا از همین خواسته نیز دریغ می‌شود.


5038095
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به شکل کامل کاغذ را از کروکی‌ها تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف می‌کنیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است