گوناگون 03:30 - 10 مرداد 1394
سید محمد فخار:طرح پیشنهادی مدیریت شهری برای جایگزینی طرح زوج و فرد، با تغییراتی در شورای‌عالی ترافیک کشور تصویب شد. این طرح که با عنوان منطقه کم انتشار آلودگی هوا‌ شناخته می‌شود، پیش از این با اتکا به تجربیات جهانی از سوی شهرداری تهران تصویب شده بود اما اصلاحات انجام شده بر آن می‌تواند عاقبت این طرح را نیز در حد طرح غیرکارشناسی زوج و فرد، تقلیل دهد.

آنگونه که تجربیات جهانی نشان می‌دهد، مناطق کم انتشار(LEZ) مناطق جغرافیایی هستند که با هدف بهبود کیفیت هوا ایجاد شده‌اند. برای رسیدن به این هدف، خودروهای با آلایندگی بالا و غیراستاندارد از ورود و خروج در این مناطق منع شده‌اند و دسترسی وسایل نقلیه به آنها براساس میزان انتشار آلودگی‌شان تعریف و محدود شده است.

برای این مناطق استانداردهای خاصی درنظر گرفته شده است و خودروهایی که خواهان عبور و مرور در این مناطق هستند باید استاندارد‌های تبیین شده را مراعات کنند. این مناطق ابتدا در سال 1996در شهر استکهلم سوئد معرفی شد و در حال حاضر در 225منطقه از 10کشور آلمان، دانمارک، سوئد، ایتالیا، هلند، مجارستان، اتریش، انگلستان، نروژ و سوئیس در حال اجراست. نکته قابل توجه آنکه در تمام این 225منطقه که از قضا با آلودگی هوا نیز روبه‌رو هستند، مناطق کم انتشار با 4رنگ از هم تفکیک شده‌اند.

همچنین شورای‌عالی ترافیک در بررسی طرح منطقه کم انتشار فقط تردد خودروهای هیبریدی، برقی و دارای استاندارد یورو5را در تمام شهر آزاد اعلام کرد. در عین حال در طرح پیشنهادی مدیریت شهری آمده بود که رنگ آبی به‌خودروهای برقی و هیبریدی و رنگ سبز به‌خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو2و بالاتر دارای معاینه فنی اختصاص می‌یابد. رنگ زرد نیز مربوط به‌خودروهای بدون استاندارد آلایندگی مشروط به انجام معاینه فنی و رنگ قرمز مربوط به‌خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی بود.

  • حذف رنگ آبی از تقسیم‌بندی ‌

مهدی یدی همدانی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از حذف رنگ آبی از تقسیم‌بندی خودروها در بررسی طرح منطقه کم انتشار خبر داد. وی گفت: این طرح به تصویب رسید ولی برخی ابهامات جزئی درخصوص دسته بندی خودروها وجود دارد که نیازمند ایجاد سیستم آماری جدیدی در بانک اطلاعاتی پلیس راهور برای خودروها به لحاظ محیط‌زیستی است.

وی با اشاره به کاهش رنگ‌بندی خودروها در طرح LEZ به 3گروه و حذف رنگ آبی در طرح مصوب تأکید کرد: در طرح جدید برای اجرای آسان‌تر اصلاحاتی انجام شد که براساس آن خودروها به 3گروه‌ قرمز و زرد و سبز تقسیم شدند که گروه قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه زرد خودروهایی با استاندارد زیر یورو5که شامل اکثر خودروهای کشور هستند و گروه سبز خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای یورو5به بالا هستند.

تقسیم بندی شورای‌عالی ترافیک گرچه سابقه‌ای در جهان ندارد اما بی‌شک دارای این ایراد است که اندازه‌گیری استاندارد یورو 5و بالاتر قرار است با کدام سازوکار انجام شود؟ در حال حاضر سوخت خودروها با استاندارد یورو3و حداکثر یورو 4عرضه می‌شود و سازندگان خودرو نیز همواره برای ارتقای سطح آلایندگی خودروهای خود از قانونگذار و پلیس وقت می‌گیرند. با وجود این، به نظر می‌رسد مصوبه شورای‌عالی‌ترافیک، در واقع همان راهی را می‌رود که طرح زوج و فرد می‌رفت و بدین‌ترتیب ممکن است این طرح نیز برای فراهم شدن شرایط اجرا، تا اطلاع ثانوی مسکوت بماند.

  • زیر ساخت‌های حذف طرح زوج و فرد فراهم شود

درصورت حذف طرح زوج و فرد از تهران برای اجرای طرح جدید ترافیکی، ابتدا باید زیرساخت‌های اجرای این طرح فراهم شود. محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در این‌باره گفت: اگر قرار است طرح زوج و فرد در تهران حذف شود و به جای آن یک طرح دیگر جایگزین شود باید اول زیرساخت‌ها در تهران برای اجرای چنین طرح‌هایی فراهم شود و سپس به فکر اجرای طرح جدید باشیم. وی ادامه داد: به مسئله آلودگی هوای تهران باید به‌صورت ریشه‌ای نگاه کرد و بعد از آن به اجرای طرح‌هایی مانند زوج و فرد و طرح ترافیک رسید که در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا نیز اعمال می‌شود.


6837210
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است