گوناگون 07:00 - 04 آبان 1393
جام نیوز احکام دیه
اگر فردی که محکوم به پرداخت دیه است فوت کند و ورثه او قادر به پرداخت دیه مذکور نباشند، آیا می توان آن را از بیت المال پرداخت نمود؟

احکام دیه



به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یکی از سوالات مطرح در خصوص خانواده اینکه اگر خانمی از شوهرش اصلا اطاعت نکند و در موردی بین آنها مشاجره ای رخ دهد و منجر به این شود که بدن خانم کبود شود و همچنین خانم جراحاتی را به بدن مرد ایجاد کند ایا به این امر دیه تعلق میگیرد ؟ اگربله چقدر ؟ و اگر طرفین یکدیگر را حلال کنند ایا از گردن مرد پرداخت دیه ساقط میشود؟

 

حضرت آیت الله سیستانی



پاسخ: دیه تعلق میگیرد و هر کدام از آن دو میتوانند دیه ای را که مستحقند ببخشند وا گر صورت سیاه شود 6 مثقال شرعی طلا است و اگر سرخ شود 5/1 مثقال شرعی و اگر در غیر صورت باشد نصف ان است.



 

سوال: چنانچه فرد محکوم به پرداخت دیه ، فوت کند و ورثه او قادر به پرداخت دیه مذکور نباشند، آیا می توان آن را از بیت المال پرداخت نمود؟



پاسخ: در بعضی از موارد اینچنین است مانند دیه قتل شبیه به عمد که با مرگ قاتل و نداشتن ترکه بمقدار کافی از نزدیکانش (الاقرب فالاقرب) استیفاء می شود و چنانچه ممکن نباشد از بیت المال اداء می گردد و همچنین در دیه قتل خطأ محض که با عجز عاقله و عدم کفایت ترکه قاتل از بیت المال اداء می شود.

 

تبیان

 

 


5039171
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است