استانی 05:25 - 09 فروردین 1394
زنجان؛
تپه ی خالصه یکی از تپه‌های مهم دوره ی هزاره ی ششم پیش از میلاد ، کشورمان محسوب می شود که به فاصله ی یک کیلومتری در جنوب شهر خرمدره در میان باغات زیبا وتاکستان های وسیع در چشم اندازی بسیار سحر انگیز واقع شده است.

 تپه ی خالصه یکی از  نادر ترین تپه ها ی باستانی کشوربه گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران زنجان ؛این تپه از معدود محوطه‌ های باستانی متعلق به دوره نوسنگی و مس است، که می تواند هویت پیشینه ی تاریخ معماری فلات مرکزی و شمال غربی ایران رادر معرض نمایش بگذارد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی خرمدره با بیان اینکه یکی از مهمترین اهمیت‌های کاوش در این تپه، انجام نخستین مطالعات علمی باستان‌شناسی در حوزه خرمدره در استان زنجان می باشد گفت:با توجه به اینکه در دوره ی پارینه سنگی که نزدیک به 200 هزار سال قبل می باشدنمونه های ارزشمند زیادی در این تپه کشف شده است.

 آبیان افزود:دست افزارهای انسانی که در پیشرفت تمدن بشری نقش مهمی داشته اند از عمده یافته های موجود در این تپه می باشند که اغلب از نوع آشوری هستند.

وی ادامه داد:تپه ی خالصه در بخش سطحی در بر گیرنده ی داده های ارزشمندی است که پیشینه ی استقرار و مدنیت ساکنان قدیم این شهر را به نظاره می گذارد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی خرمدره با اشاره به اینکه خاک این منطقه مرغوب بوده و دره یی حاصلخیز برای بستر کشاورزی محیا می باشد افزود:از آنجا که کشاورزی مرحله ی گذر انسان از دوره ی غار نشینی به دشت بوده ساکنان آن دوره با اهلی کردن حیوانات و گیاهان وحشی در طی سالیان متمادی کشاورزی خود را گسترش داده و اطراف این تپه را به باغات و تاکستان های زیبا تبدیل کرده اند.

آبیان ادامه داد : در نهایت کاوش‌های باستان‌شناسی تپه خالصه، برای نخستین باردر سال 1388با همکاری گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد ابهر انجام شد و پرده از ابهامات و ناشناخته‌های این اثر باستانی برداشته شد، که اطلاعات مهمی از سابقه ی سکونت اقوام بشری در حاشیه ی رودخانه ی کبیرو شمال غرب کشور به دست آمد و همچنین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی در ادامه افزود:از مهم ترین آثار کشف شده در این تپه می توان به ابزارهای سنگی، تدفین در خمره ی سفالی،ظروف سفالی و همچنین وجود دانه های گیاهی که بیانگر حاصلخیزی و اشتغال ساکنین این تپه به کشاورزی بوده اشاره کرد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی خرمدره  خاطر نشان کرد : از مهم ترین آثار کشف شده در این تپه کشف کوره ی سفالگری می باشد که این خود بیانگر خود کفایی ساکنان ان دوره وکسب تخصص لازم آنان برای ساخت و پرداخت سفال و صادرات آن از لحاظ صنعتی بسیار حائز اهمیت بوده است.



انتهای پیام/ع




6108572
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است