اقتصادی 11:32 - 19 تیر 1399
وزیر نیرو از آمادگی وزارت نیرو برای واگذاری برخی وظایف در عرصه‌های آب و برق به شهرداری‌ها خبر داد.

آمادگی وزارت نیرو برای واگذاری برخی وظایف به شهرداری‌ها

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در نشستی با نمایندگان شورای عالی استان‌ها با اشاره به اجرای قانون تشکیل شوراها در کشور اظهار کرد: در وزارت نیرو هم تلاش شد به سهم خود حتی‌المقدور وظایفی که می‌شود در عرصه آب و برق به شهرداری‌ها واگذار شود، این اقدام صورت گیرد.

وی افزود:  وزارت نیرو آمادگی کامل دارد که در یک مشارکت زمان‌بندی شده به سمت این تحویل و تحول برود و اگر یکباره در تمام مراکز استان‌ها و سراسر کشور امکان‌پذیر نیست، از جاهایی که شدنی است شروع کرده و این کار صحیح و اصولی را انجام دهیم که امر یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را در این راستا پیش بردیم.

به گفته وزیر نیرو امروز دیگر شرکت‌هایی با ساختار صددرصد دولتی وجود ندارد که انتقال ماموریت‌های آنها با مشکل مواجه شود، بلکه شرکتی با ساختار غیردولتی به نام آب و فاضلاب استان وجود دارد که در تدارکی با شورای عالی استان‌ها و شوراهای برخی شهرها می‌شود این کار را پیش برد.

امور شهرها به گردانندگان و اداره‌کنندگان آنها محول شود

اردکانیان افزود: نگاه ما این است که در نهایت، امور شهرها به گردانندگان و اداره‌کنندگان آنها محول شود که لایحه‌ای هم در دستور است و مجلس هم طرح‌هایی دارد که امیدواریم با کمک هم این کار شروع و به تدریج ساماندهی شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه اعتقاد همکاران ما در بخش‌های آب، فاضلاب و برق بر این است تا جایی که امکان‌ دارد این اختیارات را محول کنیم و این ارتباط‌ها موجب آشنایی بیشتر و همکاری نزدیک‌تر می‌شود، گفت: از نظر مردم، همه ما یکی و به مثابه جمهوری اسلامی هستیم که توفیق و رضامندی و همچنین ناکامی و کوتاهی‌ها به پای همه نوشته می‌شود؛ آنچه مورد قوام نظام می‌شود رضامندی مردم است.

وی تاکید کرد: حواسمان باشد که نحوه گفتن، نوشتن، پیگیری و دلسوزی ما برای مردم موجب افزایش رضایتمندی شود، در غیر این صورت، همه بازنده این میدان هستیم. خدمت، الزام‌هایی دارد اما از نظر مردم، همه یکی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که متوسط دسترسی هموطنان روستایی ما به آب سالم هنوز به طور متوسط در کشور، ۸۲.۵ درصد بیشتر نیست و هنوز درصدی باقی مانده،   این نسبت در جهان ۵۳ درصد است و اگر در شهرها رقم برخورداری، ۹۹.۹ درصد است، این نسبت هم در جهان ۸۵ درصد است.

اردکانیان با بیان اینکه مردم این توقع را دارند که از داشته‌های خود لذت ببرند و وظیفه ما بازگویی این داشته هاست، افزود: امید است در یک سال باقی‌مانده از عمر دولت یک بار دیگر درباره همکاری‌های مشترک با هم صحبت کنیم.

اعتبارات خوبی برای آبرسانی روستایی در نظر گرفته شده است

همچنین حمیدرضا جانباز - مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور - با بیان اینکه اعتبارات مناسبی برای آبرسانی به روستاهایی -  که هنوز به آب آشامیدنی دسترسی ندارند - در نظر گرفته شده است، افزود: در بخش آب روستایی اقدام‌های خوبی با مجوزهایی که از مقام معظم رهبری و مجلس گرفتیم صورت گرفت و عملکرد این دولت در طول دو دوره در این بخش، عملکرد مناسبی است.

وی با اشاره به اینکه این بدان معنا نیست که مشکل آب روستایی در کشور حل شده است، افزود: بخش زیادی از جمعیت ما هنوز درگیر این مسئله هستند که اعتبارات مناسبی برای این بخش درنظر گرفته شده و سعی می‌کنیم تداوم پیدا کند.

جانباز از بازچرخانی فاضلاب به عنوان یکی از موارد پیشنهادی برای همکاری وزارت نیرو در این حوزه با شهرداری‌ها نام برد.

وی همچین گفت: تعداد شهرهایی که در تنش آبی هستند نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده و البته در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان مشکلاتی را داریم.

وی با ارائه پیشنهاد دسته‌بندی موارد از سوی نمایندگان شورای عالی استان ها برای پیگیری بهتر، اظهار کرد: امسال ظرفیت خوبی در قانون بودجه دیده شده و این امر باعث می‌شود در تکمیل طرح‌های روستایی شتاب داده شود.

نخستین نیروگاه بادی در سیستان و بلوچستان شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد

همچنین محمد حسن متولی زاده - مدیرعامل توانیر - هم از بهره‌برداری نخستین نیروگاه بادی در استان سیستان و بلوچستان در شهریور امسال با احداث یک خط ۴۰۰ کیلوولت خبر داد و افزود: روستاهای سیستان و بلوچستان، تاکنون به دلیل مشکلات قانونی مقداری از بقیه کشور عقب‌تر بودند.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری معاون عمرانی استاندار و رئیس دادگستری مجوز صادر شد و ما ۱۸۷ روستا در این استان را در دستور کار داریم و عملیات اجرایی هم از امروز شروع شده و امید است به سرعت این کار انجام شود.

وی در مورد درخواست تغییر تعرفه مناطق گرمسیری، اضافه کرد: تغییر تعرفه در هر جایی اتفاق افتاده، مصرف را ۷۰ درصد افزایش داده است.

متولی‌زاده درباره مسئله جمع‌آوری تیرهای برق روستاها هم گفت: در طرح‌های هادی روستایی همه این‌ها دیده شده و اگر بنیاد مسکن کار خود را خوب انجام نداده، انتظار از وزارت نیرو در این رابطه، مازاد بر قانون و غیر قانونی است، اما اگر بخشداری و دهداری آمادگی داشته باشد، با وجود این که در بودجه‌های ما نیست، برای تسریع در این کار آمادگی داریم ۵۰ درصد  بودجه‌های مورد نیاز را تامین کنیم. همچنین امسال برنامه داریم ۱۰۰ هزار تیر برق را مشروط به همکاری دهیاری‌ها، در روستاها جمع‌آوری کنیم.

انتهای پیام


10610448
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس صنعت طیور گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است