وبگردی 11:10 - 01 آذر 1393
گزارشی از یک فرهنگ‌سازی در تهران
یک مجتمع مسکونی در منطقه پایین شهر تهران، امکاناتی را به ساکنین خود ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد همیشه این محله‌ها نیستند که به ساکنین خود هویت می‌دهند بلکه می‌شود ساکنین و همسایگان به محله خود هویت دهند.

ایده‌ای که باعث می‌شود مردم به محلات هویت دهند

سایت رویکرد نوشت: جرقه نوشتن این گزارش زمانی زده شد که با یکی از متقاضیان خرید یک واحد مسکونی در جنوب تهران در کوچه پس کوچه‌های خیابان قزوین گفتگو کردیم.

گزارشی که هرچند شاید عده‌ای فکر کنند سفارشی است؛ اما یادمان باشد یکی از وظایف رسانه‌ها فرهنگ‌سازی است.

رسانه‌ها که نباید تنها اخبار بد و منفی منتشر کنند، گاهی لازم است ترویج امید کنند و از ایده‌های خوب حمایت کنند تا تشویقی باشد برای دیگران.

این مجتمع مسکونی در فضایی به مساحت حدود 6 هزار متر در حوالی پارک رازی در حال گودبرداری است اما مگر در همین تهران روزانه ده‌ها و صدها ساختمان در حال ساختن در این شهر نیست؟؛ پس این ساخمان چه ویژگی‌هایی دارد که قرار است سوژه گزارش ما شود؟

با کمی پرس‌وجو مدیرعامل شرکت پیمانکار (جهان مارال کاسپین) را پیدا کردیم و قرار گفتگویی با وی در دفتر مرکزی شرکت گذاشتیم.

انتظار برای حضور مدیرعامل چند دقیقه‌ای به طول انجامید و منتظر بودیم تا فردی مسن در کنار ما نشسته تا از ایده خود بگوید؛ حضور جوانی در اتاق در کسوت مدیرعامل خیالات ما را بر هم زد اما تعجب آنجا بیشتر شد که متوجه شدم مدیرعامل جوان تنها 33 سال سن دارد و متولد سال 1360 است!

محمد قاسم‌پور صحبت‌های خود را این گونه آغاز کرد: «حدود 60-70 درصدی پولی که شما برای خرید خانه می‌پردازید به خاطر همسایه است!

به عنوان مثال بسیار افرادی هستند که در مرکز شهر و یا حتی پائین شهر مالک خانه هستند اما خانه خود را یا به فروش می‌‍رسانند و یا اجاره می‌دهند تا در بالای شهر ساکن شوند؛ یعنی این افراد حاضر هستند در بالای شهر اجاره نشین باشند اما در پائین شهر صاحب‌خانه نباشد!

اما اگر توجه کنید برخی مواردی که در پائین شهر وجود دارد، مانند خیابان‌ها، فضای سبز و ... در بالای شهر وجود ندارد.

باید به دنبال آن باشیم که محلات به مردم هویت ندهند، بلکه این مردم باشند که به محلات و ساختمان‌ها هویت بدهند. وقتی در ساخت یک آپارتمان، برندسازی صورت بگیرد، دیگر مهم نیست که این مجتمع در کجای تهران قرار دارد برای همین بیشتر کسانی که در این پروژه شرکت کرده‌اند از نخبگان دانشگاه امیرکبیر، جامعه خلبانان و بنیاد ملی نخبگان هستند.»

از مدیرعامل این شرکت در خصوص مزایای این مجتمع سئوال کردیم که در پاسخ می‌گوید: «به دنبال آن هستیم که مجتمعی بسازیم که برای خودش درآمدزا باشد و از درآمد خود به ساکنان مجتمع خدمات دهد.

هرچند که علاوه بر این، با ساخت این مجتمع بیش از 6 هزار متر مربع بافت فرسوده شهر تهران نوسازی خواهد شد.

در ساخت این مجتمع، مطالعات اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته تا بتوانیم با درک مفاهیم راهکارهایی را به وجود بیاوریم.

در این مجتمع سعی شده تا خیال مردم را از یک سری دغدغه‌ها راحت کنیم؛ احداث کترینگ برای عرضه غذا به ساکنان مجتمع با قیمت پائین‌تر از مشتریان بیرون، ایجاد مزکز خدمکاتی و نظافتی، خشکشویی و ... برخی از این خدمات است، حتی در مجتمع مکان‌هایی در نظر گرفته شده تا برای انجام کارهای تحقیقاتی و یا جلسات اجاره داده شود و درآمد آن صرف هزینه‌های جاری ساختمان شود.»

قاسم‌پور معتقد است: «پایان ساخت ساختمان، پایان کار نیست؛ بلکه شروع یک تجارت جدید است که بر همین اساس باشگاه مشتریانی تعریف کردیم که ساکنان مجتمع از فروشگاه‌های طرف قرارداد با مجتمع خرید کنند و با توجه به اعتبارسنجی ساکنان مجتمع، حتی تا دو ماه آینده مبلغ خرید خود را پرداخت کنند.»

از این مدیر جوان در خصوص قیمت این مجتمع سئوال کردیم که در جواب گفت: «قیمت این آپارتمان‌ها متری 2 میلیون و 300 هزار تومان است و انتخاب طبقات نیز براساس پرداخت‌ها صورت می‌گیرد به طوری که هیچ تفاوت قیمتی در طبقات وجود ندارد.»

اما قاسم پور نظر منحصر به فردی هم دارد که شاید در کمتر بساز بفروشی دیده شده باشد!؛ «در مناطق 11، 12 و 13 بافت فرسوده بسیاری وجود دارد که نیازمند نوسازی است چرا که کوچکترین حادثه‌ای در این مناطق می‌تواند تلفات جانی بسیاری به همراه داشته باشد.

نوسازی بافت فرسوده دینی است گردن سازندگان ساختمان در تهران که بنده تا حد تا توان این کار را انجام خواهم داد.

متاسفانه فرهنگ بچه پولداری مد شده به طوری که خیلی ار افراد از پل پارک وی پائین‌تر نیامده‌اند!؛ اما یادمان باشد می‌شود تجارتی راه انداخت که هم در آن پول باشد و هم خیر آخرت...»

 

***

گفتگوی‌مان با قاسم‌پور تمام می‌شود و از وی خداحافظی می‌کنیم؛ برخلاف ورود به ساختمان که معتقد بودم این فرد طرحی را دنبال می‌کند که محکوم به شکست است و موفقیتی در پی نخواهد داشت، کاملاً به این طرح ایمان آورده بودم، اما کلام پایانی مدیرعامل جوان نکته کلیدی مصاحبه بود: «می‌شود تجارتی راه انداخت که هم در آن پول باشد و هم خیر آخرت...»

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه ها می باشد وخبر گزاری فارس صرفا آن را باز نشر کرده است


5238100
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» روش‌های هوشمندانه‌ای که رسانه‌ها از گذشته تاکنون برای تحت تاثیر قرار دادن باور‌های مخاطب به کار گرفته‌اند، با بروز رسانه‌های جدیدتر و تاثیرگذارتری مانند توئیتر، فیسبوک و. شکل نوینی به خود گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حامیان غربی رژیم صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم‌ نسبت به خباثت‌هایی که در سر دارد، هشدار دادند. آن‌طور که در گزارش رسانه‌های غربی آمده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوها و تماس‌های تلفنی از نتانیاهو خواسته پاسخی به ...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» همراهی یا عدم همراهی آمریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشور‌های اروپایی تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از دانشمندان به رهبری زیست‌شناس، کورتنی کلارک هاچتل، تاردیگراد‌ها را با پرتو‌های گاما منفجر کردند و به مشاهده واکنش آنها نشستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» چه بسیار انسان‌هایی که در اثر شنیدن قرآن به اسلام جذب شدند، خدا قرآن را این‌قدر با برکت خلق کرده که حتی صدای خواندنش هم برای کفار جاذبه دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس بورس گفت: بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذار در بورس در حوزه تولید فعال هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هنوز شخصیت بسیاری از فرماندهان دوران دفاع مقدس مثل مهدی باکری ناشناخته مانده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وابستگی امنیتی به سایر دولت‌ها هرچند ممکن است در کوتاه‌مدت ایجاد بازدارندگی کند اما در بلندمدت تأمین‌کننده امنیت دولت‌ها نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است