اقتصادی 10:16 - 13 فروردین 1394
آنچه درشش ماهه 93 در وزارت نیرو گذشت
شاید در بیبن اخباری که در شش ماهه اول سال 93 وزارت نیرو را بیشتر خبر ساز کرد بحث افزایش قیمت ها و بحران آب بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در فروردین ماه سال گذشته بود که اولین قبوض آب و برق با افزایش قیمت 20و 25 درصدی صادر شد که رقم های موجود در آن مردم را شوکه کرد و مسولان وزارت نیرو را به تب و تاب انداخت و پای رییس جمهور را نیز به این ماجرا بازکرد ونهایتا قبوض برق صادر شده از درجه اعتبار ساقط شد.



وزارت نیرو در این باره اعلام کرد تمام قبض‌های صادر شده از تاریخ 20 اسفندماه 92 تا 25 فروردین‌ماه سال‌ 93 از درجه اعتبار ساقط است و قبوض اصلاح شده با عنوان اصلاحیه صورت‌حساب برای مشترکان ارسال خواهد شد.



در این اطلاعیه که شامگاه پنجشنبه صادر شد، آمده بود که همان‌گونه که مشترکان محترم برق استحضار دارند، در اسفندماه 92 به وزارت نیرو اجازه داده شد تعرفه برق مصرفی تمام مشترکان 24 درصد افزایش یابد.



متاسفانه در محاسبه قبوض جدید برخی از مشترکان، اشتباه‌هایی صورت گرفته که لازم است اصلاح شود.



همین جا بود که وزارت نیرو ماجرای قبوض برق را که موجب نگرانی مشترکان شده بود به سلامت پشت سر گذاشت.



اما آیا قبوض آب هم به سرنوشت قبوض برق دچار می شوند؟ این سوال مشترکانی بود که قبض های برق، برق از چشمانشان پرانده بود، میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در همان روزها در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: وزارت نیرو طبق مصوبه دولت مجوز افزایش 20درصدی قیمت آب را دارد. 



معاون وزیر نیرو تأکید کرد:‌ مردم نگران قبوض آب نباشند و اتفاقی که در قبوض برق پیش آمد در خصوص آب تکرار نخواهد شد.  

 

میدانی اظهار داشت: پله‌های مصرفی به گونه‌ای افزایش قیمت را شامل می‌شود که هر چه مصرف بیشتر باشد هزینه بیشتری دریافت خواهد شد و این بار قبوض آب بدون حاشیه صادر شد و افزایش 20 درصدی در هر پلکان اتفاق افتاد، نه بیشتر



واردات آب از کشورهای همسایه در حال بررسی است

 

این دو موضوع در اواخرفروردین سال 93 از سوی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرومطرح شد دوموضوعی که تا پایان سال فقط در حد حرف باقی ماند.



علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو بحث واردات آب را منوط به بررسی در بلند مدت مطرح کرد و افزود: در این خصوص مذاکراتی با کشورهای شمالی همسایه داشته ایم.  

معاون وزیر نیرو اظهارداشت: واردات آب در میان مدت هم مطرح نیست و حداقل زمان برای اجرای این طرح سه سال است. 



وی بابیان اینکه در این خصوص با کشورهای ارمنستان، تاجیکستان و افغانستان مذاکراتی داشتیم اظهار داشت: با نتیجه بخش بودن این مذاکرات در قالب پروتکل و چیزی فراتر از سهمیه‌ها واردات آب خواهیم داشت. 



دائمی در ادامه افزود: اجرای این طرح های بسیار پرهزینه است و باید برنامه ریزی‌های دقیقی دراین خصوص صورت بگیرد. 



معاون وزیر نیرو اینطور گفت که تاکنون قرار داد و پروتکلی در این باره به امضا نرسیده است.  

دائمی همچنین در مورد افزایش مجدد قیمت آب و برق در شش ماهه دوم سال نیز اینطور گفت: افزایش مجدد قیمت آب و برق در شش ماهه دوم سال با توجه به نرخ تورم باید مورد بررسی قرار گیرد. موضوعی که در شش ماهه دوم سال تحقق نیافت.



دغدغه برای تامین آب تابستان 93 کلید خورد



در این ماه بود که دغدغه ها برای تابستان 93 آغاز شد و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از اجرای تدابیر ویژه تامین آب برای گذر از تابستان 93 خبر داد.



وی با بیان اینکه در زمان کنونی خود را برای تابستان پیش رو آماده می کنیم، افزود: تامین آب شرب کلان شهرهای کشور از چالش های ما است.



معاون وزیر نیرو در آمور آب و آبفا  نیز از تنش آبی تهران و 10 کلانشهر دیگر نیزخبر داد و از اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد به عنوان سایر کلانشهرهایی که در معرض تنش آبی قرار دارند، نام برد.



نه قاطع  وزارت نیرو به جیره بندی آب



بعد از داستان کم آبی اولین موضوعی که در ذهن مشترکان آمد جیره بندی بود که دایما هم از سوی مسولین رد شد.



قائم‌مقام وزیر نیرو هم در همین بحبوحه گفت: گزینه جیره‌بندی آب در دستور کار نیست و جیره‌بندی برای زمانی است که چاره دیگری وجود ندارد اما اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، کاهش فشار در ساعت‌هایی از روز رخ می‌دهد که آن هم با اطلاع‌رسانی پیشین خواهد بود.



وی اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد را 12 شهر دچار وضع حاد به‌ لحاظ منابع آب معرفی کرد.



بزرگترین سد تهران در بی‌آبی دست‌وپا می‌زند



مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران هم از بی آبی بزرگترین سد تهران خبرداد و گفت: بزرگ‌ترین سد استان تهران به دلیل کاهش بارندگی‌ها تنها 53 میلیون مترمکعب آب دارد و این امر نشان از توجه بیشتر مردم به مقوله صرفه‌جویی آب است.



خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مبنی بر آخرین وضعیت مجوز قطع آب مشترکین پرمصرف گفت: مشترکین پرمصرف تاکنون شناسایی شدند و اخطار قطع آب برای آنان صادر شده است.  



اما داستان برخورد با مشترکین پرمصرف در سال 93 از استان تهران آغاز شد و نهایتا به شش ساعت برخورد با این مشترکان بسنده شد و علی رقم  مصاحبه های پرطمطراق  صورت گرفته در این خصوص هنوز این مصوبه در هیات دولت تصویب نشده است.



کاهش 40 سانتی‌متری سطح دریاچه ارومیه



آن روزها دریاچه ارومیه وضعیت اش با این روزهایش کمی فرق داشت مثل این روز ها افزایش 3 سانتی متری نداشت بلکه کاهش 40سانتی متری را تجربه می کرد.



میدانی معاون وزیر نیرو درباره این دریاچه که خشک شدنش به اندازه ای اهمیت داشت که سدهای در حال ساخت اش هم متوقف شد گفت: بارندگی‌های اخیر تأثیر چندانی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه نداشته به طوری که سطح دریاچه نسبت به سال گذشته 40 سانتی‌متر کاهش داشته است.



وی ادامه داد: به صورت مقطعی نوساناتی در تغییر سطح دریاچه در اثر بارندگی‌های پراکنده اتفاق افتاد که این نوسانات مقطعی ملاک کار نیست.



بستن چاه‌های غیرمجاز شهرداری ادامه دارد



اما دردوران بی آبی تهران شهرداری هنوز هم اقدام به برداشت آب از چاههای غیرمجازاش می کرد که بالاخره در ابتدای سال، آب منطقه ای تهران 18 حلقه چاه غیرمجاز شهرداری را بست.



مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: از ابتدای سال بیش از 18 حلقه چاه غیرمجاز شهرداری بسته شده است.



ارتقایی ، گفت: در مورد بستن چاه‌هایی که شهرداری به طور غیرمجاز از آنها آب برداشت می‌کند حساسیت به خرج می‌دهیم. 



وی تصریح کرد: شهرداری دو برابر حد مجاز از چاه‌ها برداشت دارد.



مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: شهرداری تهران 250 حلقه چاه مجاز و غیرمجاز دارد که از این میزان 100 حلقه چاه بدون مجوز است.



تابستان با قطع برق آغاز شد 



اما در ادامه روزهای تابستان درست در چهارمین روز تیربود که برق برخی از نقاط  تهران چندین ساعت در روز قطع شد. 



این درحالی بود که تا پیش از آمدن روزهای گرم، مسئولان وزارت نیرو بارها اعلام کردند" تهرانی‌ها نگران قطع برق نباشند" اما در همین روزهای ابتدای تابستان برق برخی از نقاط تهران چندین ساعت قطع شده است.



اما قطعی برق در آن روزها درحالی اتفاق ‌افتد که بسیاری از شهروندان  خود را برای جیره‌بندی آب آماده کرده بودند و هیچ آمادگی برای قطعی‌های گسترده برق آن هم در ابتدای روزهای تابستان نداشتند. 



همایون حائری، مدیرعامل شرکت توانیر درباره خاموشی ها آن زمان نیزگفت: طی سالیان گذشته خاموشی‌های پراکنده در سطح کشور داشته‌ایم که در برخی مواقع ناشی از آسیب‌دیدگی و تعمیر تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی بوده است.



حائری تصریح کرد:‌ افزایش دمای هوا و و استمرار آن احتمال خاموشی‌ها را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل توانیردرمورد تابستان 94هم اینطورگفت: با ادامه روند رشد مصرف برق در کشور تابستان 94 حادتر از آنچه پیش‌بینی شده اتفاق می‌افتد.



آغاز جیره‌بندی آب از کرج 



باوجود آنکه وزارت نیرو اعلام کرده بود جیره بندی در تابستان 93 نداریم اما شرکت آب وفاضلاب البرز لیست بلند بالایی از اعلام جیره بندی ها این استان ارایه داد.



روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان البرزاطلاعیه ای با این مضمون منتشر کرد که با توجه به اینکه کلانشهر کرج امسال جزو 12 کلانشهر با وضعیت "تنش آبی" اعلام شده و همراه با کاهش شدید منابع تامین آب (آبهای سطحی وسفره های زیرزمینی) با افزایش دمای هوا ودرنتیجه افزایش مصرف آب مواجه شده ایم، دربرخی از مناطق کرج با افت فشار و قطع آب بخصوص درطبقات فوقانی ساختمانها روبرو هستیم.



بنابراین بمنظور مدیریت وساماندهی به مناطق دارای مشکل افت فشار یا قطع آب،برنامه زمانی نوبت بندی قطع آب به شرح ذیل از دوم تا پایان تیرماه اجرا می شود و جدولبندی هم در این باره ارایه داد.



سناریو جیره‌بندی آب روی میز آبفای استان تهران

 

در تمام روزهای تابستان سال گذشته ازسناریو جیره بندی آب استان تهران صحبت شد سناریویی که عملیاتی نشد.



ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران هم از این سناریو در نشست خبری اش  گفت:سناریو‌های جیره‌بندی آب مورد بررسی قرار گرفته و روی میز آب و فاضلاب استان تهران است. 



وی افزود: امیدوار هستیم که فصل گرما را بدون اجرای نوبت بندی آب پشت سر بگذاریم و این امر با کمک مردم تحقق پیدا خواهد کرد. 



هرآنچه که در مردادماه سال93 در وزارت نیرو گذشت را روز آینده در گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران بخوانید.

 

چراغ راهنمای وضعیت آب کشور روشن شد



با رسیدن به مردادماه بحران آبی رنگ عوض کرد زرد و قرمز شد بطوریکه سه شهر تهران، شیراز و یزد وضعیت زرد و اصفهان و کرمان در وضعیت قرمز قرار گرفتند.



آنطور که گفته شده بود این شهرها درصورت عدم صرفه‌جویی مشترکان، با مشکل مواجه خواهند شد ضمن آنکه هفت شهر اراک، بندرعباس، قزوین، قم، کرج، مشهد و همدان هم‌اکنون در وضعیت سبز قرار دارند ، مشروط به آنکه شرکت‌های آب منطقه‌ای، میزان آب تعهدشده در نشست‌های کمیته پایش را به‌صورت کامل تخصیص دهند.



قطعی آب مشترکان بالای 200 مترمکعب

 

بالاخره وضعیت تهران به اندازه ای بحرانی شد که آب و فاضلاب استان تهران دست به قطع آب مشترکان پر مصرف زد. در ابتدای این طرح قرار بود آب مشترکانی که بیش 50 مترمکعب آب مصرف می‌کنند قطع شود اما به علت تماس‌های مکرر مردم به مشترکانی که بین 50 تا 200 مترمکعب آب مصرف می‌کنند فرصت یک ماهه برای کاهش مصرف‌شان داده شده شود.

 

محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در آن روزها گفت: با توجه به اینکه حدود 3 هزار مشترک پر مصرف بالای 50 متر مکعب بیش از الگوی مصرف (20 متر مکعب) مصرف آب شرب دارند قرار بود آب شرب آنها قطع شود. 



وی ادامه داد: به همین منظور به این نتیجه رسیدیم مشترکان پر مصرف تهرانی که مصرف آب شرب آنها 200 متر مکعب است از امروز 7 ساعت قطع آب داشته باشند. 



این مشترکان مصرف‌شان 9 برابر بیشتر از الگوی مصرف است. 



جریمه مشترکان پرمصرف به پایان سال هم نرسید

 

 کم آبی ها برخورد با مشترکین پرمصرف را بیش از پیش پرنگ کرد ومصوبه برخورد با مشترکین پر مصرف با وجود پافشاری وزارت نیرو نه تنها به شهریورماه بلکه به پایان سال هم نرسید.

 

جانباز مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب کشور در این باره شهریور ماه سال گذشته اینطور گفته بود : طبق صحبت‌های وزیر نیرو مصوبه برخورد با مشترکان پرمصرف و قطع انشعاب آنها در هیئت وزیران بررسی می‌شود و قطع آب آخرین راهکار وزارت نیرو در برخورد با مشترکین پرمصرف است.  

 

هنوز هم نگرانی ها برای پایتخت ادامه دارد و خبری از برخور با مشترکان پرمصرف هم نیست.

 

افزایش قیمت آب و برق تا پایان سال منتفی است  

 

ماجرای افزایش قیمت آب و برق همچنان نقل محافل بود و همه معاونان وزارت نیرو بر این موضوع تاکید داشتند که وزارت نیرو برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب و برق تا پایان سال ندارد اما اذعان داشتند که باید قیمت آب و برق افزایش پیدا کند.



دائمی معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه ریزی با اشاره به اینکه پایین بودن قیمت آب و برق موجب شده بهره‌وری کاهش پیدا کند، ادامه داد: با افزایش تعرفه‌ها به دنبال ایجاد درآمد برای وزارت نیرو نیستیم بلکه هدفمان افزایش بهره‌وری ‌است. 



معاون وزیر نیرو تصریح کرد: قیمت آب و برق باید به گونه‌ای تعریف شود تا مصرف درست صورت گیرد.



انتهای پیام/


6124926
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: این هفته نقدشوندگی و حمایت بیشتر از شاخص‌ساز‌ها و سهام بزرگ توجه اهالی بازار را جلب کرده و روز‌های بهتری را سپری کردند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ۲۹ محور اصلی و غیر شریانی کشور به دلیل بارش سنگین باران و سیل مسدود شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق گزارش وزارت اقتصاد، تعداد مجوز‌های کاغذی که به شناسه یکتا تبدیل شده تا روز ۲۸ فروردین به ۳۶۸ هزار و ۸۰۷ مجوز رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عملکرد فولادی‌ها در یک سال گذشته نشان می‌دهد که تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۲، از ۳۲ میلیون تن فراتر رفته که بالاترین میزان در تاریخ تولید فولاد کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآورد می‌شود که تولید چای خشک بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تن باشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، با افزایش راندمان و اصلاح رده‌های انرژی سیستم‌های سرمایشی، هدف‌گذاری کاهش ۴۳۰۰ مگاواتی مصرف برق پیگیری می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، با توجه به شرایط جوی مناسب و سبزینگی مزارع پیش بینی می شود که میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون تن فراتر رود، اما تحقق این موضوع به اعلام‌جایزه تحویل گندم بستگی دارد که امیدواریم تا پایان فروردین این امر محقق شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با توجه به تمدید مهلت برای مودیان مالیاتی جهت تکمیل اظهارنامه‌های پیش فرض تا ۱۲ اردیبهشت ماه تابه امروز ۵۰ درصد از مودیانپیش فرص اظهار نامه‌های خود را تکمیل کرده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولت به صورت دقیق از طریق بخش مردمی‌سازی مشخص می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است