فرهنگی‌هنری 13:50 - 28 آبان 1397

کار ما فقط آرشیو و ثبت است/ جزییات یک برنامه شمالی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای دست اندرکاران برگزاری پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» روز دوشنبه بیست و هشتم آذر ماه با حضور اهالی رسانه در محل دبیرخانه این رویداد برگزار شد.

علی مغازه ای مدیر هنری پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» در ابتدای این نشست رسانه ای با اشاره به کیفیت برگزاری این دوره بیان کرد: همان طور که می دانید ما هر سال برای برگزاری فستیوال بدون توجه به استان ها، به محدوده جغرافیایی توجه بیشتری می کنیم. امسال بر اساس حوزه فرهنگی دامنه شمال کشور موسیقی مناطق را از تالش آغاز و تا دامنه مازندران، گلستان و علی آباد کتول مورد توجه قرار می دهیم. البته شمال گلستان از بندرگز شروع می شود و تا آزاد شهر ادامه پیدا می کند که این حوزه های دیگری را در برمی گیرد و ما آن بخش از شمال را به دوره بعدی اختصاص داده ایم.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» بیان کرد: به نظر می رسد جامعه موسیقی ایران اگر به موسیقی اقوام ایران توجه بیشتری کند، می تواند ایده های زیادی از این موسیقی ها بگیرد زیرا این موسیقی ها دارای ریتم های پیچیده ای است که واقعا می تواند نقشی ارزنده در جریان تولید آثار موسیقایی داشته باشد. نکته دوم دیگری که در حوزه موسیقی اقوام و برگزاری فستیوال «آینه دار» می تواند مورد توجه قرار گیرد،  استفاده دانشجویان حوزه موسیقی است که حضورشان در این فستیوال جای کار بیشتری دارد و ضرورت دارد این پژوهشگران حضور بهتر و چشمگیرتری در جریان برنامه های ما داشته باشند.

مدیر هنری پنجمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای آثار شرکت کننده در فستیوال در بیرون از محیط تالارها توضیح داد: برای پاسخ به این پرسش باید گفت که برخی از سازها اصلا قابلیت اجرا در بیرون از سالن را ندارند و اگر در بیرون یک تالار اجرا شود آن صدای مطلوبی که شنونده می خواهد اتفاق نمی افتد. ما به دنبال این هستیم که اصلی ترین و مهمترین راویان موسیقی اقوان ایران به بهانه برگزاری فستیوال در تهران حضور پیدا کنند تا آثارشان ثبت و ضبط تصویری شود. پس هدف اول ما ثبت و ضبط کارها در حوزه عکس برداری و تصویربرداری هنرمندان است و پس از آن تدوین موسیقی هایی است که توسط این هنرمندان مهجور تولید می شود. متاسفانه از این عزیزان هنوز محصول تدوین شده ای وجود ندارد پس ضرورت دارد که به بهانه رویدادهایی چون «آینه دار» بتوانیم آثار بزرگان موسیقی اقوام ایران را جمع آوری کنیم. درست است که تاکنون پژوهشگرانی در این عرصه کارهایی را انجام دادند اما تعداد این کارها بسیار کم است.

مغازه ای درباره بخش های مختلف پنجمین فستیوال «آینه دار» اظهار کرد: ما علاوه بر اجراهایی در حوزه گروه نوازی اجراهای تک نفره ای را خواهیم داشت که شاید بسیاری از مخاطبان آن را ندیده باشند. در بخش مرور چهار دوره گذشته چند گروه داریم که موسیقی شش محدوده جغرافیایی را برای مخاطبان اجرا می کنند. به اعتقاد من این برنامه ها به قدری حیرت انگیز هستند که می دانم برنامه ها اجراهای جذابی برای تماشاگران خواهند داشت. ما علاوه بر اجراهای فستیوال، ۲ گروه هم داریم که در حوزه کار در شالیزار و جشن های خانوادگی برنامه هایی را اجرا می کنند. مخاطبان در این اجراها با مجموعه بسته ای از آیین های شمال کشور مواجه می شوند که یقین دارم مورد توجه شان قرار می گیرد.

این پژوهشگر موسیقی اقوام ایران در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: کارهای ما در ادامه اقدامات بزرگان موسیقی ایران از جمله استاد صبا و دیگر هنرمندان است. به طور حتم اگر تلاش های استاد صبا در حوزه موسیقی شمال کشور نبود ما قطعا امروز موسیقی در این حوزه را نمی توانستیم بشنویم.

مدیر هنری پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» در معرفی تعدادی از هنرمندان شرکت کننده این دوره گفت: ما در دوره پنجم کار سمبولیکی را انجام می دهیم که طی آن به هنرمندانی که در قید حیات نیستند، توجه داریم که در این برنامه آثاری از احمد عاشورپور، فهیمه اکبر، استاد محسن پور اجرا می شود. این درحالی است که اجرای برنامه توسط هنرمندانی چون ویسانلو و امانلو بخش های مختلف فستیوال را تشکیل می دهند.

احسان رسول اف رییس پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» هم در این بخش از نشست، گفت: امسال با توجه به برنامه ریزی سالانه ای که داریم افتخار داریم که دوره پنجم فستیوال را در تالار رودکی تهران برگزار کنیم. آنچه به لحاظ اجرایی در این دوره مورد توجه ما قرار دارد، اجرای برنامه برای محدود های مورد نظر است که هر روز ۲ نوبت اجرا داریم. ما در روز اول فستیوال هم یک اتفاق ویژه داریم که طی آن برنامه ای با محوریت مرور چهار دوره گذشته برای مخاطبان اجرا می شود. روز جمعه سیزدهم آذر ماه هم در مراسم اختتامیه برنامه های نکوداشتی را برای هنرمندان پیشکسوت مناطق مورد نظر این دوره برگزار می کنیم. این در حالی است که اجرای منتخبی از برنامه فستیوال بخش های دیگر مراسم را تشکیل می دهند.وظیفه ما اصلا کار اقتصادی نیست بلکه رسالت ما آرشیو کردن آثار هنرمندان موسیقی اقوام ایران است که به شدت برای ما اهمیت دارد

وی بیان کرد: هدف اصلی ما آرشیو، ثبت، ضبط و نگهداری میراث موسیقایی این کشور است که در سال های گذشته به آن کم توجهی شده است. این یک پروژه غیرانتفاعی است که حین انجام کارهای دیگر مجموعه ما، در قالب یک زکات فرهنگی برگزار می شود و فکر می کنم این یک وظیفه عمومی مجموعه ماست که خود را ملزم به انجام آن می دانیم. وظیفه ما در این چارچوب اصلا کار اقتصادی نیست بلکه رسالت ما آرشیو کردن آثار هنرمندان موسیقی اقوام ایران است که به شدت برای ما اهمیت دارد. خوشبختانه تالار رودکی هم بهترین فضا برای ثبت و ضبط این آثار است که می توانیم آن را در قالب «آنسامبل رکوردینگ» انجام دهیم. نکته بعدی اجرای برنامه در فضاهای باز است که ما ضمن در نظرگرفتن معذورات مجوز نمی توانیم آن ضبط دلخواه را در فضای باز انجام دهیم.

رسول اف افزود: در ماه های آینده آرشیو غنی پنج دوره گذشته فستیوال را در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان موسیقی نواحی قرار می دهیم که امیدوارم بتواند مورد استفاده مخاطبان این حوزه قرار بگیرد. «آینه دار» از نظر ما یک بایگانی مرجع در عرصه موسیقی اقوام ایران است و ما تا جایی که بتوانیم این آرشیو را غنی تر و گسترده تر کنیم به فعالیت هایمان ادامه می دهیم. البته ما در این حوزه آثار دیگری هم داریم که از آن جمله می توان به انتشار ۲ آلبوم مهم با هنرمندی استاد محمدرضا درویشی اشاره کرد. این ۲ آلبوم تا ۲ ماه آینده به صورت رسمی منتشر می شود و تصور می کنم آثار ارزشمندی در حوزه موسیقی اقوام ایران باشد.

رییس پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به این نکته که تمام هزینه های دریافت شده از فروش بلیت به اجاره تالار رودکی اختصاص پیدا می کند، به پرسشی پیرامون پیشنهاداتی برای حضور تیم اجرایی فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» در جشنواره موسیقی نواحی ایران تاکید کرد: اساسا ترکیب جشنواره موسیقی نواحی و فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» از نظر من نتیجه خوبی نخواهد داشت. از این جهت با توجه به محدودیت هایی که در حوزه دولتی وجود دارد نمی توان گفت که ما بتوانیم به جریان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران وارد شویم. البته که هر گونه کمک به موسیقی نواحی وظیفه ماست اما حضور ما در بخش اجرایی اصلا به صلاح ما نیست. کما اینکه دوستان هم امسال به ما گفتند در این حوزه ورود پیدا کنیم اما فعلا ترجیح می دهیم که فستیوال در قالبی مجزا به فعالیت های خود ادامه دهد.

پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» که طی روزهای نهم تا سیزدهم آذر ماه در تالار رودکی تهران برگزار می شود، تلاش دارد تا نمونه هایی از موسیقی و آیین های برآمده از فرهنگ، آداب و سنت های اقوام دامنه شمالی البرز، مردمان ساکن استان های گیلان، مازندران و بخش کوهپایه ای گلستان را بازتاب دهد.


9977450
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است