اقتصادی 14:47 - 11 بهمن 1393
وزیر راه و شهرسازی :
باشگاه خبرنگاران به خصوصی سازی واقعی نیاز داریم
وزیر راه و شهرسازی گفت : یکی از مشکلات ما که از اواخر دهه شصت آغاز شد ، بحران تئوری نقش دولت در اقتصاد ایران است و به خصوصی سازی واقعی نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی در همایش ملی اقتصاد ایران افزود : همچنین بحث رابطه دولت و بخش خصوصی به عنوان یک بحث جدی باقی مانده است.
وی با اشاره به تئوری های مطرح در دو دهه گذشته درباره رابطه دولت و بخش خصوصی گفت: بر اساس مطالعه ای در سال 91 انجام داده ام نتیجه خصوصی سازی در ایران به گونه ای بوده است که 36 درصد به بخش عمومی غیردولتی ، 25 درصد به بخش دولت ، اما به شکلی دیگر ، بیش از 19 درصد به سهام عدالت ، 13 درصد به بخشی که تشخیص ماهیت آن امکان پذیر نیست و بقیه که سهم ناچیزی است به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.
آخوندی خاطر نشان کرد : متاسفانه دچار اختلال جدی در ر ابطه دولت و باز شده ایم.
وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از فرآیند خصوصی سازی گفت: دولت گذشته به جای کلمه بخش خصوصی از بخش مردمی استفاده می کرد و در آن دوره تحت پوشش بخش مردمی دست به هر فعالیتی زد که نتیجه آن به گونه ای شد که هم اکنون نمی دانیم دولت ایران کجای اقتصاد کشور است و نقش دولت در توسعه اقتصادی چیست ؟
وی با تاکید بر اینکه رابطه دولت و بخش خصوصی یکی از مسائل جدی کشور است ، گفت: در اصل 44 قرار بود رابطه دولت و بخش خصوصی بازتعریف شود اما در دولت قبل همه اهداف اصلی در اصل 44 حذف شود.
آخوندی افزود: هم اکنون کشور با ابهام در حوزه اقتصادی مواجه است و گاهی هر کس اطلاعات بیشتری داشت از رانت بیشتری برخوردار بود.
وی افزود: در دوران خصوصی سازی صد میلیارد دلار خصوصی داشتیم که یک سرمایه عظیم است اما نمی دانیم که این خصوصی سازی چگونه انجام شد و چگونه مدیریت می شود و عمده این مسائل مبهم است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم نقد خصوصی سازی در ایران گفت: متاسفانه فضا طوری است که اگر کسی بخواهد خصوصی سازی را نقد کند می گویند ضد خصوصی سازی است.
آخوندی با اشاره به اینکه متاسفانه در چند سال گذشته در حوزه های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی از جمله در بخش های هوایی ، ریلی و جاده ای سرمایه گذاری جدی انجام نشده است ، گفت: نمودار سرمایه گذاری انجام شده در همه این بخش ها در طول دوره خصوصی سازی در حالیکه انتظار می رفت سرمایه گذاری بیشتری انجام شود ، متاسفانه سیر نزولی داشته است.
وی تصریح کرد : همه این مسائل به این موضوع بر می گردد که در ایران نحوه خصوصی سازی و رابطه دولت با بازار دچار اختلال اساسی شده است و اگر بخواهیم این وضع را اصلاح کنیم به بازآرایی بسیار زیادی در سازمان اجتماعی نیاز است و این موضوع صرفا در حوزه اقتصاد نظری حل نمی شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع توان تولید ملی گفت: در سه سال قبل شاهد تورم ، واردات بی حد و حصر ، ثابت نگهداشتن قیمت ارز به قیمت فرسوده شدن تولید ملی بوده ایم و همچنان نظام بانکی ما از وجود دارایی های سمی در تنگناست.
آخوندی با تاکید بر لزوم رقابتی شدن نظام بانکی گفت: متاسفانه برغم اینکه تعداد بانکها در کشور زیاد است اما به دلیل عدم کفایت سرمایه فعالیت آنها رقابتی نیست.
وی افزود: با تمام این شرایط نیاز داریم که بسیاری از این مسائل را در حوزه اقتصاد سیاسی بررسی کنیم و ریشه مسائل جای دیگری است.
اخوندی گفت : باید حتما به سمت ساز و کارهایی برویم که به ویژه در حوزه هایی مانند حمل و نقل و مسکن عرضه را ساماندهی کنیم و در بخش مسکن علاوه بر آن اقتصاد خانوار هم باید ساماندهی شود.
انتهای پیام/
وی با اشاره به تئوری های مطرح در دو دهه گذشته درباره رابطه دولت و بخش خصوصی گفت: بر اساس مطالعه ای در سال 91 انجام داده ام نتیجه خصوصی سازی در ایران به گونه ای بوده است که 36 درصد به بخش عمومی غیردولتی ، 25 درصد به بخش دولت ، اما به شکلی دیگر ، بیش از 19 درصد به سهام عدالت ، 13 درصد به بخشی که تشخیص ماهیت آن امکان پذیر نیست و بقیه که سهم ناچیزی است به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.
آخوندی خاطر نشان کرد : متاسفانه دچار اختلال جدی در ر ابطه دولت و باز شده ایم.
وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از فرآیند خصوصی سازی گفت: دولت گذشته به جای کلمه بخش خصوصی از بخش مردمی استفاده می کرد و در آن دوره تحت پوشش بخش مردمی دست به هر فعالیتی زد که نتیجه آن به گونه ای شد که هم اکنون نمی دانیم دولت ایران کجای اقتصاد کشور است و نقش دولت در توسعه اقتصادی چیست ؟
وی با تاکید بر اینکه رابطه دولت و بخش خصوصی یکی از مسائل جدی کشور است ، گفت: در اصل 44 قرار بود رابطه دولت و بخش خصوصی بازتعریف شود اما در دولت قبل همه اهداف اصلی در اصل 44 حذف شود.
آخوندی افزود: هم اکنون کشور با ابهام در حوزه اقتصادی مواجه است و گاهی هر کس اطلاعات بیشتری داشت از رانت بیشتری برخوردار بود.
وی افزود: در دوران خصوصی سازی صد میلیارد دلار خصوصی داشتیم که یک سرمایه عظیم است اما نمی دانیم که این خصوصی سازی چگونه انجام شد و چگونه مدیریت می شود و عمده این مسائل مبهم است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم نقد خصوصی سازی در ایران گفت: متاسفانه فضا طوری است که اگر کسی بخواهد خصوصی سازی را نقد کند می گویند ضد خصوصی سازی است.
آخوندی با اشاره به اینکه متاسفانه در چند سال گذشته در حوزه های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی از جمله در بخش های هوایی ، ریلی و جاده ای سرمایه گذاری جدی انجام نشده است ، گفت: نمودار سرمایه گذاری انجام شده در همه این بخش ها در طول دوره خصوصی سازی در حالیکه انتظار می رفت سرمایه گذاری بیشتری انجام شود ، متاسفانه سیر نزولی داشته است.
وی تصریح کرد : همه این مسائل به این موضوع بر می گردد که در ایران نحوه خصوصی سازی و رابطه دولت با بازار دچار اختلال اساسی شده است و اگر بخواهیم این وضع را اصلاح کنیم به بازآرایی بسیار زیادی در سازمان اجتماعی نیاز است و این موضوع صرفا در حوزه اقتصاد نظری حل نمی شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع توان تولید ملی گفت: در سه سال قبل شاهد تورم ، واردات بی حد و حصر ، ثابت نگهداشتن قیمت ارز به قیمت فرسوده شدن تولید ملی بوده ایم و همچنان نظام بانکی ما از وجود دارایی های سمی در تنگناست.
آخوندی با تاکید بر لزوم رقابتی شدن نظام بانکی گفت: متاسفانه برغم اینکه تعداد بانکها در کشور زیاد است اما به دلیل عدم کفایت سرمایه فعالیت آنها رقابتی نیست.
وی افزود: با تمام این شرایط نیاز داریم که بسیاری از این مسائل را در حوزه اقتصاد سیاسی بررسی کنیم و ریشه مسائل جای دیگری است.
اخوندی گفت : باید حتما به سمت ساز و کارهایی برویم که به ویژه در حوزه هایی مانند حمل و نقل و مسکن عرضه را ساماندهی کنیم و در بخش مسکن علاوه بر آن اقتصاد خانوار هم باید ساماندهی شود.
انتهای پیام/
5742086
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اقتصادی
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقدار صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود پنج میلیون و ۱۸۶ هزار تن بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راههای کشور گفت: ترافیک سنگین در محور کرج _ چالوس و محور هراز نیمه سنگین گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی گفت: کاهش مدت زمان ساخت و هزینه مسکن از طریق واگذاری اراضی به مردم امکان پذیر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت گفت: با الکترونیکی شدن خدمات صدور کارتهای سوخت تا پایان اردیبهشت، زمان تحویل این کارتها از یک ماه به یک هفته کاهش مییابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکائو برای مدیریت سوخت در پروازهای بین المللی اخذ شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی بافتهای فرسوده امسال به طور قطع از طریق مشارکتهای مردمی محقق خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکایو (سازمان بین المللی هوانوردی) برای مدیریت سوخت در پروازهای بینالمللی شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپردههای مردم در تولید به جای مسیرهای غیرمولد و تورمزا امسال در اولویتهای وزارت اقتصاد قرار میگیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژههای نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی را در اولویت برنامههای خود قرار داده است.