فرهنگی‌هنری 13:42 - 30 شهریور 1397
یک کارشماس امور دینی تاکید کرد
کارشناس امور دینی گفت: امام حسین(ع) جهل‌ستیز و عقل‌گرا بودند، امر به معروف و نهی از منکر برای سیدالشهداء(ع) وسیله‌ای جهت عقلانی کردن جامعه بود؛ در جامعه که عقلانیت در آن وجود نداشته باشد به حرف منطقی می‌خندد.

عقلانیت در حرکت سیدالشهدا(ع)، اصلی که در جامعه مغفول مانده است

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، حجت‌الاسلام کاظم سرابی به مناسبت شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) در مدرسه علمیه الزهراء(س) زنجان، اظهار کرد: اهل بیت(ع) به‌عنوان الگو و اسوه معرفی شده‌اند اما امام حسین(ع) در این بین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. هرکسی در جایگاهی در بندگی قرار دارد در مکتب سیدالشهدا(ع) حضور یافته و سهم خود را نیز می‌ببرد.

 

وی افزود: در روایات دینی بر پررنگ کردن مجالس امام حسین(ع) تاکید شده است، بطوریکه سالانه شاهد پررنگ‌تر شدن این مجالس هستیم و پیاده‌روی اربعین یکی از مصادیق‌ بارز عزاداری امام حسین(ع) و یاران باوفایشان است که به شهرت جهانی رسیده است.

 

سرابی در ادامه با اشاره به اینکه چرا فضای عمومی جامعه حسین(ع) را دارد اما حسینی نیستیم؟ گفت: کشورهایی هستند که امام حسین(ع) را ندارند اما از نظر عملکردی از جامعه ما حسینی‌تر هستند، به‌طور مثال در این جوامع دروغ عملی بسیار ناپسند است.

 

این کارشناس دینی یارآورشد: وضعیت موجود با وضعیت مطلوب جامعه ما فاصله بسیاری دارد، تفکیک تاریخی یکی از مشکلات مهم در بحث شناخت امام حسین(ع) بشمار می‌رود که جامعه بدان مبتلا شده است.

 

این کارشناس تصریح کرد: زمانیکه امام حسین(ع) در دوم محرم وارد کربلا شدند ۴هزار نفر به همراه ایشان بودند که این جمعیت ریزش کرد و در نهایت تا شب تاسوعا هزار نفر باقی ماندند، امام در شب عاشورا با سخنرانی کردند از یارانی که مانده بودند خواست تا اگر دینی بر گردنشان هست(حق الناس) به خانه‌هایش بازگردند.

 

وی یادآورشد: در عاشورا ۷۲ یار امام حسین(ع) همچون دانه‌های تسبیح کنار یکدیگر قرار گرفتند که دارای تفاوت بسیاری بودند اما روحیه جوانمردی وجه اشتراکی همه آنها بود؛ جوانمرد به کسی گفته می‌شود که مجموعه‌ای از خصایص را دارا باشد و از رشد اخلاقی چشمگیری بهره‌مند بوده بطوریکه انجام برخی از اعمال را که دیگران به راحتی انجام می‌دهند را برازنده خود نداند.

 

سرابی خاطرنشان کرد: از منظر امام علی(ع) جوانمردی در چهار رکن استوار است که شامل، فروتنی هنگام فرمانروایی و حکومت، گذشت هنگام قدرت، خیرخواهی هنگام دشمنی و بخشش بدون منت‌گذاری می‌شود.

 

سرابی افزود: روحیه جوانمردی یکی از ویژگی‌های امام حسین(ع) به‌شمار می‌آید که امروز در اخلاق اجتماعی به این ویژگی نیازمند هستیم، جوانمردی تنها به یک ویژگی اطلاق نمی‌شود.

 

این استاد اخلاق در ادامه یادآورشد: ویژگی دوم امام حسین(ع) عقلانیت نهضت سیدالشهدا(ع) است که متاسفانه این ویژگی در جامعه مغفول مانده است؛ از منظر مقام معظم رهبری حرکت امام حسین(ع) از سه استدلال مهم برخوردار بوده که شامل عاطفه، عقلانیت و عزت و حماسی است.

 

وی به دلیل عقلانیت حرکت سیدالشهدا(ع) اشاره کرد و گفت: چرا امام حسین(ع) موضوع عقلانیت را در حرکت خودشان را پررنگ‌تر کردند؟ به دلیل اینکه جامعه‌ای که بر عقلانیت استوار نباشد هرگز پذیرای عدالت نخواهد شد؛ جامعه‌ای که عقل محور باشد عدل محور خواهد شد.

 

سرابی تصریح کرد: چرا امام علی(ع) در زمان حکومتشان موفق به هدایت مردم نشدند؟ زیرا امام با جامعه‌ای بی‌عقل مواجه بود، در نتیجه این جامعه هرگز معنای حقیقی عدل و عدالت‌خواهی امام علی(ع) را درک نکردند و از عاقبت ناگواری دچار شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) جهل ستیز و عقل‌گرا بودند، امر به معروف و نهی از منکر برای سیدالشهدا(ع) وسیله‌ای جهت عقلانی کردن جامعه بود؛ در جامعه که عقلانیت در آن وجود نداشته باشد به حرف منطقی می‌خندد، زیرا در این جامعه قانونی که متصل به وحی باشد وجود ندارد در نتیجه حب و بغض شخصی جای قانون را در این جامعه می‌گیرد.



انتهای پیام


9914048
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صرافان گفت: من برای اولین‌بار در کودکستان عشق را تجربه کردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوری‌های جدید، کارآفرینی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوار‌ها همراه با موجودی ناشناس نگهداری می‌شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است