فرهنگی‌هنری 15:34 - 06 مرداد 1396
برگزیدگان اولین کنگره «شعر کرامت» از مجموعه برنامه‌های موضوعی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در قم معرفی شدند.

برگزیدگان اولین کنگره شعر کرامت معرفی شدند

به گزارش ایسنا، محمدعلی مجاهدی شامگاه 5 مرداد ماه در مراسم اختتامیه اولین کنگره ملی شعر کرامت در قم، با بیان اینکه قلمرو موضوعی شعر آئینی بسیار گسترده است، اظهار کرد: هر شعری که به نحوی متاثر از آموزه‌های اسلامی و متون روایی باشد،آن شعر را در قلمرو شعر آئینی به رسمیت می‌شناسیم.

او با اشاره به شعر اعتراض، ادامه داد: ما از شعر اعتراض بسیار غافلیم؛ رسالت شعر اعتراض امروز این است که ستم روا شده به جوامع بشری را رصد کند و جنایات دشمنان انسانیت را به تصویر بکشد.

دبیر علمی کنگره شعر کرامت گفت: به دلیل تاثیرگذاری رسانه شعر و فراگیری اعجاب انگیز این قالب هنری، شعر بهترین رسانه برای ایستادگی برابر هجمه دشمن است.

او تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دیگر نمی‌توان لب را بروی دردهای بی‌امان بشری بست و این جزء رسالت‌های اولیه هر شاعر آئینی است.

 مجاهدی در پایان با بیان اینکه شعر آئینی نظیر پازلی می‌ماند که تکه‌های فراوانی دارد، گفت: این پازل دارای قطعه‌هایی است که یک شکل نیستند، اما ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارند و در کنار هم یک حقیقت واحد که شعر آئینی است را به نمایش می‌گذارند.

در ادامه این مراسم، سید موسی حسینی کاشانی به چگونگی شکل گیری جشنواره اشاره کرد و گفت:با توجه به جایگاه شعر آئینی در قم تا آنجا که می توان قم را قطب شعر آئینی کشور دانست، درخواست برگزاری اولین کنگره شعر کرامت در زیر مجموعه برنامه‌های جشنواره‌های بین المللی امام رضا(ع) داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ادامه داد: مجموعا 350 اثر به دبیرخانه کنگره رسید که از این میان 334 اثر کاملا مرتبط با جشنواره بود؛ 221 غزل، 84 مثنوی و 39 شعر در بخش ویژه مورد داوری قرار گرفت.

وی گفت: 100 اثر برگزیده از میان آثار ارسالی به دبیرخانه کنگره در قالب کتاب شعر کرامت به چاپ خواهد رسید.

حسینی کاشانی در پایان ضمن تجلیل از استاد محمدعلی مجاهدی حضور ایشان به عنوان دبیر علمی کنگره شعر کرامت را نقطه غنابخش کنگره برشمرد.

بنا بر این گزارش، در اختتامیه اولین کنگره ملی شعر کرامت از نفرات اول تا سوم در بخش‌های غزل و مثنوی و نفر برگزیده بخش ویژه، با اهدای لوح، تندیس کنگره، جایزه نقدی و نشان فاطمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) تجلیل شد.

در بخش غزل؛ محمد زارعی از استان مرکزی مقام اول، مریم کرباسی نجف آبادی از اصفهان مقام دوم و مصطفی هاشمی اهری از آذربایجان شرقی مقام سوم را کسب کردند.

در بخش مثنوی؛ مجید لشکری از تهران اول شد و محمدجواد میرصفی و محسن کاویانی از قم به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.

در بخش ویژه اولین کنگره شعر کرامت نیز سمانه خلف زاده از قم برگزیده شد.

انتهای پیام


9301788
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است