گوناگون 15:39 - 29 مهر 1400

عدم شناخت مذاهب از یکدیگر مهمترین عامل تفرقه است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی کارگروه مذاهب اسلامی با عنوان «تصور نادرست شیعه و سنی از یکدیگر و نگاه تهدید محور به اهل سنت» همزمان با هفته وحدت و با حضور حجت الاسلام مصطفی سلطانی رئیس گروه مذاهب دانشگاه ادیان به همت مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب کشور برگزار شد.

سلطانی عامل اصلی تفرقه میان شیعه و اهل سنت را عدم شناخت از یکدیگر بیان نمود و آنچه که موجب این عدم شناخت شده است را جهل عنوان کرد و گفت: در بیان سایر علل تفرقه میان این دو گروه، می‌توان به مواردی چون پیش‌فرض‌های غلط، فهم غلط از آموزه‌های یکدیگر، لجبازی، اهانت و متأثر شدن از بیگانگان را اشاره کرد.

رئیس گروه مذاهب دانشگاه ادیان راه‌های برون رفت از این مشکل را دعوت به وحدت عنوان و اظهار داشت: متأسفانه نگاه به وحدت، مصلحتی است درحالیکه وحدت یک امر ضروری است و ضرورت آن هم ذاتی است. تقسیم نمودن اسلام به شیعه و سنی، حربه دشمن است که باید توسط اندیشمندان اصلاح شود.

وی راهکار دیگر در برون رفت از این مشکل را تربیت یک مصلح اجتماعی دانست و ابراز کرد: کسی که نسبت به وحدت اعتقاد قلبی داشته باشد و به واسطه ارتباط با اجتماع، ضرورت وحدت را دریافته باشد.

سلطانی ادامه داد: راهکار دیگر، ایجاد مدارس مشترک که شیعه و اهل سنت در کنار یکدیگر درس بخوانند و از عقاید و فقه یکدیگر مطلع شوند. علاوه بر ارتباط میان جامعه نخبگانی، باید همزیستی مسالمت‌آمیز در میان عامه مردم شیعه و اهل سنت نیز رواج پیدا کند.

رئیس گروه مذاهب دانشگاه ادیان در پایان خاطرنشان کرد: آخرین راهکار در این زمینه را جهانی کردن تقریب است و اینکه بحث تقریب باید از حیطه یک کشور و حتی میان مسلمانان خارج شود و با سایر ادیان نیز تقریب ایجاد شود. جهان اسلام باید در سازمان‌های بین‌المللی، در مورد تقریب میان ادیان و مذاهب دیپلماسی کنند.


11282606
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است