اجتماعی 10:24 - 30 مهر 1397
عضو کمیته روان‌پزشکی اجتماعی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران:
عضو کمیته روان‌پزشکی اجتماعی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران گفت: موسسات خیریه و سمن‌های حوزه سلامت می‌توانند نقش زیادی در ارتقای سلامت روان جامعه داشته باشند.

موسسات خیریه نقش زیادی در ارتقای سلامت روان دارند
حسن فلاح‌پور - روانپزشک در گفت‌وگو با ایسنا،  اظهار کرد: سلامت روان یکی از ابعاد مهم سلامتی هر فرد است و فقط به معنی نداشتن اختلال روان نیست. بلکه وضعیتی است که در آن فرد، توانایی‌های خود را شناخته و با مقابله با استرس‌های روزمره زندگی، می‌تواند به صورت کارآمد و موثر در جامعه مشارکت داشته باشد و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود را ایفا کند .

وی با تاکید بر این‌که با توجه به میزان شیوع اختلالات روان در جامعه، شناخت عوامل موثر در ایجاد اختلالات روان از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: ۵۵ درصد از سلامت روان افراد تحت تاثیر عوامل اجتماعی قرار دارد و این آمار، ضرورت توجه ویژه به مسائل اجتماعی و اقتصادی افراد جهت پیشگیری از ابتلا به اختلالات روان را نشان می‌دهد.

فلاح‌پور تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌های کمک به مشکلات اقتصادی و اجتماعی افراد مبتلا به اختلالات روان، قدم‌هایی است که سمن‌ها و مراکز خیریه می‌توانند در این راه بردارند. سمن‌ها و خیریه‌های حوزه سلامت می‌توانند کمک شایانی به پیشگیری، غربال‌گری و درمان بیماری‌ها و رفع عوامل منفی موثر بر سلامت روان کنند.

این جامعه‌شناس یادآور شد: با وجود شیوع حدود ۲۵ درصدی اختلالات روان در جامعه و شیوع آسیب‌های اجتماعی، این مسائل کمتر مورد توجه خیران قرار گرفته است. در حالی‌که نقش این گروه از اختلالات و آسیب‌ها در به خطر افتادن سلامت افراد و خانواده‌ها کم نبوده و می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سایر بیماری‌ها نیز باشد.

این عضو کمیته روان‌پزشکی اجتماعی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران تصریح کرد: وجود مراکز خیریه و سمن‌های اختصاصی یک بیماری می‌تواند منشاء خیر برای مبتلایان به آن بیماری به حساب آید، ولی از آن‌جایی که اغلب بیماری‌ها مراکز خیریه و سمن اختصاصی ندارند، می‌بینیم که افراد مبتلا به این بیماری‌ها برای بهره‌مندی از کمک نیکوکاران و خیران با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: وجود تبعیض و اختلاف در بهره‌مندی افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف از احسان و نیکوکاری موسسات خیریه و سمن‌ها، می‌تواند خود عاملی برای آسیب به سلامت روان به حساب آید.

فلاح‌پور ادامه داد: به نظر می‌رسد عدالت در نیکوکاری و امور خیریه، به نفع همه مردم خواهد بود و پیشنهاد می‌شود خیران به همه بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی موجود در خانواده‌ها توجه کنند و کمک‌های خود را فقط به یک زمینه و یک بیماری خاص محدود نکنند. همچنین موسسات خیریه و سمن‌هایی که با عناوین مختلف در حوزه‌های گوناگون سلامت فعال‌اند، با مطرح کردن نیازهای واقعی افراد تحت پوشش و اقشار مرتبط با حوزه خود، می‌توانند از کمک نیکوکاران و خیران بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که رقابت بین موسسات خیریه و سمن‌ها پسندیده است، عدالت در احسان و امور خیریه سلامت نیز پسندیده و ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

9950584
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: کم‌کاری یا اهمال احتمالی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در هر حوزه‌ای دلیلی بر ترک فعل سایر دستگاه‌ها نمی‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها انتقاد کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با تخلفات صورت گرفته برای افزایش کرایه‌های تاکسی، گفت: افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد تخلف است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دادستان تهران گفت: میزان وصول مطالبات در مرحله تحقیق در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی طی سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پیشکسوت عرصه بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون از اهمیت نقش آموزش و پرورش در تقویت فرهنگ جوانی جمعیت بین کودک و نوجوانمان گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از جان باختن هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروز امسال خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال در مصلی برگزار خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده کل انتظامی کشور می‌گوید که با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال در مصلی برگزار خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفتم اردیبهشت ماه، برگزاری رویداد

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است