اجتماعی 12:34 - 02 آبان 1393
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با دشوار دانستن کار و فعالیت در مبارزه با جرایم جنایی گفت: مردم حوادث جنایی را از طریق اخبار، فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی می شناسند و این کانال‌ها اگر چه خمیرمایه هایی ازحوادث واقعی را در خود دارند؛ اما تمام واقعیت نیستند و بسیاری از ابعاد حادثه از دید مخاطبان رسانه‌ها پنهان می ماند.

کشف 90 درصد جرائم جنایی

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرهنگ هادی مصطفایی با اشاره به اینکه جرایم جنایی حوادث تلخ، تأثرانگیز، خلاف رویه عادی زندگی و توأم با جهل، ظلم و بدبختی در زندگی انسانها هستند، خاطرنشان کرد: ارتباط مستمر مأموران و کارکنان حوزه جرایم جنایی با این حوادث می تواند پیامدهای نامطلوبی بر ذهن و روان آنها داشته باشد .

وی افزود: خوش بینانه ترین حالت این ارتباط مستمر آن است که فرد در اثر رویارویی با این حوادث به واقع بینی برسد؛ اما گاهی ممکن است این واقع بینی به افراط، بدبینی یا حتی اضطراب های روانشناختی منتهی شود.

معاون مبارزه با جرایم جنایی با بیان اینکه رنج‌ها، آلام و صدمات بعضاً جبران ناشدنی قربانیان، خانواده و بستگان آنها در جریان حوادث جنایی جزء جدانشدنی این جرایم است، افزود: مشاهده مستمر مصائب دیگران یکی دیگر از دشواری های کار در حوزه جرایم جنایی است.

مبارزه با جرایم جنایی خستگی نمی شناسد

مصطفایی در بیان دیگر مشقاتی که مأموران مبارزه با جرایم جنایی با آنها مواجه هستند حساسیت عامل «زمان» را یک فاکتور اساسی در مبارزه با جرایم جنایی خواند و تصریح کرد: در برخی از پرونده‌های جنایی وقفه در کار ممکن است به فرار مجرم، گسترش حادثه و افزایش آسیب دیدگان منجر شود، از این رو پیگیری اغلب پرونده‌ها باید مستمر و بدون وقفه صورت گیرد، در نتیجه کارآگاه جرایم جنایی ناچار است بدون توجه به زندگی شخصی و خستگی مفرط، کار را تا رسیدن به نقطه مطلوب پیگیری کند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا گفت: در برخی از پرونده‌های جنایی همچون آدم ربایی، تصمیماتی که باید در لحظه یا مدت کوتاهی گرفته شود بسیار سرنوشت ساز هستند، یک تصمیم نسنجیده ممکن است به یک حادثه تلخ و مرگ یک یا چند بی گناه و فرار مجرم منتهی شود، بنابراین افسران تحقیق در جرایم جنایی با استرس و فشار روانی غیرقابل توصیفی روبه رو هستند.

وی در ادامه با تأکید براینکه «پرونده‌های نافرجام و جنایات کشف نشده» بخشی لاینفک از کارهای پلیسی است، گفت: درکارآمدترین و بهترین سیستم‌های پلیسی دنیا نیز برخی از پرونده‌ها کشف نشده باقی می ماند، بنابراین وقتی روزها، هفته‌ها و گاهی ماه‌ها تلاش افسر تحقیق برای کشف جرم بی نتیجه بماند این مسئله همواره به عنوان یک خاطره تلخ در ذهن او باقی می ماند و آزارش می دهد.

مصطفایی در ادامه با بیان اینکه همکارانی که درحوزه کشف و مبارزه با جرایم جنایی فعالیت دارند، افرادی باهوش و توانمند هستند، خاطرنشان کرد: با وجود همه سختی ها، محدودیت ها و مشکلاتی که ذکر شد این عزیزان با تلاش و انگیزه حداکثری جرایم را پیگیری می کنند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی ناجا با اعلام این خبر که بیش از نود درصد جرایم جنایی کشف و مجرمان شناسایی و دستگیر می‌شوند، افزود: این موفقیت مرهون حساسیت، دقت و سخت کوشی های کارکنان جرایم جنایی و همچنین پشتیبانی های لازم از طرف مراکز تحقیقاتی و علمی پلیس آگاهی می باشد .

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا گفت: بیشتر همکاران ما کشف جرم، دستگیری مجرم و اعاده حق را بهترین پاداشی می دانند که در قبال تلاش هایشان می توانند دریافت کنند، برای افسران پی جویی جرایم جنایی چیزی شیرین تر و ارزشمند تر از این وجود ندارد که با دستگیری مجرم علاوه بر دفاع از حقوق تضییع شده قربانی، مانع وقوع جرم های بعدی و ظلم به دیگران بشود و امنیت و احساس امنیت را به جامعه برگردانند.

بازگو نکردن پرونده ها به معنای رها شدن نیست!

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه بعضی ملاحظات اقتضا می‌کند که بسیاری از اقدامات و تلاشهای ناجا در کشف جرم رسانه‌ای نشود، تأکید کرد: این نگفتن‌ها هرگز به این معنی نیست که پرونده ای رها یا روند رسیدگی به آن متوقف شده باشد.

وی همچنین با ابراز امیدواری برای به حداقل رسیدن جرایم جنایی خاطرنشان کرد: مردم اطمینان داشته باشند که همکاران ما در قسمت مبارزه با جرایم جنایی در یکایک پرونده‌ها از هیچ کوششی برای تحقق عدالت و اعاده حق دریغ نمی‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی کبریت بی خطر نیستند

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا اظهارکرد: با پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف علمی حاصل شده است ابزارهای جدیدی به کار گرفته می شوند که ارتباطات بین انسانها را تسهیل می کنند. این سهولت ارتباطات ضمن اینکه در بسیاری از امور کارآمد و مفید هستند توسط بعضی افراد نیز ابزار سوء استفاده و اغفال و فریب قرار می گیرند. پرونده‌های متعددی در مورد اغفال و سوء استفاده‌های غیر اخلاقی تشکیل و رسیدگی شده که در این پرونده‌ها فرد به بهانه‌های مختلف مانند پیدا کردن کار، ازدواج یا سایرعناوین قربانی را فریب داده و نیت شوم خود را عملی کرده است.

وی افزود: در تمام زمینه‌ها رعایت اصول اخلاقی و منطقی و عرف اجتماع احتمال آسیب را به حداقل می رساند.

ارتباط با واقعیت، نیاز فیلم‌ها

مصطفایی سپس به موضوع تولید فیلم ها و سریال‌های پلیسی در سینما و تلویزیون پرداخت و گفت: فیلم‌های اکشن با ریتم تندی که معمولا تعقیب و گریز را سوژه قرار می دهند با وجود جذابیت ظاهری، از مخاطب در واقعیت جامعه دور هستند و بار آموزشی چندانی نیز ندارند، اما برعکس در فیلم‌های خوبی که مبتنی بر پرونده‌های واقعی هستند بر مسائل روانشناسی، اجتماعی و فرهنگی صحه گذارده و بار آموزشی خوبی نیز دارند وگاهی اوقات حتی از آنها برای آموزش به دانشجویان استفاده می‌شود.

وی گفت: فیلم‌هایی که در آن ظرف یک یا چند ساعت همه چیز شروع شده و خیلی سریع به سرانجامی خیر و خوش می رسد، از واقعیت فاصله دارند.

انتهای پیام


5026282
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران از اتخاذ تدابیر لازم این حوزه برای برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» خرابی برخی پله‌برقی‌های تهران تردد را برای شهروندان سخت کرده که برای کاهش این مشکل معاون فنی شهرداری تهران از نصب ۶۰ یونیت جدید پله‌برقی تا سه ماه‌آینده خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی با بیان اینکه با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم، گفت: کار جوهره توسعه اقتصاد هر کشوری است و ما به کارگران ایران اسلامی افتخار می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص و کمیسیون‌های تخصصی پزشکی استانی و کشوری برای برخی زائران برگزار شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری یک قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران گفت: در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازار‌های محلی شناسایی و کد‌ ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا تمهیدات این یگان در مورد اعزام زائران به عمره را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری به ترتیب ۳۲/۱ و ۲۷/۳ سال بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است