بین‌الملل 13:49 - 08 خرداد 1394
نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه دولت می‌خواهد پس از انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن موضعی نرم‌تر اتخاذ کند، متعهد شد تا برای ساخت "ترکیه نوین" با تمام احزاب سیاسی و رهبران جامعه مدنی وارد مذاکره شود.

داوود اوغلو: پس از انتخابات درباره قانون اساسی جدید سازش می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری تی.آر.تی گفت : در نهایت این کشور متعلق به همه‌ ماست و رقابت در کارزار انتخاباتی جنبه‌ طبیعی دموکراسی است.

وی افزود: همانطور که پیشتر درباره ایده ساخت ترکیه نوین پس از انتخاب مجدد سخن گفتیم، پس از انتخابات با تمام احزاب در ارتباط خواهیم بود. من هیچکدام از آنها را اپوزیسیون یا نیروی خارجی نمی‌دانم. ما آماده‌ایم تا درباره هر مساله‌ای مذاکره کنیم و تدوین قانون اساسی جدید در مرحله نخست قرار دارد. بدون توجه به این موضوع که ممکن است ما اکثریت لازم را برای انجام تغییرات در قانون اساسی کسب کنیم، از تمامی احزاب می‌خواهم که در کنار یکدیگر قانون اساسی جدید را تدوین کنیم.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه تاکید کرد که پس از حل مساله قانون اساسی جدید، نوبت به روند صلح با کردها است. اشاره وی به روند متوقف شده صلح است که تلاش داشت تا به سه دهه درگیری میان نیروهای امنیتی ترکیه و حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) پایان دهد.

در همین حال بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت که اولویت حزب حاکم عدالت و توسعه به دست آوردن کرسی‌های لازم در پارلمان است تا بتواند اصلاحات مورد نظر را در قانون اساسی انجام دهد. وی گفت: اولین هدف ما ایجاد تغییرات لازم در قانون اساسی است. زمانی که ما این قدرت را داشته باشیم و بتوانیم با دست‌کم 330 کرسی قانون اساسی جدید را تدوین کنیم، پس از آن این قدرت را داریم که بپرسیم چطور می‌شود کشور را بهتر اداره کرد؟ جواب سیستم ریاست جمهوری است.

برای تغییرات قانون اساسی در پارلمان به نفع سیستم ریاست جمهوری، حزب حاکم باید 367 کرسی بدست آورد. اگر نتواند به این میزان کرسی برسد، 330 کرسی برای به رفراندوم گذاشتن آن کافی خواهد بود.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از ائتلاف ضد سیستم ریاست جمهوری در کشورش انتقاد کرده است. وی مدعی شد که حزب اصلی اپوزیسیون موسوم به مردم جمهوری‌خواه به همراه حزب ناسیونالیست ترکیه، حزب حامی کردها موسوم به مردم دموکراتیک، پ.ک.ک و حتی ارامنه به ائتلاف بزرگی علیه طرح سیستم ریاست جمهوری در ترکیه پیوسته‌اند.

انتهای پیام


6464813
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است