فرهنگی‌هنری 04:19 - 06 شهریور 1394
در آستانه همایش انیمیشن مطرح شد
روانبخش صادقی، حمایت دولتی از صنعت انیمیشن را لازمه‌ی رسیدن به «مکتب انیمیشن ایرانی» دانست.

اگر به این صنعت بیشتر بهاء داده شود...

این انیماتور و مسئول کارگروه امور صنفی دومین همایش ملی انیمیشن ایران در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا با اشاره به نامناسب بودن وضعیت تولید انیمشن در ایران تصریح کرد: صنعت انیمیشن در ایران پتانسیل‌هایی بالقوه داشت که ما با حمایت‌هایی که شدیم، توانستیم آن‌ها را عملی و بالفعل کنیم ولی از یک جایی به بعد دیگر این حمایت‌ها قطع شد و انیمیشن ایران که مانند کودکی نوپا در حال دویدن بود، امروز دیگر از نفس افتاده است و اگر به آن رسیدگی نشود، زمین می‌خورد و از بین می‌رود.

او ادامه داد: امروزه این صنعت یک پایه‌ای برای خودش دارد و دولت باید با حمایت و ساخت راهکارهایی آن‌ را ارتقا بدهد و افق‌های انیمیشن ایران را نیز مشخص کند.

این هنرمند با تاکید بر اینکه" ما در این راه باید به «مکتب انیمیشن ایرانی» برسیم و بدانیم که دست یافتن به این مکتب ملی امکان پذیر است" در عین حال گفت: ولی رسیدن به آن منوط به این است که نقاط ضعف و قوت مان را در این عرصه پیدا کنیم و بتوانیم این مسائل را آسیب‌شناسی کنیم که لازمه‌ی این کار، حمایت و مدیریت دولتی و سرمایه‌گذاری در این بخش است.

این انیماتور تصریح کرد: حمایت دولتی برای این قسمت نیز ضروری است و البته الان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این اتفاق افتاده است که از انیماتورها حمایت خوبی بکند. باید بدانیم که با کار کردن شخصی و فردی در این حوزه و ساخت تعداد محدودی انیمیشن با کیفیت نمی‌توانیم به مکتب انیمیشن ایرانی برسیم.

رئیس آسیفای ایران با اشاره به همایش ملی انیمیشن پیش‌رو خاطرنشان کرد: امسال با توجه به سخنان دکتر ایوبی که گفتند از نظر سینمایی امسال، سال انیمیشن است ما این قول را گرفتیم که این حرف را عملی کنیم و خواستیم که دومین همایش ملی انیمیشن ایران را پس از سال‌ها برگزار کنیم.

صادقی با توضیح بخش‌های مختلف این همایش، اضافه کرد: برگزاری این همایش با هدف آسیب شناسی بخش های مختلف انیمیشن ایران مانند تولید، مضمون، محتوا، تشکیلات صنفی و .. صورت می‌گیرد. همچنین در این همایش کارگروه‌هایی مانند انیمیشن و هویت ملی، اقتصاد، آموزش و پرورش و... هستند که در ایام همایش برنامه‌هایی برگزار می‌کنند.

مسئول کارگروه امور صنفی دومین همایش ملی انیمیشن ایران ادامه داد: همچنین در نهایت قرار است از این آسیب‌شناسی‌ها و مقالاتی که برای همایش پذیرفته شده‌اند، مطالبی استخراج شود که به کمک آن‌ها مسائل و مشکلات حوزه انیمیشن مشخص شود و در نتیجه بعد از آن به دنبال پیدا کردن راهی برای حل مشکلات و ارتقای سطح‌ انیمیشن برویم. 60 مقاله به این همایش فرستاده شد که از میان آن‌ها 18 مقاله انتخاب شده‌است و 14 مقاله‌ی دیگر هم داریم که سفارشی بوده‌اند. در این همایش‌ها، مقالات جمع‌آوری شده اغلب به صورت یک کتابچه به عنوان دستاورد عملی آن همایش بیرون می‌آید.

او همچنین با اشاره به آینده‌ی این همایش در سال‌های بعدی گفت: قرار است که هر دو سال یک‌بار این همایش برگزار شود و شاید هم درکنار این مسیر موفق به برگزاری جشنواره‌ی انیمیشن نیز بشویم.

روانبخش صادقی با تشریح دیدگاه متعادل نسبت به وضعیت انیمیشن تصریح کرد: امروزه ما باید تلاش کنیم تا با دیدگاهی متعادل به جایگاه انیمیشن ایران نگاه کنیم، نه اینطور تصور کنیم انیمیشن ایران می‌تواند یک شبه خیلی بزرگ شود و نه اینکه از وضعیت مان ناامید شویم و بدون فعالیت بمانیم.

او ادامه داد: انیمیشن ایران از لحاظ پتانسیل انسانی و نیروهای متخصص از وضعیت خوبی برخوردار و در این مسیر قدم‌های خوبی برداشته است. ولی احتیاج به حمایت دولتی در بخش اقتصادی و بازار همچنان وجود دارد، اگر به صنعت انیمیشن ما بیشتر بها داده شود، حمایت و سرمایه‌گذاری در آن بیشتر شود، می‌تواند مانند صنایع دستی‌مان ماندگار شود.

این انیماتور همچنین اضافه کرد: همچنین باید به نیروهای انسانی ما این اجازه را بدهند که در کارهایشان آزمون و خطا داشته باشند. باید بگذارند که در بازار جهانی خودمان را نشان دهیم و مهم‌تر از آن برای ما بحث اقتصادی این صنعت است. اینکه در بازار اقتصادی انیمیشن هم دیده شویم. ما به راحتی می‌توانیم در بخش صنعت با بازار جهانی رقابت کنیم ولی در بخش آرت (هنری) نه. البته سینمای ما نمی‌تواند در بازار جهانی با هالیوود یا حتی بالیوود هم رقابت کند، ولی انمیشن ما در بخش صنعت حتی بالاتر از آن‌ها هم می‌تواند قرار بگیرد.

او در توضیح سخنانش گفت: شاید نشود با انیمیشن «شیرشاه» از جنبه‌ی «هنری» رقابت کرد، چرا که آن‌ها برای ساخت این انیمیشن 80دقیقه‌ای، سه سال زمان می‌گذارند ولی همین‌ها در بخش «صنعتی» وقتی به صورت سریال برای تلویزیون انیمیشن می‌سازند، اثرشان دیگر کیفیت کار سینمایی را ندارد و کار خود را در مدت زمان طولانی‌تری ارائه می‌کنند، این همان بخشی است که ما با آن‌ها توان رقابت داریم.

انتهای پیام


6971088
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است