این انیماتور و مسئول کارگروه امور صنفی دومین همایش ملی انیمیشن ایران در گفتوگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا با اشاره به نامناسب بودن وضعیت تولید انیمشن در ایران تصریح کرد: صنعت انیمیشن در ایران پتانسیلهایی بالقوه داشت که ما با حمایتهایی که شدیم، توانستیم آنها را عملی و بالفعل کنیم ولی از یک جایی به بعد دیگر این حمایتها قطع شد و انیمیشن ایران که مانند کودکی نوپا در حال دویدن بود، امروز دیگر از نفس افتاده است و اگر به آن رسیدگی نشود، زمین میخورد و از بین میرود.
او ادامه داد: امروزه این صنعت یک پایهای برای خودش دارد و دولت باید با حمایت و ساخت راهکارهایی آن را ارتقا بدهد و افقهای انیمیشن ایران را نیز مشخص کند.
این هنرمند با تاکید بر اینکه" ما در این راه باید به «مکتب انیمیشن ایرانی» برسیم و بدانیم که دست یافتن به این مکتب ملی امکان پذیر است" در عین حال گفت: ولی رسیدن به آن منوط به این است که نقاط ضعف و قوت مان را در این عرصه پیدا کنیم و بتوانیم این مسائل را آسیبشناسی کنیم که لازمهی این کار، حمایت و مدیریت دولتی و سرمایهگذاری در این بخش است.
این انیماتور تصریح کرد: حمایت دولتی برای این قسمت نیز ضروری است و البته الان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این اتفاق افتاده است که از انیماتورها حمایت خوبی بکند. باید بدانیم که با کار کردن شخصی و فردی در این حوزه و ساخت تعداد محدودی انیمیشن با کیفیت نمیتوانیم به مکتب انیمیشن ایرانی برسیم.
رئیس آسیفای ایران با اشاره به همایش ملی انیمیشن پیشرو خاطرنشان کرد: امسال با توجه به سخنان دکتر ایوبی که گفتند از نظر سینمایی امسال، سال انیمیشن است ما این قول را گرفتیم که این حرف را عملی کنیم و خواستیم که دومین همایش ملی انیمیشن ایران را پس از سالها برگزار کنیم.
صادقی با توضیح بخشهای مختلف این همایش، اضافه کرد: برگزاری این همایش با هدف آسیب شناسی بخش های مختلف انیمیشن ایران مانند تولید، مضمون، محتوا، تشکیلات صنفی و .. صورت میگیرد. همچنین در این همایش کارگروههایی مانند انیمیشن و هویت ملی، اقتصاد، آموزش و پرورش و... هستند که در ایام همایش برنامههایی برگزار میکنند.
مسئول کارگروه امور صنفی دومین همایش ملی انیمیشن ایران ادامه داد: همچنین در نهایت قرار است از این آسیبشناسیها و مقالاتی که برای همایش پذیرفته شدهاند، مطالبی استخراج شود که به کمک آنها مسائل و مشکلات حوزه انیمیشن مشخص شود و در نتیجه بعد از آن به دنبال پیدا کردن راهی برای حل مشکلات و ارتقای سطح انیمیشن برویم. 60 مقاله به این همایش فرستاده شد که از میان آنها 18 مقاله انتخاب شدهاست و 14 مقالهی دیگر هم داریم که سفارشی بودهاند. در این همایشها، مقالات جمعآوری شده اغلب به صورت یک کتابچه به عنوان دستاورد عملی آن همایش بیرون میآید.
او همچنین با اشاره به آیندهی این همایش در سالهای بعدی گفت: قرار است که هر دو سال یکبار این همایش برگزار شود و شاید هم درکنار این مسیر موفق به برگزاری جشنوارهی انیمیشن نیز بشویم.
روانبخش صادقی با تشریح دیدگاه متعادل نسبت به وضعیت انیمیشن تصریح کرد: امروزه ما باید تلاش کنیم تا با دیدگاهی متعادل به جایگاه انیمیشن ایران نگاه کنیم، نه اینطور تصور کنیم انیمیشن ایران میتواند یک شبه خیلی بزرگ شود و نه اینکه از وضعیت مان ناامید شویم و بدون فعالیت بمانیم.
او ادامه داد: انیمیشن ایران از لحاظ پتانسیل انسانی و نیروهای متخصص از وضعیت خوبی برخوردار و در این مسیر قدمهای خوبی برداشته است. ولی احتیاج به حمایت دولتی در بخش اقتصادی و بازار همچنان وجود دارد، اگر به صنعت انیمیشن ما بیشتر بها داده شود، حمایت و سرمایهگذاری در آن بیشتر شود، میتواند مانند صنایع دستیمان ماندگار شود.
این انیماتور همچنین اضافه کرد: همچنین باید به نیروهای انسانی ما این اجازه را بدهند که در کارهایشان آزمون و خطا داشته باشند. باید بگذارند که در بازار جهانی خودمان را نشان دهیم و مهمتر از آن برای ما بحث اقتصادی این صنعت است. اینکه در بازار اقتصادی انیمیشن هم دیده شویم. ما به راحتی میتوانیم در بخش صنعت با بازار جهانی رقابت کنیم ولی در بخش آرت (هنری) نه. البته سینمای ما نمیتواند در بازار جهانی با هالیوود یا حتی بالیوود هم رقابت کند، ولی انمیشن ما در بخش صنعت حتی بالاتر از آنها هم میتواند قرار بگیرد.
او در توضیح سخنانش گفت: شاید نشود با انیمیشن «شیرشاه» از جنبهی «هنری» رقابت کرد، چرا که آنها برای ساخت این انیمیشن 80دقیقهای، سه سال زمان میگذارند ولی همینها در بخش «صنعتی» وقتی به صورت سریال برای تلویزیون انیمیشن میسازند، اثرشان دیگر کیفیت کار سینمایی را ندارد و کار خود را در مدت زمان طولانیتری ارائه میکنند، این همان بخشی است که ما با آنها توان رقابت داریم.
انتهای پیام
6971088