اجتماعی 12:11 - 28 مهر 1397
با دستور وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد
با دستور وزیر آموزش و پرورش، دستورالعمل تقویت و اجرای فرهنگ نماز در مدارس به سراسر کشور ابلاغ شد.

دستورالعمل تقویت و اجرای فرهنگ نماز در مدارس

به گزارش ایسنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن این دستورالعمل به شرح زیر است: «قرآن، عترت و نماز از مبانی و ارکان اصلی سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش است و با عنایت به پیام مقام معظم رهبری مدظله العالی به بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز مبنی براینکه: «مسئولان نظام اسلامی باید امکانات گسترده خود را در خدمت این دعوت بگذارند. روحانی، معلم، مربی، مدیر و مسئول در همه جا مخاطبان و دایره نفوذ خود را به این سو بکشانند و از آنان دعوت کننده به خدا و نماز بسازند»تکلیف ما را برای اقامه باشکوه نماز در برنامه‌ها سنگین‌تر می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه اقامه نماز اولین وظیفه الهی (الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ ) (حج،۴۱) و بهترین وسیله تقرب ما به خداست (اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن) و با نصب العین کلام گهربار حضرت علی(علیه السلام) که فرمودند: تمام خدمات شما تابع نمازتان است. (وَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ‌ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلَاتِک)،توجه به تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس سراسر کشور به عنوان مهمترین اولویت‌ وزارت آموزش و پرورش است درسال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ است ،لذا ضروریست مدیران کل محترم به‌عنوان مسئول ستاد اقامه نماز در تحقق هرچه بیشتر منویات مقام معظم رهبریمدظله‌العالیو اجرای بندهای ذیل، همه تلاش و همت خود را در این جهت مصروف دارند:

ستاد اقامه نماز به ریاست مدیرکل استان و رؤسای ادارات شهرستانها و مناطق با هدف اجرایی کردن مفاد سند طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ نماز در مراکز آموزشی و تربیتی به طور منظم تشکیل شود.

ترتیبی اتخاذ شود تا در همه مدارس نماز جماعت تا حد امکان در وقت شرعی اقامه شود.

در همه مدارس امام جماعت توانمند و مجرب (اعم از روحانی یا همکار فرهنگی)انتخاب و منصوب شود.

شرایط برای پخش اذان به وقت شرعی از بلندگوهای مدارس مهیا شود.

 به منظور اقامه منظم و مستمر نماز جماعت در مدارس زنگ نماز در متن برنامه رسمی روزانه مدارس در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی به مدت ۲۰ تا ۳۰  دقیقه در وقت نماز تعیین شود. 

خیرین مسجدساز به ساخت و تجهیز نمازخانه مدارس فاقد نمازخانه ، جذب و هدایت شوند.

 مدیران مدارس تمهیدات لازم را برای حضور حداکثری داوطلبانه همکاران و دانش‌آموزان در نمازجماعت فراهم کنند. حضور مدیران ستادی و مدارس و عوامل اجرایی آموزشگاه مورد تأکید است.

به آراستگی فضای نمازخانه‌ها و تجهیز نمازخانه‌ها به امکانات لازم توجه شود.

مدیران مدارس نوبت دوم، زمینه اقامه نماز را برای همکاران و دانش‌آموزانی که موفق به اقامه نماز در اول وقت نشده‌اند، فراهم کنند.

برای برقراری تعامل پویا و سازنده میان مدارس، مساجد و جامعه محلی با تأکید بر اجرای طرح پیوند مدرسه با مسجد و نمازهای جمعه برنامه‌ریزی شود.

در راستای اجرایی شدن راهبردهای «طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی» و تفاهمنامه بین  وزارت آموزش و پرورش و ستاد مرکزی اقامه نماز، با همکاری ستاد اقامه نماز استان و سایر مراکز فرهنگی ، دورههای توانمندسازی با موضوع نماز برای همکاران فرهنگی و دانش‌آموزان و اولیاء آنها برگزار شود.

تأکید می نماید در وقت نماز ترتیبی اتخاذ شود تا هیچگونه فعالیت دیگری مانندکلاس درس، کارگاه، آزمایشگاه، همایش و ... انجام نشود.

انتهای پیام


9948073
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس راهور فراجا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به جزییات مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران با اشاره به ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ تردد خودرویی از ابتدای طرح نوروزی گفت: ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۹۹ تردد فقط در هشتم فروردین ماه در تهران ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از خدمت رسانی ۸ مرکز معاینه فنی در روز جمعه ۱۰ فروردین خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راه کشور از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت:طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است