فرهنگی‌هنری 15:50 - 19 بهمن 1394
محمد حسین ارسطوزاده مدیر پایگاه پژوهشی شوش با اشاره به مرمت و بازسازی این اثر تاریخی در دولت جدید، گفت: شوش اولین منطقه ایران است که تیشه باستان‌شناسان در آن به زمین خورده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد حسین ارسطوزاده مدیر پایگاه پژوهشی شوش، این مطلب را در جمع خبرنگاران بازدیدکننده از این محوطه باستانی اعلام کرد و افزود : تشکیل آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی دائمی در قلعه شوش که سالها به انبار نامناسبی برای نگهداری آثار با ارزش تاریخی خوزستان و استان‌های مجاور تبدیل شده بود، یکی از نقاط قوت مجموعه است زیرا که تا پیش از این نه تنها اشیا در وضعیت حفاظتی مناسبی قرار نداشتند بلکه مرمتی هم بر روی آنها صورت نمی‌گرفته است.

او گفت: شوش به همان اندازه که به لحاظ تاریخی و فعالیت‌های پژوهشی قدمت دارد به همان اندازه نیز مشکلات دارد که باید مورد توجه واقع شود.

ارسطوزاده با اشاره به ویژگی‌هایی که یک اثر تاریخی باید داشته باشد تا به ثبت جهانی برسد، گفت: علاوه بر شرایطی همچون ارائه اسنادی که دلالت بر یکپارچگی، ارزشمندی و تاریخی‌بودن اثر دارد که از سوی یونسکو تعیین شده، اقدامات میدانی نیز که در قالب ساماندهی اثر می‌گنجد باید صورت بگیرد.

زیرا یکی از سوالات یونسکو این است که اگر این اثر ارزش جهانی دارد و یک نگین برای شما محسوب می‌شود شما برای حفظ آن چه کرده اید؟!

او اظهار داشت: در گام نخست برای شروع کار هدف‌گذاری و اعلام کردیم با وجود اهمیت ثبت جهانی این تنها هدف ما نیست بلکه ثبت جهانی را بهانه‌ای می‌دانیم برای اینکه این مکان را به یک مرکز پژوهشی بین‌المللی تبدیل کرده و آن را خانه پژوهشگران علاقمندی قرار دهیم که می‌خواهند از این دریای بیکران فرهنگ و تاریخ بهره ببرند.

پس این ساختار را طوری تعریف کردیم که این مجموعه بتواند نیازهای پژوهشی کشور و دنیا را در خصوص حوزه فرهنگی که تحت نظارت دارد پاسخگو باشد و خوشبختانه امروز به این هدف نزدیک شده‌ایم.

به نحوی که تعداد زیادی دانشجو و نمایندگانی از دانشگاه‌های سراسر کشور با جمع شدن در این پایگاه مشغول فراهم کردن ایجاد تفاهم‌نامه با مراکز علمی هستند.

ارسطوزاده با بیان اینکه هم‌اکنون دانشجویان از امکانات پژوهشی این مرکز استفاده می‌کنند تصریح کرد: این امکانات را مطلوب نمی‌دانیم ولی سعی می‌کنیم به نحوی بهینه مورد استفاده قرار گیرد.

او تشکیل آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی را یکی از نقاط قوت مجموعه دانست زیرا که آثار تاریخی ارزشمندی از خوزستان و استان‌های مجاور در انبارهای این قلعه در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شده‌اند و کار حفاظتی و مرمتی نیز بر روی آنها صورت نمی‌گرفت و این کاری است که هم‌اکنون در حال انجام است.

مدیر پایگاه پژوهشی شوش کارگاه حفاظت و مرمت قلعه شوش را دایمی و نه فصلی دانست و تصریح کرد: متخصصین حاضر در این کارگاه بصورت مداوم کار حفاظت و مرمت بر روی اشیای باستانی را انجام می‌دهند.

او در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب کتیبه‌های باستانی پیش از ثبت جهانی در انبارهای قلعه شوش گفت: دپوی مصالح و نخاله نیز اینطور که از این کتیبه‌های 4 هزار ساله در سالهای گذشته نگهداری می‌شد صورت نمی‌گیرد.

به گفته ارسطو‌زاده تک تک کتیبه‌های موجود در انبارها با همراهی و مساعدت دکتر ارفعی از معدود متخصصین زبانهای ایلامی و اکدی بعد از ساماندهی طبقه‌بندی، بازخوانی و مستندنگاری شده‌اند و در فایل‌های استاندارد که نمونه آنها در موزه ملی هم وجود دارد نگهداری می‌شوند.

او با اشاره به اینکه از دانش دکتر ارفعی و دکتر علیزاده در بازخوانی، حفاظت و نگهداری از این کتیبه‌ها بهره گرفته شد، تصریح کرد: علاوه بر کار ساماندهی انبارها، نیروهایی توسط این اساتید آموزش دیده‌اند.

وی با اشاره به مسیرهای چوبی ایجاد شده در قلعه شوش تصریح کرد: با توجه به اینکه قلعه شوش در تمامی فصول حتی تابستان که دمای هوا به 60 درجه می‌رسد، گردشگرانی از کشورهای مختلف نظیر کانادا و آلمان دارد، این مسیرها می‌تواند عبور و مرور را سهل کند.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای فراهم کردن شرایط ثبت جهانی، متناسب کردن ساخت و سازهای اطراف محوطه، تجمیع تیرهای چراغ برق، جمع‌آوری تابلوهای ناهمگون، رفع اختلاف ارتفاع ساختمانها و... را از این اقدامات اعلام کرد.

لقمان احمدزاده کارشناس ارشد پایگاه پژوهشی شوش نیز در ادامه با اشاره به محوطه‌های موجود در شوش گفت: شهر پانزدهم، کاخ آپادانا، کاخ اردشیر، موزه، قلعه باستان‌شناسی و محوطه تاریخی، مجموعه محوطه تاریخی شوش را تشکیل می‌دهند.

او اقداماتی که برای ساماندهی شهر پانزدهم صورت گرفته است را شامل دفع پوشش گیاهی، خوانا سازی، خشت چینی، اندود کاهگل بر روی دیوارهای خشتی و... اعلام کرد و افزود: بقایای معماری شهر پانزدهم که مربوط به دوران ایلام قدیم است و طی کاوش‌های کریشمن کشف شده مورد مرمت قرار گرفت.

او با ارایه تصاویر مرتبط، به مقایسه وضعیت محوطه شوش قبل و بعد از مرمت پرداخت.

این کارشناس با اشاره به بنای هخامنشی منحصر به فرد معروف به نام شهر هدیش که در نزدیکی کارگاه شهر شاهی وجود دارد و توسط داریوش اول و خشایار‌شاه ساخته شده است تصریح کرد: این بنا پیش از این به حال خود رها شده بود که با خشت و اندود کاهگل مورد مرمت قرار گرفت.

وی در ادامه گسترش آبکند‌ها را موجب صدمه رسیدن به آثار دانست و گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شد بخش‌هایی از آبکند‌ها با مصالح پوشانده شده تا از گسترش آنها جلوگیری شود.

احمدزاده افزود: مسیر بازدید گردشگران از محوطه تاریخی با توجه به فراز و نشیب موجود، از مسائل مورد توجه مسئولان بود که با ایجاد پلکان، رمپ، سکوهای چوبی، نصب تابلوهای فارسی و انگلیسی مصور و ... ساماندهی شد.

او گفت: برخی از آثار تاریخی محوطه همچون کف پوش‌های دوره هخامنشی که در نتیجه عبور و مرور در سالیان گذشته از بین رفته و تخریب شده بودند با لایه‌های محافظ پوشانده شد تا کمترین آسیب را ببینند.

این کارشناس با اشاره به تاریخچه کاخ آپادانا که توسط داریوش اول ساخته شده است، تصریح کرد: در این محوطه نیز پوشش گیاهی پاکسازی و دیوارهای خشتی که در دوره‌های قبل مرمت شده و به حال خود رها شده بودند، مجددا مرمت شدند.

وی تصریح کرد: همچنین به منظور جلوگیری از آسیب دیدن ستون‌های سنگی کاخ آپادانا در برابر عوامل جوی نظیر برف، باران، صاعقه و ...  به دلیل کار گذاشتن میله‌های آهنی در بدنه این ستون‌ها در هنگام مرمت‌های اولیه به محض خیس شدن در آن خاصیت مغناطیسی ایجاد شده و باعث جذب صاعقه می‌شود که با ایجاد این سقف این مشکل نیز مرتفع شد.

همچنین بخشی از سرستون‌ها و قطعات سنگی کاخ آپادانا که در نقطه‌ای تلمبار شده بودند در فونداسیونی چیده و برای آن سقفی در نظر گرفته شد.

او با اشاره به ایجاد روشنایی در محوطه به منظور ارتقای کار حفاظت تصریح کرد: با انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی روند فرسایش و تخریب آثار توسط کارشناسان کنترل می‌شود.

احمدزاده در ادامه به فعالیت کارگاه تولید خشت در نزدیکی کاخ آپادانا اشاره کرد و افزود: انواع مختلفی از خشت‌ها در این کارگاه ساخته شده و در نهایت بهترین نوع برای به کارگیری در مرمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی در کاخ اردشیر (شاعور) نیز که بعد از کشف و مرمت به حال خود رها شده بود تمامی اقدامات حفاظتی و مرمتی توسط کارشناسان انجام گرفت.

احمدزاده مهمترین اقدامات انجام شده در قلعه شوش را شامل ساماندهی حیاط، ساماندهی اشیا به جا مانده از عملیات باستان‌شناسی فرانسوی‌ها، بازسازی سرویس‌های بهداشتی، ساماندهی اتاق گریشمن، بازسازی نقاشی دیواره‌های قلعه، تجهیز اتاق نهار خوری، ساماندهی محوطه و مسیر بازدید و تجهیز مهمانسرا ( 7 اتاق و 20 تخت) دانست.

او با بیان اینکه موزه به عنوان قلب محوطه باستان‌شناسی شوش مورد توجه خاصی قرار گرفته است، ساماندهی باغ موزه، کف‌سازی، ساماندهی آثار سنگی باغ موزه، اصلاح فضای سبز و ساماندهی فضای موزه را اقداماتی عنوان کرد که در این مکان صورت گرفته است.

احمد‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر انبارهای شوش در وضعیت مناسبی هستند و به یک بانک اطلاعاتی پیشرفته متصل‌اند تصریح کرد: به راحتی و با یک جستجوی ساده می‌توان به کتیبه‌ها و آثار دست یافت.

به گفته او، در حین ساماندهی اشیا منحصر به فردی هم پیدا شد که فرانسوی‌ها اطلاعاتی از آنها را منتشر نکرده بودند.


7665189
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است