علمی فناوری 10:44 - 08 مرداد 1393
بررسی آخرین وضعیت جمع آوری اطلاعات عملکرد تحقیقاتی دستگاههای اجرایی و پژوهشی کشور نشان می دهد از مجموع 1870 دستگاه مشمول، 180 دستگاه ملی و 320 دستگاه استانی و در مجموع 27درصد اطلاعات خود را در سامانه سمات ملی ثبت کردند و 72درصد اطلاعات خود را از طریق سامانه سمات در اختیار دبیرخانه شورای عالی عتف قرار ندادند.

اعلام عملکرد تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی کشور/ عدم ثبت اطلاعات پژوهشی72 درصد دستگاه‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با ارزیابی طرح‌های کلان ملی پژوهش و فناوری، بررسی و تصویب سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در سال 1393 با رویکرد اقتصاد مقاومتی و ارائة گزارش از آخرین وضعیت جمع آوری اطلاعات عملکرد تحقیقاتی دستگاههای اجرایی و پژوهشی کشور برگزار شد.

براساس ارزیابی های انجام شده از نحوه اجرای بند 89 قانون بودجه سال 1391، مشخص شد که از مجموع 1870 دستگاه اجرایی مشمول این بند از قانون 500 دستگاه اطلاعات خود را از طریق سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی - سامانه سمات ملی- ثبت کردند.

از مجموع 1870 دستگاه مشمول، 180 دستگاه ملی و 320 دستگاه استانی و در مجموع 500 دستگاه (27درصد) اطلاعات خود را در سامانه سمات ملی ثبت کردند. بنابراین از تعداد 720 دستگاه ملی، 540 دستگاه (75درصد) و از 1150 دستگاه استانی، 83 دستگاه (72درصد) اطلاعات خود را از طریق سامانه سمات در اختیار دبیرخانه شورای عالی عتف قرار ندادند.

همچنین تعداد 3294 طرح پژوهشی به ارزش 840,650,3 میلیون ریال در قالب قراردادهای پژوهشی درسال 91 به تصویب رسید که بالغ بر 860,716 میلیون ریال (21.5 درصد) آن از محل اعتبارات بند 89 قانون بودجه سال1391 پرداخت شد؛ میانگین اعتبار هر طرح 109,1 میلیون ریال بوده است و از 3294 طرح مصوب، تعداد 2629 طرح کاربردی، 552 طرح بنیادی و 113 طرح توسعه ای است.

از مجموع اعتبارات مصوب 87 درصد به طرحهای کاربردی، 5 درصد به طرحهای بنیادی و 8 درصد به طرحهای توسعه ای اختصاص یافته است. همچنین 90 درصد از اعتبار پرداخت شده متعلق به طرح های کاربردی است و 10 درصد دیگر به طرح های بنیادی و توسعه ای اختصاص یافته است.

بر اساس ماده 5 سیاستهای اجرایی، دستگاهها مکلف بودند دست کم 60 درصد اعتبارات مشمول را بر اساس اولویتهای ملی هزینه کنند. بر اساس گزارش دبیرخانه شورایعالی عتف در سال 1391، از مجموع 3294 طرح پژوهشی ثبت شده در سامانه سمات ملی تعداد 1107 طرح پژوهشی با اعتبار پرداختی بالغ بر 706,318 میلیون ریال بر اساس اولویتهای ملی مصوب شده اند که نشان می دهد فقط 44.5 درصد از طرحها با اولویت ملی مورد تصویب قرار گرفته است.

دولت به منظور افزایش اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های دولتی در قانون بودجه سال 1391 کل کشور، تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و دستگاه‌های موضوع ماده 50 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 84.8.15 را مکلف کرده بود تا علاوه بر اعتبارات پژوهشی که تحت هر دستگاه منظور شده است، دست کم نیم تا 3 درصد از اعتبارات خود را به استثناء اعتبارات فصول 1 و 6 و سرانه دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش، بودجه هزینه‌ای و هزینه‌های مستقیم تولید شرکت‌های دولتی را برای انجام امور پژوهشی و توسعه علمی و دانش فناوری هزینه کنند.

همچنین به منظور هدفمند‌سازی هزینه‌کرد اعتبارات مشمول، در قانون بودجه تاکید شد که اعتبارات موضوع این بند فقط در چهارچوب سیاست‌ها و نقشه جامع علمی کشور و با نظارت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و اولویت‌های تحقیقاتی دستگاه‌ها و شرکت‌های ذیربط که به تصویب شورای مذکور می‌رسد و همچنین با رعایت جزء یک بند (م) ماده 224 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه و قوانین و مقررات هزینه می‌شود.

به گزارش مهر، ارائه چهارچوبی برای ثبت اطلاعات طرح‌های پژوهشی دستگاه‌های مشمول، طراحی نرم افزار مربوط بر اساس چهارچوب طراحی شده برای ثبت آنلاین اطلاعات طرح‌های پژوهشی، تدوین آیین‌نامه اجرایی و تصویب آن در شورای عالی عتف و هیئت وزیران، تدوین سیاست‌های اجرایی برای هماهنگ کردن اقدام‌های اجرایی دستگاه‌های مشمول، تدوین اولویت‌های پژوهش و فناوری ‌متناسب با هر یک از کمیسیون‌های تخصصی به منظور هدفمندسازی تحقیقات دستگاه‌های مشمول و شناسایی دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌های مشمول قانون از جمله فعالیتهای صورت گرفته در جهت نظارت بر اجرای بند 89 قانون بودجه سال 1391 کشور است.


4355516
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است