اقتصادی 01:30 - 07 مرداد 1395
بررسی قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی و آخرین گزارش‌ بانک مرکزی حاکی از افزایش قیمت گوشت مرغ، تخم‌مرغ، قندوشکر، برنج، حبوبات و روغن نباتی است، به‌نحوی که قیمت گوشت مرغ از ۸هزار تومان و شکر از ۴هزار تومان فراتر رفته اما مسئولان حداکثر نرخ مصوب مرغ را ۷هزارتومان اعلام می‌کنند.

در همین حال افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی مانند روغن‌نباتی با مجوز ستاد تنظیم بازار از ابتدای تیر‌ماه اعمال شده است. گرچه تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم طی 12 ماهه منتهی به تیر‌ماه امسال به 2/9درصد حکایت دارد اما به‌رغم این آمارها و وعده‌های پیشین مسئولان مبنی بر کاهش قیمت برخی اقلام خوراکی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و قندوشکر بعد از‌ماه مبارک رمضان، نبض قیمت این اقلام تندتر می‌زند.

آخرین آمارهای رسمی بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی طی هفته منتهی به اول مرداد‌ماه نیز نشان می‌دهد که از 11گروه کالایی مورد بررسی نرخ 6گروه کالایی نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته و تخم مرغ ۱.۴ درصد، برنج ۱.۳ درصد، حبوب ۲.۲ درصد، گوشت مرغ ۱.۷ درصد، قندوشکر ۴.۱ درصد و روغن نباتی ۰.۱ درصد گران شده است.

همچنین در یکساله منتهی به مردادماه امسال قیمت اقلام گروه لبنیات ۳.۶ درصد، تخم مرغ ۴.۴ درصد، برنج ۴۱.۶ درصد، حبوب ۲۸.۸ درصد، میوه‌های تازه ۱۲.۴ درصد، گوشت قرمز ۰.۹ درصد، گوشت مرغ ۱۹.۹ درصد، قندوشکر ۳۸.۵ درصد و چای ۱۴.۸ درصد افزایش داشته است. علاوه بر روایت رسمی بانک مرکزی از گرانی، بررسی قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی در سطح بازار طی هفته نخست مرداد‌ماه نیز بیانگر افزایش قیمت برخی مواد پروتئینی به‌ویژه مرغ، قندوشکر و روغن نباتی است.

  • عبور مرغ از مرز 8هزارتومان

افزایش قیمت نهاد‌ه‌های طیور، جوجه یکروزه و کاهش جوجه‌ریزی به‌دلیل افت شدید قیمت چند‌ماه پیش مرغ، عمده‌ترین دلایلی است که مرغداران برای رشد انفجاری قیمت این فرآورده اعلام می‌کنند. این در حالی است که قیمت گوشت مرغ طی 3 ماهه نخست امسال به‌دلیل کاهش تقاضا، افزایش تولید وعرضه و برخی محدودیت‌های صادراتی در مرز 5هزار و 500تومان مانده و موجب گلایه تولید‌کنندگان شده بود اما با فرارسیدن‌ماه مبارک رمضان به مرز 7هزار تومان نزدیک شدو مسئولان از کاهش قیمت مرغ بعد از‌ماه مبارک رمضان خبر دادند.

اکنون با گذشت 20روز از‌ماه مبارک رمضان، قیمت گوشت مرغ به 8هزار و 400تومان رسیده است. به گفته محمد یوسفی، رئیس اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی طی یک‌ماه اخیر نرخ هرکیلوگرم ذرت دامی خارجی از 630تومان به 950تا هزار تومان افزایش‌یافته است و شرکت پشتیبانی امور دام نیز هر کیلوگرم از این محصول را به نرخ 880تومان عرضه می‌کند.

  • نرخ مصوب مرغ حداکثر7هزار تومان

رشد بی‌رویه قیمت گوشت مرغ در حالی است که معاون امور دام وزیر جهادکشاورزی قیمت منطقی و مصوب هر کیلوگرم مرغ تازه را حداکثر 7هزار تومان دانست و وعده داد که این وزارتخانه تا برقراری تعادل کامل در بازار، عرضه مرغ منجمد را ادامه خواهد داد. حسن رکنی با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ در روزهای گذشته با توجه به آغاز و افزایش عرضه دولتی این محصول رو به کاهش بوده است به ایسنا گفت: نرخ این فرآورده دیروز در مراکز عمده‌فروشی به حدود کیلویی 7هزار تومان کاهش یافته و دستگاه‌های نظارتی موظفند اگر نوسان قیمتی در بازار به‌وجود آمد که ناشی از افزایش قیمت پس از تولید تا مصرف بود، با عاملان آن برخورد کنند.

  • وعده کاهش قیمت برنج

طی چند‌ماه اخیر قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی نیز به‌دلیل فرارسیدن فصل برداشت و ممنوعیت واردات سیر صعودی داشته به‌نحوی که نرخ برخی انواع برنج مرغوب ایرانی در سطح خرده‌ فروشی به بیش از 11هزار تومان افزایش یافته است. رئیس کانون دانش و صنعت برنج با بیان اینکه میزان تولید برنج در سال‌جاری افزایش یافته اعلام کرد که در آینده نزدیک قیمت برنج روند کاهشی پیدا می‌کند. غلامرضا خانکشی‌پور افزود: محصولی مانند برنج که باید در انبار بماند و به‌تدریج عرضه شود به‌دلیل بالا بودن نرخ سود بانکی افزایش قیمت پیدا می‌کند، چرا که این محصول خودش سرمایه است.

  • شکر هم بی‌قیمت شد

طی چند هفته گذشته کاهش عرضه و ضعف نظارت بر بازار شکر موجب افزایش بی‌رویه قیمت این محصول وخودداری برخی تولیدکنندگان از درج قیمت روی بسته‌بندی محصولات برای در امان ماندن از برخورد تعزیراتی شده است. با این شرایط قیمت هر بسته‌ 900گرمی شکر در سطح خرده‌فروشی به 3هزار و 300تا 3هزار و 600تومان ونرخ هر کیلوگرم شکر فله به 3هزار و 800تا بیش از 4هزار تومان بنابر نوع و کیفیت رسیده است.

  • بهانه‌تراشی برای گرانی مرغ

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه قیمت منطقی برای گوشت مرغ حداکثر کیلویی ۷۰۰۰ تومان است، اعلام کرد: افزایش قیمت این محصول در روزهای اخیر کاذب بوده و در جهت منافع گروه خاصی است. خسرو فروغان گران سایه با بیان اینکه دلایلی ازجمله اینکه «افزایش قیمت ذرت عامل بالا رفتن قیمت گوشت مرغ شده است»

صرفا بهانه است، گفت: اکنون کمبود دان مرغ یا عرضه گوشت مرغ وجود ندارد و به‌طور کلی تغییری در وضعیت خوراک مرغ به‌وجود نیامده است که باعث افزایش قیمت شده باشد بلکه مسئله اصلی در نوع مدیریت و تنظیم کردن بازار از مرغداری تا کشتارگاه و دلال‌هاست و تصمیم‌گیری‌ها و اعمال نظرهای غیرکارشناسی باعث بی‌نظمی در بازار شده است.


8066412
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: تابلوی معاملات امروز، دوباره امید‌ها برای رشد خوب و جبران عقب ماندگی از بازار‌های موازی را برای اهالی بازار زنده کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: تمرکز سازمان مالیات بر پردرآمد‌ها است و اشراف خود را بر داده‌های مالیاتی افزایش داده‌ایم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی گفت: بنابر آمار در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی گفت: بنابر آمار در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد گفت: ۳۰ درصد گندم تولیدی از حوزه برداشت تا سفره هدر می‌رود که با فرهنگ‌سازی و اصلاح کمباین‌ها باید میزان ضایعات را کاهش دهیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تمامی خانه‌های خالی لوکسی که در اختیار نهاد‌ها قرار گرفته‌اند باید در روند مولد سازی قرار گیرند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور معاون مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: تنها مرجع ثبت قرارداد اجاره سامانه خودنویس است و ثبت انواع قراردادهای اجاره در این سامانه امکان پذیر شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فرابورس ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای جزئیات عرضه عمده سهام کنترلی سرخابی‌ها را منتشر کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: در بسیاری از نقاط کشور از یکم تا ۶ اردیبهشت ماه شاهد تشدید بارش‌ها خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: طرح افزایش وام ودیعه مسکن با توجه به نزدیک شدن فصل جابه جایی و نقل و انتقلات نیاز به بازنگری دارد و این تسهیلات باید متناسب با شرایط متقاضیان پرداخت شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است