بین‌الملل 13:47 - 01 دی 1393
منابع ژاپنی خبر دادند:
پکن - ایرنا - منابع ژاپنی از تصمیم چین برای ساخت یک پایگاه ویژه نظامی در فاصله ای نه چندان دور از «دیائویو»؛ جزیره مورد اختلاف با این کشور خبر دادند.

خبرگزاری کیودوی روز دوشنبه اعلام کرد که ارتش چین اخیرا مشغول کار بر روی پروژه ساخت یک پایگاه نظامی مجهز در جزایر «نان جی» واقع در استان «جه جیانگ» این کشور است.



این جزایر تا منطقه موسوم به «دیائویو» که از جمله موارد اختلافی چین و ژاپن طی سال های اخیر بوده، تنها 300 کیلومتر فاصله دارند.



کیودو همچنین مدعی شده که برنامه چین برای ساخت این پایگاه نظامی مجهز، نوعی برنامه ریزی دقیق از سوی این کشور جهت پاسخگویی به موارد اضطراری و مقابله با تهدیدات نیروهای آمریکایی و ژاپنی است.



کارشناسان بر این باورند، چنانچه چین موفق به ساخت این جزایر شود، فاصله نیروهای نظامی این کشور تا جزیره دیائویو 100 کیلومتر نزدیک تر از یگان های نظامی آمریکا و ژاپن خواهد شد که چنین وضعیتی در واقع به معنای به چالش کشیدن استراتژی امنیتی توکیو و واشنگتن برای این منطقه خواهد بود.



جزایر دیائویو که در دریای چین شرقی و در مجاورت جزیره تایوان قرار دارد، شامل هشت جزیره سنگی - صخره ای به مساحت هفت کیلومتر مربع است که یکی از مراکز مهم ماهیگیری در منطقه محسوب می شود .



ژاپن در فاصله سال های 1994 تا 1995 در جنگ با چین، این جزایر را در اختیار داشت.



در آوریل سال 1895 نیز دولت سلسله کینگ (چین) به دلیل تحت فشار قرار گرفتن و در قالب قراردادی با نام «شیمونسکی»، تمامی جزایر تایوان و جزایر پیرامونی را که شامل جزایر «پینگوا» بود به ژاپن واگذار کرد.



در سال 1951 ژاپن و آمریکا قراردادی را بدون حضور چین البته بطور غیرقانونی در سانفرانسیسکو امضا کردند که در ماده دوم این قرارداد آمده است که ژاپن از ادعایش بر تایوان و جزایر پینگوا دست کشیده، ولی در ماده سوم جزایر دیائویو و دیگر جزایر را در منطقه ریوکیو محسوب کردند که عمدتا تحت کنترل آمریکا بود.



چوئن لای نخست وزیر وقت چین بشدت به این موضوع اعتراض کرد و گفت: دولت چین هرگز معاهده سانفراسیسکو را به رسمیت نمی شناسد. متعاقب آن دولت چین در اعلامیه ای در باره محدوده آب های سرزمینی خود اعلام کرد که ژاپن باید تمام قلمروی سرزمین چین از جمله تایوان و جزایر پیرامونی آن را به چین برگرداند.



در 11 نوامبر سال 1969 ژاپن و آمریکا قراردادی را با هدف برگرداندن جزایر اوکیناوا به ژاپن امضا کردند و در ادامه آمریکا در سال 1971 در پی ادامه سیاست جنگ سرد علیه چین، مناطق تحت اداره و کنترل خود را که شامل جزایر دیائویو نیز بود به ژاپن باز گرداند و دولت ژاپن این جزایر را بخشی از استان اوکیناوا قلمداد کرد.



چین این روند را نپذیرفت و در دسامبر سال 1971 رسما اعلام کرد که جزایر دیائویو متعلق به تایوان است و مثل تایوان همواره بخش جدایی ناپذیر از خاک چین است.



آساق*1*231**1597**

انتهای پیام /*


5465550
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است