استانی 16:52 - 26 اردیبهشت 1401

پای آفات بر شکوه ۱۲۷ ساله شوکت آباد/خشکسالی متهم ردیف اول

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام پرویز بخشی پور ظهر دوشنبه در نشست خبری با اشاره به وجود حدود ۱۰ هزار موقوفه با ۵۰ هزار رقبه در استان، اظهار کرد: واقف، ملک باغ و عمارت شوکت آباد را به شکل موقوفه منفعتی وقف کرده است که باید در آمد آن در جهت نیات واقف مانند تعزیه امام علی (ع) و امام حسین (ع) و ائمه اطهار، مدرسین و طلاب علوم دینی، اطعام و غیره هزینه شود.

وی قدمت این موقوفه را حدود ۱۲۷ سال دانست و گفت: در چند سال گذشته خشکسالی و آفات کرم خراط و سوسک سرشاخه به درختان مثمر این باغ آسیب رسانده‌اند به طوری که مجبور شدیم درخت‌های خشک شده را قطع کنیم.

حجت الاسلام بخشی پور از لایروبی قنات موجود در این موقوفه خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته آب این قنات حدود ۴۰ لیتر در ثانیه بود که به حدود ۲۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه در بازدیدی که چند روز قبل معاون استاندار و فرماندار بیرجند از این باغ داشتند، مقرر شد علاوه بر اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهد، افزود: همچنین میراث فرهنگی استان هم با حدود دو میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور مرمت و بازسازی استاد سرا را در دو ماه آینده انجام دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: اگرچه از مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کردیم ولی راهی برای مبارزه با آفات مورد نظر جز قطع درخت‌ها وجود نداشت.

وی ادامه داد: همچنین نسبت به ایجاد سیستم آبرسانی قطره‌ای در باغ شوکت آباد با جذب تسهیلات بلاعوض اقدام کردیم ولی به دلیل خشکسالی نتوانستیم آن را به خوبی مدیریت کنیم.

کسب رتبه دوم کشوری استان در تعداد موقوفات

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه در گذشته کشت تنها در پنج هکتار مزرعه شوکت آباد انجام می‌شد که امروز به ۳۰ هکتار افزایش یافته است، گفت: با توجه به ایجاد دامپروری در این روستا از علوفه تولیدی در این مزرعه برای تغذیه دام‌ها استفاده می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر هدف ما خشک کردن و قطع درخت‌ها بود باید درخت‌های غیر مثمر را قطع می‌کردیم.

وی با بیان اینکه از نظر تعداد موقوفات جدید در کشور در رتبه دوم قرار داریم، گفت: در سه سال گذشته اداره موقوفات بنگاه خیریه آب و لوله بیرجند را بر عهده داشته‌ایم و بعد از برداشت ۱۱ و نیم تن عناب، در سال جاری هم در شش و نیم تن اراضی این موقوفه اقدام به کشت درخت عناب کرده‌ایم.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه در پرونده‌ای که ۳۷ سال پیش بر علیه اوقاف رأی صادر شده است با شکایت اوقاف خراسان جنوبی رأی قبلی باطل شده است، افزود: در چهار سال گذشته اقدامات بسیاری در این خصوص انجام شده که اگر به نتیجه برسد خیلی به نفع اوقاف است.


11563300
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است