استانی 01:35 - 05 تیر 1401

شنبه‌های قرارگاه عملیاتی آب کرمانشاه/هیچ‌ کوتاهی پذیرفته نخواهدشد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: زمستان سال گذشته بود که خبر تشکیل قرارگاه عملیاتی آب به دستور استاندار کرمانشاه رسانه‌ای شد، موضوعی که به‌صورت کار ویژه در دستور کار حوزه معاونت عمرانی استانداری قرار گرفت.

قرارگاه تنش آبی با ورود استاندار کرمانشاه برای حل مشکل کم‌آبی کرمانشاه تشکیل شد و با کمک اکیپ‌هایی از پنج استان تعمیر خط انتقال آب سد گاوشان انجام گرفت و به گفته مسئولان در پایان سال نیز با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان فاز اضطراری تصفیه‌خانه غدیر آغاز به کارکرده اما هنوز افتتاح رسمی آن صورت نگرفته است.

پیش‌ازاین گفته شود بود که با افزوده شدن ۲ مترمکعب آب از منابع آبی استان وضعیت کم‌آبی بهبود خواهد یافت.

شنبه‌های قرارگاه عملیاتی آب کرمانشاه/هیچ‌ کوتاهی پذیرفته نخواهدشد

اما با گذشت چند ماه همچنان پیگیری‌ها در این زمینه در جریان است به‌گونه‌ای که در جلسه روز شنبه معاون عمرانی استاندار کرمانشاه بر لزوم تحقق تعهدات دستگاه‌های مرتبط تأکید شد.

معاون استاندار: نتایج بسیار خوبی برای حل مشکل آب کرمانشاه حاصل‌شده است

منوچهر فخری در جلسه قرارگاه عملیاتی آب شرب کرمانشاه، اظهار داشت: استاندار کرمانشاه از ماه‌های گذشته به دنبال حل مشکل آب شرب شهر کرمانشاه بودند و به همین منظور قرارگاه عملیاتی آب شرب کرمانشاه نیز تشکیل شد و خوشبختانه طی این مدت نتایج بسیار خوبی برای حل این مشکل حاصل‌شده است.

وی بابیان اینکه با انتقال آب شرب به کرمانشاه تا حدود زیادی مشکل این شهر حل خواهد شد، گفت: با تمامی توان و جدیت به دنبال حل موضوع قطعی آب در کرمانشاه هستیم و در این راستا هیچ‌گونه کوتاهی را نخواهیم پذیرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه ادامه داد: جلسات مربوط به قرارگاه عملیاتی آب شرب کرمانشاه در شنبه‌های هر هفته تشکیل می‌شود و مصوبات مربوط به آن با جدیت تمام پیگیری می‌شود.

هیچ‌گونه کوتاهی را نمی‌پذیریم

فخری گفت: پیگیری‌ها و تلاش‌های لازم برای انتقال آب شرب به شهر کرمانشاه از سد «گاوشان» در حال انجام است و ما در این مسیر هیچ‌گونه کوتاهی را نمی‌پذیریم.

شنبه‌های قرارگاه عملیاتی آب کرمانشاه/هیچ‌ کوتاهی پذیرفته نخواهدشد

وی بیان داشت: هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های ذی‌ربط برای تسهیل در انتقال آب شرب به شهر کرمانشاه انجام‌شده و وظایف هر دستگاه در این راستا نیز مشخص‌شده است.

استاندار: برای رفع نقص خط انتقال آب گاوشان ۱۰ سال هیچ کاری نشده بود

این سخنان در حالی است که هفته گذشته استاندار کرمانشاه گفته بود «برای رفع نقص خط انتقال آب گاوشان به کرمانشاه ۱۰ سال هیچ کاری نشده بود و در دولت سیزدهم بخش مهمی از این کار بزرگ صورت گرفته و مابقی در حال انجام است.»

مدیرعامل پیشین شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز در مراسم تودیع خود عنوان کرد: «انتقال ۲.۵ مترمکعب آب از سد گاوشان طی سالیان گذشته در دستور کار قرار گرفت و به دلیل اعتبارات در زمان مقرر به اتمام نرسیده و فاز اضطراری تصفیه‌خانه غدیر هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است که با تحقق این امر ۷۰ درصد افت فشار و قطعی آب شهر کرمانشاه برطرف می‌شود.»

بنابراین گزارش، سد گاوشان در ۴۵ کیلومتری سنندج و ۷۵ کیلومتری شمال کرمانشاه بر روی رودخانه گاوه احداث شده است و نزدیک ۵۰ درصد تأمین منابع آب شهر کرمانشاه از سد گاوشان است.

شنبه‌های قرارگاه عملیاتی آب کرمانشاه/هیچ‌ کوتاهی پذیرفته نخواهدشد

بر اساس برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انجام شده سالانه حدود ۶۳ میلیون متر مکعب معادل دو هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب کرمانشاه توسط سد گاوشان تأمین می‌شود.

اجرای طرح انتقال آب از سد گاوشان در کرمانشاه از سال ۸۹ آغاز شد و سال ۹۲ به پایان رسید. این سد با هدف تأمین آب ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی پایاب سد و همچنین تأمین آب شرب شهر کرمانشاه به مقدار ۶۳ میلیون مترمکعب در سال به بهره برداری رسید که متولی تأمین آب شهر کرمانشاه آب منطقه‌ای است، تأمین آب از سد گاوشان و بهره‌برداری و نگهداری خط انتقال آب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه را برعهده دارد.

خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه به طول ۷۳ کیلومتر و در ۱۲۷ حوضچه که شامل شیرهای قطع و وصل و شیرهای هوا و شیر آلات تخلیه است از سال ۹۲ که بهره‌برداری شده است، پس از گذشت هشت سال نیاز به به روزرسانی و اورهال دارد.

با بهره برداری از خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه تاکنون ۴۸۰ میلیون متر مکعب آب به شهر کرمانشاه انتقال داده شده است و با آغاز عملیات تعمیر این خط دبی مصرفی آب شهر کرمانشاه از ۴.۵ متر مکعب به ۵.۵ مترمکعب می‌رسد.


11604878
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است