اقتصادی 20:59 - 22 دی 1395
هم نقدینگی رکورد زد هم بدهی دولت به سیستم بانکی.

این تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی است که نشان می‌دهد حجم نقدینگی از مرز ۱۱۶۰ هزار میلیارد تومان گذشته و میزان بدهی دولت به شبکه بانکی کشور با ادامه روند فزاینده خود به رقم نگران‌کننده 178هزار و 680میلیارد تومان رسیده است یعنی 70هزار میلیارد تومان بر بدهی دولت در پایان آبان‌ماه امسال نسبت به آبان سال‌93 افزوده شده است.

روند فزاینده بدهی دولت به شبکه بانکی باعث شده تا مقامات دولتی و بانک مرکزی، به صراحت از دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین بدهکار بانکی یاد کنند و هرچند دولت براساس قانون مصوب مجلس بخشی از بدهی سنگین خود را در قالب استفاده از مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و رسمی به میزان 45هزار میلیارد تومان و همچنین انتشار اوراق بدهی تسویه خواهد کرد، اما برنامه‌ای برای کاهش و دست‌کم جلوگیری از افزایش میزان بدهی بانک‌ها در دست نیست. البته روز گذشته در ادامه رسیدگی به مواد باقیمانده از لایحه برنامه ششم توسعه نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند تا نسبت بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به تولید ناخالص داخلی را در سطح حداکثر ۴۰‌درصد حفظ کند.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از ترازنامه شبکه بانکی منتشر کرده از رشد ۱۴.۳‌درصدی نقدینگی در پایان آبان‌ماه امسال در مقایسه با اسفندماه سال گذشته خبر می‌دهد به‌طوری که میزان نقدینگی از حدود ۱۰۱۷‌هزار میلیارد تومان در پایان سال قبل به ۱۱۶۲‌هزار میلیارد در انتهای ۹ ماهه امسال رسیده است. حجم نقدینگی در حالی روند فزاینده را طی می‌کند که نسبت به آبان‌ماه سال گذشته تا ۲۸‌درصد رشد دارد و در قیاس با رقم ۹۰۷ هزار میلیاردی این دوره تا بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

این در حالی است که نقدینگی در مهرماه حدود ۱۱۳۷‌هزار میلیارد تومان اعلام شده بود که تا ۱۱.۹‌درصد نسبت به شهریورماه رشد داشت. در عین حال که روند رشد نقدینگی در مهرماه سال ۱۳۹۵ در مقایسه با همین‌ماه در سال گذشته تا ۲۸.۳‌درصد افزایش داشته است. براساس تصمیم دیروز مجلس افزایش شاخص نسبت بدهی تا ۴۵‌درصد با تشخیص وزیر امور اقتصادی و دارایی و تأیید هیأت وزیران امکان‌پذیر است. در شرایط اضطراری دولت می‌تواند با تصویب مجلس شورای اسلامی شاخص نسبت بدهی را برای مدت محدود تا ۵۰‌درصد افزایش دهد و پس از رفع شرایط اضطراری در بازه زمانی حداکثر سه ساله از طریق تسویه بدهی‌ها، شاخص نسبت بدهی را به ۴۰‌درصد برساند.

  • تدبیر برای ساماندهی بدهی‌های دولت

4شاخص مصوب مجلس عبارتند از:

۱ - حفظ شاخص نسبت به بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به تولید ناخالص داخلی در سطح حداکثر ۴۰ درصد

۲ - ساماندهی اصل بدهی‌ها از طریق تمدید و تسویه سود مربوطه از طریق درج در بودجه عمومی

۳ - حذف تدریجی اوراق تسویه خزانه و استفاده از اوراق بدهی‌ها با تصویب مجلس شورای اسلامی

۴ - تادیه بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از طریق بازارهای کوتاه‌مدت و تادیه بدهی دولت به نظام بانکی و نهادهای عمومی و غیردولتی از طریق ابزارهای بدهی میان‌مدت و بلندمدت.


8652808
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است