اجتماعی 00:53 - 08 اسفند 1393
سنندج – ایرنا - همایش نقش وکلای دادگستری در حقوق شهروندی شامگاه پنجشنبه با حضور صادق زیباکلام، اسعد اردلان، ابراهیم اصغرزاده، جوانمیر عبداللهی و خالد توکلی در سنندج برگزار شد.

**حق شهروندی یعنی فرد صلاحیت تصمیم گیری برای خود را دارد



به گزارش خبرنگار ایرنا، صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران شامگاه پنجشنبه در پنل تخصصی این همایش گفت: مفهوم حقوق شهروندی یک فکر و اندیشه ای است که با مدرنیته متولد شده است.



صادق زیبا کلام، افزود: ریشه های حقوق شهروندی به این سوال که چه کسی می تواند برای فرد دیگری تصمیم گیری کند بر می گردد.



وی اظهار کرد: در گذشته و پیش از مدرنیته، وظیفه این تصمیم گیری بر عهده کلیسا و دین بود و با ظهور مدرنیته این خود فرد بود که بیشترین صلاحیت را برای تصمیم گیری در مورد خود پیدا کرد.



به گفته زیباکلام همیشه با این جمله که ما خیر و صلاح تو را می خواهیم برای فرد دیگری تصمیم گیری می شود.



او اظهار کرد: مدرنیته با یک پیش فرض اساسی در قرن 17 متولد شد که هیچکس به اندازه خود فرد صلاحیت تصمیم گیری در مورد خود را ندارد که بعدها این امر به حق تبدیل شد.



** وکلا نباید به حقوق اقوام بی تفاوت باشند



یک فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در این همایش گفت: وکلا نباید منتظر شوند تا پرونده ای در دادگاه تشکیل شود بلکه خود باید پیگیر حقوق شهروندی باشند.



ابراهیم اصغرزاده افزود: وکلا نباید نسبت به اقوام و خُرده فرهنگ ها بی تفاوت باشند.



وی با اشاره به اینکه کانون وکلا باید پیش برنده حقوق شهروندی در جامعه باشد، گفت: اگر کانون وکلا نتواند از حقوق افراد ضعیف دفاع کند، رادیکالیزم رشد می کند.



او افزود: رادیکالیزم دشمن حقوق شهروندی و حقوق شهروندی به معنای برابری همه اقشار جامعه است.



** تکثر و تنوع فرهنگی تهدید یا فرصت؟



یک جامعه شناس کردستانی نیز در این نشست گفت: حقوق شهروندی مفهوم بسیار پیچیده ای دارد و در جهت یکسان سازی و یکرنگ کردن جامعه حرکت نمی کند.



خالد توکلی، افزود: در حقوق شهروندی حقوق اقلیت باید حفظ شود و تنها در این صورت است که می توانیم بگوییم تنوع را به رسمیت شناخته ایم.



وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز نتوانسته اند به اجرای قانون اساسی کمکی کنند، ادامه داد: حقوق شهروندی به صورت ناقص اجرا می شود.



توکلی بیان کرد: رفع نشدن این موانع و مشکلات موجب ایجاد بی تفاوتی در مردم می شود که این احقاق حقوق شهروندی و تقویت دموکراسی را دچار مشکل می کند.



** اجرای قانون نوشته در عمل دچار مشکل می شود



حقوقدان کردستانی نیز در این همایش گفت: حقوق شهروندی توسعه یافته حقوق شهروندی است که در آن فرد در مقابل یک ساختار قدرت قرار دارد.



اسعد اردلان، افزود: همیشه در چالش به عمل تبدیل کردن تئوری هستیم و قانون اساسی بسیاری از کشورها با اینکه از حقوق شهروندی دفاع کرده است در عمل اجرا نمی شود.



وی پایبندی افراد اجتماع به قانون و حمایت قانون از اجتماع و فرد را برای اجرای حقوق شهروندی لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: فقدان هرکدام از این دو، موجب نقصان حقوق شهروندی می شود.



وی تاکید کرد: در ایران ضروری است حقوق شهروندی مطابق قانون اعمال شود و شهروندان نیز بر آن نظارت کنند.



** امکان مشارکت تا بالاترین رده های سیاسی به اقوام داده شود



وکیل کردستانی نیز در این همایش گفت: باید به همه اقوام ایرانی امکان مشارکت و حضور در بالاترین رده های سیاسی داده شود.



جوانمیر عبداللهی، افزود: تمایز در بطن حقوق شهروندی وجود دارد و این حق را به فرد می دهد که با اکثریت متفاوت باشد.



وی گفت: باید تکثر در کشور را همچون یک فرصت دید و آن را تهدید فرض نکرد.



وی بخشی از انتقاد را متوجه خود قومیت ها دانست و اظهار کرد: در برخی موارد خود کم کاری می کنیم به عنوان مثال با اینکه گفته شد که نمی شود به زبان کُردی سوگند وکالت خورد اما من این کار را کردم و طبق قانون مانعی وجود نداشت.



در پایان این همایش، مراسم تحلیف تعدادی از وکلای کردستانی که به تازگی وکیل شده بودند، انجام شد. ک/2



6108/1904

انتهای پیام /*


5933099
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران»  فرمانده مرزبانی فراجا از توقیف یک تریلی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر شیشه و هروئین توسط مرزبانان هنگ تایباد در نقطه صفر مرزی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت از کشف یک دستگاه خودرو بی‌ام‌و قاچاق و همچنین کارگاه تغلیظ سوخت قاچاق در تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا از دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین از طریق فضای مجازی در شهر تهران در عملیات ضربتی «گاندو» خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و کشف پرونده با موضوع اخاذی و تهدید در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری شهرداری تهران از احداث آرامستان‌های جدید در شرق و غرب پایتخت خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۵ نوع پسماند در قانون مدیریت پسماند تعریف شده که پسماند‌های صنعتی، ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب صحیح پرستاران، بسیار حائز اهمیت است چنانکه سازمان نظام‌پرستاری و شورای ملی سالمندان نیز بر این امر تاکید دارند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا با شکایت ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی به دلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت یک میلیارد و نود و یک میلیون و هشتصد و چهل هزار دلار محکوم شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: با اجرای طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه، زمینه تعویض ۳۴ میلیون شناسنامه فراهم خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است