اقتصادی 00:06 - 04 آبان 1393
نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با فارس:
نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران با بیان این که نباید در کوتاه مدت انتظار معجزه در اقتصاد داشت، گفت: مشکلاتی که چند ساله در اقتصاد ایجاد شده یک شبه حل نمی‌شود.

نباید در کوتاه مدت انتظار معجزه در اقتصاد داشت/ مشکلاتی که چند ساله ایجاد شده یک شبه حل نمی‌شود

پورقاضی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که آیا اقتصاد کشور تاکنون کشور از رکود خارج شده، گفت: اگر بخواهیم نگاه بنگاهی داشته باشیم، اکنون به نقطه سر به سر رسیده‌ایم و در برخی بنگاه‌های خصوصی خیلی وقت است که از رکود خارج شده‌ایم و در مجموعه صنعت نیز به نظر می‌رسد، به سمت خروج از رکود حرکت می‌کنیم، چرا که میزان تقاضای ما برای ورود موارد اولیه بیشتر شده است و حرکت دولت در جهت درستی است.

وی با بیان اینکه در برخورد کلان نیاز به آمار و رقم داریم که آیا از وضعیت منفی خارج شده‌ایم، یا خیر افزود: این آمار با تاخیر منتشر می‌شود و اکنون نمی‌توان قضاوتی روی آن کرد و اگر رئیس جمهور اعلام کرده‌اند که از رکود خارج شده‌ایم، را حتماً دلیلی برای آن دارند و ما از این مستندات اطلاعی نداریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه آمار گمرک حاکی از آن است که واردات مواد و کالاهای واسطه‌ای 34 درصد افزایش داشته است، با تائید این موضوع گفت: به نظر می‌رسد که این مسئله به منزله حرکت صنعت برای خروج از رکود است.

وی اظهار امیدواری کرد که در صورت تصویب لایحه خروج از رکود در مجلس و اجرای چند ماده این لایحه راه خروج از رکود هموارتر شود.

پورقاضی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند لایحه حمایت از تولید و خروج از رکود حتی در صورت تصویب به این زودی‌ها قابل اجرا نبوده و 2-3 سال زمان خواهد برد، این گونه پاسخ داد که بالاخره باید از یک جا شروع کرد و بندهایی که در این لایحه در اختیار خود دولت است می‌تواند خیلی سریع به اجرا درآمده و اثرگذار باشد، در عین حال نباید در کوتاه مدت انتظار معجزه داشت، رکودی که طی چند سال ناشی از سیاستهای دولت قبل به‌وجود آمده آن قدر ما را دچار مشکل کرده که بیرون آمدن از آن چندان کار آسانی نیست.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به فراهم شدن زمینه تبادلات تجاری با روسیه چقدر راه را برای افزایش صادرات به این کشور هموار می‌دانید، گفت: آن چه که تا الان پیش رفته، در حد خوش‌آمدگویی و شعار بوده، ولی در واقعیت در گام اول باید ابتدا مسئله حمل و نقل را حل کرد، چرا که حمل و نقل ما اکنون به روسیه چه از راه زمینی و چه حمل و نقل دریایی به سختی انجام شده و گران تمام می‌شود و برای صادرکننده مقرون به صرفه نیست و قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

پورقاضی مبادلات پولی و بانکی بین ایران و روسیه را از دیگر نکاتی دانست که باید حل شود و افزود: مبادلات همچنان براساس دلار انجام می‌شود که کار را سخت کرده و با تعیین بانک مشترک ایران و روسی می‌توان مبادلات را بر اساس روبل و ریال محاسبه کرد و کافی است که یکسری صرافی مطمئن و معتبر حمایت شود.

وی همکاری‌ گمرکی را از دیگر مسائلی برشمرد که باید بین ایران و روسیه حل شود که نیاز به امضای موافقت‌نامه دو جانبه برای تعرفه‌های ترجیحی برقرار شود، تا بتوانیم با قیمت رقابتی وارد بازار روسیه شویم.


5038563
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است