علمی فناوری 14:48 - 30 دی 1397
سازمان فضایی ژاپن با همکاری وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری این کشور موفق به پرتاب موشک "اپسیلون" 26 متری از مرکز فضایی اوچینورا اوتینورا در استان کاگوشیما، جنوب غربی ژاپن شد.

ژاپن با موفقیت از موشک اپسیلون با هفت ماهواره استفاده کرد

به گزارش ایسنا؛ در این پرواز موشک اپسیلون-4 هفت ماهواره را حمل می‌کرد. موشک در حدود 50 دقیقه پس از پرتاب، موفق به قرار دادن این مجموعه ماهواره‌ها در مداری به ارتفاع 514 کیلومتر گردید.

این ماهواره‌ها مجموعه‌ای از دستگاه‌های تجربی هستند که توسط شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌ها طراحی و ساخته شده‌اند و قرار است کارهای مختلفی را به انجام برسانند که از جمله می‌توان تجهیزات فناوری‌های اپتیک از جمله دوربین، قطعات تجاری و برخی وسایل آزمایشی طراحی شده توسط دانشجویان را نام برد. یکی از جالب‌ترین آنها ماهواره‌ای است که قادر به تولید ذرات خاصی مشابه سنگ‌های آسمانی در حال سقوط است. انتظار می‌رود که روند این آزمایش از زمین مشاهده و رصد شود.

سازمان فضایی ژاپن برای حضور بخش خصوصی در اکتشاف‌های فضایی تلاش می‌کند و امیدوار است بتواند با تشویق عملی آنها، دامنه فعالیت فناوری فضایی را در این کشور گسترش دهد.

هزینه پرتاب اخیر حدود 5.5 میلیارد ین یا تقریبا 50 میلیون دلار بود. این چهارمین پرتاب این نوع موشک بود و اولین باری است که اپسیلون چند ماهواره را حمل کرده است. پرتاب قبلی اپسیلون برای در مدار قرار دادن ماهواره آسنارو-2 در ماه ژانویه سال گذشته بود که برای مشاهده سطح زمین کاربرد دارد.

سازمان فضایی ژاپن امیدوار است با استفاده از موشک اپسیلون و حمل دستگاه‌های کوچک به مدار، خود را از هزینه‌های سنگین موشک اچ-2 خلاص کند. در حال حاضر ژاپن در برنامه فضایی خود عمدتا از موشک اچ-2 استفاده می‌کند که هر بار پرتاب آن 10 میلیارد ین(90 میلیون دلار) هزینه در بر دارد که بسیار گران‌تر از همتایان جهانی آن است. این سازمان قصد دارد با جایگزین کردن اپسیلون استفاده از آن را تا سال 2023 لغو کند، زمانی که توسعه موشک نسل بعدی گروه اچ به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام


10033147
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: طرح مدرسه مجازی بزرگسالان در راستای کاهش تنوع مدارس در حال تدوین است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کمیسیون اروپا اعلام کرد که به پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک ۲۴ ساعت فرصت داد تا ارزیابی مخاطرات برنامه جدید خود، تیک‌تاک لایت را ارائه دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در پی تصادف شدید دو خودرو در اتوبان تهران-قم، کارشناسان اورژانس استان تهران فقط در ۱۴ دقیقه خود را با بالگرد به محل حادثه رساندند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ظاهراً پس از دریافت آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری، یک خط باریک سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ نمایان می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرستاری وزارت بهداشت از افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است