اجتماعی 12:48 - 03 تیر 1396
یک کار‌شناس حوزه آب در گفتگو با فارس مطرح کرد:
یک کار‌شناس آب با اشاره به اینکه منابع آبی در اغلب نقاط کشور، تحت فشار جدی قرار گرفته‌اند و بخش قابل توجهی از آن‌ها نابود شده‌اند گفت: ادامه روند فعلی و یا پناه آوردن به راهکارهایی موقتی، نابودی کامل تمدن را در بسیاری از نقاط کشور به همراه می‌آورد.

برنامه ششم توسعه آخرین فرصت نجات آب/ نجات آب باید به عنوان یک مطالبه جدی از دولت تبدیل شود

محمد جواد سمیعی کار‌شناس آب و مدیرعامل گروه مهندسی اجتماعی آبانگاه که در حوزه ظرفیت سازی در ارتقای آگاهی‌های عمومی در حوزه آب و محیط زیست فعال است در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس با بیان اینکه برنامه‌های نیازمند آگاهی رسانی، مطالبه و مشارکت عمومی در زمینه نجات آب هستیم گفت: هفته صرفه جویی در مصرف آب، فرصت کم نظیری برای گسترش گفت‌و‌گو‌ها و تامل در خصوص آب است. 

سمیعی ارائه صرف گزارش یا انتقال آماری که بعضا برای عموم ملموس نیست و یا دعوت به صرفه جویی به معنای کلیشه‌ای را موثر نداست و گفت: شاید بیش از هر چیز ما نیازمند آن باشیم تا تصویری کلی از وضعیت منابع آبی و اصلیترین مسائل حال حاضر آن داشته باشیم و بدانیم که ادامه روند فعلی مصارف آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت، چه آینده‌ای را برایمان رقم می‌زند و در ‌نهایت اینکه هر کدام ما از چه کمکی به تغییر بهبود شرایط می‌توانیم داشته باشیم. 

کمیت و کیفیت منابع آبی ما در تهدید جدی به سر می‌برند

وی در ادمه تصریح کرد: در این رابطه باید در نظر داشته باشیم کمیت و کیفیت منابع آبی ما در تهدید جدی به سر می‌برند. این امر در مورد منابع آب سطحی نظیر رود‌ها، تالاب، دریاچه‌ها و آب پشت سد‌ها، به راحتی قابل مشاهده است. 

این کار‌شناس و فعال اجتماعی با تاکید بر اینکه منابع آب زیرزمینی که بیش از 55 درصد نیازهای ما در بخش‌های مختلف تامین می‌کنند در حال سقوط و نابودی‌اند اظهار داشت: این منابع آبی چون دیده نمی‌شوند، متاسفانه کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. 

نابودی کامل تمدن در بسیاری از نقاط کشور با پناه بردن به راهکارهای موقتی 

سمیعی با اشاره به اینکه منابع آبی در اغلب نقاط کشور، تحت فشار جدی در دهه‌ها و به ویژه در سالیان اخیر قرار گرفته‌اند تا آنجا که بخش قابل توجهی از آن‌ها نابود شده‌اند و دیگر قابل استفاده نیستند گفت: ادامه روند فعلی و یا پناه آوردن به راهکارهایی که صرفا مشکل را به صورت موقت حل می‌کند، بنا به نظر بسیاری از کار‌شناسان و مستند به تحقیقات آینده پژوهانه در حوزه مسائل آبی، نابودی کامل تمدن را در بسیاری از نقاط کشور به همراه می‌آورد. 

وی با اذعان بر اینکه خطر نابودی سرزمین در صحبت‌های وزیر محترم نیرو در مرداد 95 نیز آمده بود گفت: خبر خوب این است که در صورتی که یک عزم ملی در سطوح مدیریتی و یک مشارکت فراگیر در میان نخبگان و عموم شکل بگیرد، می‌توانیم از این تهدید بزرگ، عبور کنیم. 

سمیعی با بیان اینکه این عزم و مشارکت، یک شعار نیست بلکه یک ضرورت است. مراد از عزم ملی در سطوح مدیریتی را نخست در این دانست که اهمیت و اولویت موضوع درک شود و در گام بعدی، تغییرات اساسی لازم برای حل مسئله بکار گرفته شود. 

دوره پنج ساله برنامه ششم توسعه آخرین فرصت نجات آب

به گفته وی نمی‌شود‌ همان مسیرهای قبلی را رفت و نتایج متفاوتی را خواست. نمی‌شود در سال 96 نیز که سرآغاز برنامه ششم توسعه است، و خیلی‌ها دوره پنج ساله این برنامه را آخرین فرصت برای نجات آب می‌دانند؛ در مجلس و دولت، به مناسبت‌های مختلف گفته شود که آب و نجات آب اولویت اول کشور است و در عمل، از حداقل تمرکز و تامین لوازم برای حل آن‌ها، اجتناب شود. 

باید در سطوح مدیریتی مانند یک جنگ تمام عیار برای نجات آب تلاش کنیم

سمیعی معتقد است: عزم ملی در سطوح مدیریتی زمانی رخ می‌دهد که مشابه یک جنگ تمام عیار نظیر آنچه در حمله عراق به ایران در اواخر دهه 50 و بخش اعظم دهه 60 شاهد بودیم، تمرکز واقعی از نظر به میدان آوردن امکانات، وحدت فرماندهی و... در سطوح مدیریتی کشور در خصوص آب رخ دهد در سطح نخبگان و عموم مردم نیز نیاز به یک مشارکت فراگیر داریم. 

وی نجات آب را مستلزم کاهش جدی مصرف به میزان حدود 11 میلیارد متر مکعب در سال عنوان کرد و اظهار داشت: که این امر فشارهایی جدی ایجاد می‌کند و نمی‌توان انتظار داشت که این فشار را تنها گروهی خاص مثلا گروهی از شاغلان در بخش کشاورزی متحمل شوند. 

مطالبه جدی نجات آب به عنوان یک اولویت و دغدغه اساسی دولت تبدیل شود

این کار‌شناس با بیان اینکه روش‌هایی این چنینی به احتمال بسیار زیاد پایداری ندارند، اظهار داشت: تقسیم این فشار ناشی از کاهش برداشت از منابع، تغییر الگوی مصارف آب به صورت مستقیم و غیر مستقیم (موسوم به آب مجازی) و شاید مهم‌تر از همه این‌ها مطالبه جدی نجات آب به عنوان یک اولویت و دغدغه اساسی از حاکمیت و دولت و همکاری در پیاده سازی آن و نظارت بر تحقق وعده‌ها، کاری است که بر عهده همه ماست. 

وی افزود: اگر زندگی و سرزندگی را در دهه‌های بعدی در این مملکت خواهانیم و هفته صرفه جویی در مصرف آب، فرصت خوبی است تا با گفتگو، تامل و گسترش آگاهی‌ها، زمینه را برای این تحول اساسی فراهم آوریم. 


9199731
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۶ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از کاهش ۱۴/۳ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای در سفر‌های نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طرح انضباط شهری سد معبر سیار از جمله وانتی‌ها و چرخی‌ها در ۱۲ منطقه تهران با مشارکت پلیس راهور تهران در حال اجراست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است