سیاسی 08:50 - 03 آذر 1393
با نزدیک شدن به سال نو میلادی موعد خروج سربازان خارجی از افغانستان نیز فرا رسیده ولی این خروج با خود امنیت و آرامش را برای افغان‌ها به همراه نیاورد؛ زیرا نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان این کشور هدف حملات شدید شبه‌نظامیان طالبان قرار گرفته‌اند و در حمله اخیر آنها به یک پایگاه ارتش افغانستان در استان نورستان واقع در مرز پاکستان یک سرباز افغان و هشت شبه‌نظامی کشته شدند.

وقتی طالبان چشم نیروهای خارجی را دور می‌بیند

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به دستور اوباما برای گسترش عملیات ارتش آمریکا در افغانستان، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها بر اساس معاهده امنیتی که با این کشور امضا کرده اند، از امسال خروج نیروهای نظامی خود از این کشور را آغاز کرده اند .

وی ادامه داد: براساس این معاهده امنیتی نیروهای آمریکایی که در خاک افغانستان هستند، در جنگ های داخلی این کشور شرکت نخواهند کرد و حضور آنها بیشتر جنبه آموزش و تجهیز نیروهای افغان را دارد. بنابراین جنگ مستقیما به وسیله خود افغان ها اداره خواهد شد مگر اینکه شرایط اضطراری پیش بیاید که نیروهای دولتی افغان نیازمند کمک باشند و درآن صورت آمریکا به صورت هوایی به آنها کمک خواهد کرد نه زمینی. زیرا قرار نیست ناتو یا آمریکایی ها دیگرعملیاتی در افغانستان داشته باشند.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به عملیات گسترده طالبان در افغانستان افزود:‌برای مثال تنها درعملیاتی در ولایت هلمند حدود 400 نفر از گروه طالبان به پایگاه دولتی حمله کردند.به دنبال این عملیات گسترده تا حدی تردیدها برای به ثبات رسیدن افغانستان قوت گرفته است؛ چراکه به نظر می رسد پس از خروج نظامی آمریکا از این کشور به واسطه افزایش حملات نیروهای طالبان، احتمال تشدید بحران در افغانستان پر رنگ تر از گذشته بشود.

وی ادامه داد: با توجه به حملات اخیر طالبان در افغانستان ،‌آمریکا می ‌خواهد هشداری به آنها بدهد که گمان نکنند با خروج نیروهای آمریکایی طالبان می تواند از فرصت استفاده کند. به نظر می رسد دستور اوباما هم به همین دلیل باشد.

به گزارش ایسنا در حالی که آمریکا به دنبال برقراری آرامش در افغانستان است تا پایگاههای نظامی‌اش در این کشور در امان باشند، اختلاف‌های افغانستان و پاکستان همچنان پابرجاست و علاوه براین نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هم در تماسی که با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا داشت مسائل مختلفی از جمله منطقه مورد مناقشه کشمیر، را مطرح کرده و از او برای حل اختلافاتی که با هند دارند، درخواست کمک کرد و اوباما هم به نواز شریف اطمینان داد که به زودی به پاکستان سفر خواهد کرد.

ملازهی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به درخواست نوازشریف از اوباما برای حل مسئله کشمیر و با بیان اینکه امضای معاهده امنیتی میان افغانستان و آمریکا پیامی هم برای پاکستان دارد، گفت: امضای معاهده امنیتی این پیام را به پاکستان داد که آمریکا همچنان در افغانستان حضور دارد و آنها نمی توانند دخالتی در این کشور داشته باشند و همچنان باید در سیاست های دوگانه اعمالی و اعلان خود در افغانستان هم تجدید نظر کنند. پاکستان متوجه شده است که دیگر نمی تواند مثل گذشته از یک سو بگویند خواهان صلح و ثبات در افغانستان هستند و از سوی دیگر نیروهای مخالف آنها را تجهیز کنند. همچنین به نظر می رسد آمریکایی ها به پاکستان فشار می آورند تا پایگاههای گروههای رادیکال اسلامی واقع در وزیرستان شمالی که در افغانستان عملیات تروریستی انجام می دهند را تعطیل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل، افزود: هر چند ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی که پایگاههای گروههای رادیکال اسلامی محسوب می شود، دست به عملیات می زند ولی تا امروز موفق نشده است که کاملا سازمان القاعده و گروه های تحریک طالبان را از آنجا اخراج کند. علاوه براین بخش دیگر انتظارات آمریکا از پاکستان این است که وقتی می خواهند نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند پاکستان هم علاوه براینکه سیاست های خود در قبال افغانستان را تغییر می دهد، طالبان را هم برای ورود به مذاکرات با کابل و حضور درعرصه سیاسی تشویق کند نه اینکه از پشت پرده مسائل را دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر افغانستان، هند و آمریکا به پاکستان فشار می آورند. هند بر سر کشمیر، افغانستان و آمریکا هم برای مقابله با ادامه حملات طالبان و سایر گروههای تندرو. هرچند نواز شریف تا حدی برای حل و فصل مسائل از خود تمایل نشان می دهد؛ ولی در هر صورت ارتش پاکستان هم سیاست خاص خود را دارد و خیلی در این زمینه از دولت پیروی نمی کند. در هر صورت غرب و آمریکا در خصوص مسئله کشمیر بیشتر به هند گرایش دارند. ولی در کل آمریکایی ها می توانند سیاستی متوازن را در قبال پاکستان و هند اعمال کنند. بنابراین در حال حاظر بحث این است که آمریکا تا چه حد می تواند به پاکستان فشار بیاورد که با هند تفاهم کند ولی نباید فراموش کرد که کشمیر برای پاکستان اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، آمریکا به دنبال قانع کردن پاکستان است تا اگر می خواهد همچنان از حمایت ها و کمک‌های مالی آمریکا برخوردار باشد باید سیاست های خود را در قبال طالبان و سایر گروههای تندرو تغییر دهد . در همین راستا برخی کارشناسان براین باورند که این کار هم دشواری های خود را دارد و این احتمال هم وجود دارد که اگر پاکستان با آمریکا به توافق نرسد به چین گرایش پیدا کند تا هم شریکی استراتژیک برای خود داشته باشد و هم از فشارهای آمریکا رهایی یابد.

بنابراین در شرایطی که قرار است نیروهای خارجی خاک افغانستان را ترک کنند و طالبان هم بر حملات خود افزوده است ، نمی توان نسبت به اینکه دولت پاکستان چه سیاست هایی را درقبال طالبان و اقدامات آنها اتخاذ می کند بی توجه بود زیرا همین گروه تنها طی مدت کوتاهی که از تعیین رییس جمهور افغانستان می گذرد دست به چندین عملیات انتحاری و کشتار مردم غیر نظامی زده است.

انتهای پیام


5255011
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است