فرهنگی‌هنری 16:31 - 06 خرداد 1399
سربازها در تفتیش هفته قبل یک مغزی خودکار از آسایشگاه پیدا کردند. بعدش هم جوری هوچی‌گری راه انداختند که انگار کلاشینکف پیدا کرده‌اند. پدرمان را درآوردند. اول همه وسایل‌هایمان را از داخل کوله‌هایمان ریختند وسط و تاید و شکرمان را قاطی هم کردند بعدش تا می‌خوردیم کتک‌مان زدند.

ماجرایی که پس از رمضان برای سرباز کوچک امام رقم خورد

به گزارش ایسنا، آزاده سرافراز «مهدی طحانیان» نوجوان ۱۳ ساله‌ای بود که در اردستان استان اصفهان به دنیا آمد و در مرحله سوم عملیات الی بیت المقدس  به اسارت دشمن در آمد. این آزاده در کتاب «سربار کوچک امام» روایت می‌کند:اولین عید فطر اسارت آمد و رفت. از اینکه تمام روزه‌هایم را گرفته بودم، خیلی خوشحال بودم. چهره بچه‌ها هم تکیده شده بود، هم نورانی. خداحافظی با ماه رمضان در اسارت سخت‌تر از شرایط عادی بود.

با همه سختی‌هایی که داشتیم، خیلی به روزها و شب‌های باصفایش انس گرفته بودیم. در آموزش عربی پیشرفت خوبی داشتم. جمله‌سازی‌ام خیلی بهتر از قبل شده بود. از نظر حفظ قرآن هم خیلی راه افتاده بودم. هم حفظ می‌کردم هم ترجمه. حیفم می‌آمد معنای لغت‌هایی را که در آیاتش بود، ندانم. جدای این، جمله‌های امام(ره) را برای خودم ترجمه می‌کردم و برای میرسید می‌خواندم. او هم با حوصله ایرادم را می‌گرفت.

سربازها در تفتیش هفته قبل یک مغزی خودکار از آسایشگاه پیدا کردند. بعدش هم جوری هوچی‌گری راه انداختند که انگار کلاشینکف پیدا کرده‌اند. پدرمان را درآوردند. اول همه وسایل‌هایمان را از داخل کوله‌هایمان ریختند وسط و تاید و شکرمان را قاطی هم کردند بعدش تا می‌خوردیم کتک‌مان زدند. آن‌قدر زدند و فحش دادند که خودشان از نفس افتادند.

تفتیش کردن‌هایشان هم با ادا و اصول بود. پتوهای کف آسایشگاه را کنار می‌زدند و با پا محکم روی موزاییک‌ها می‌کوبیدند تا ببینند لق شده‌اند یا نه! بعد می‌رفتند سراغ میله‌های آهنی پنجره و محکم رویشان می‌کوبیدند نکند لق یا شُل شده باشند. کارهایشان آدم را یاد فیلم‌های زندانیان جنگ جهانی دوم می‌انداخت. آن‌هایی که در زندان‌هایشان تونل حفر می‌کردند یا با بریدن تدریجی میله‌های پنجره‌هایشان فرار می‌کردند. آرزوی یک دفتر و خودکار داشتم. دفترم شده بود خاک کف محوطه و خودکارم انگشت اشاره‌ام. در این اوضاع و احوال یک روز یکی از بچه‌ها که خیلی خاطرم برایش عزیز بود، یک مغزی خودکار بهم داد که حدود دو سانت جوهر داشت.

ماندم کجا قایمش کنم. فکری به سرم زد. سربازها شیشه پنجره‌ای را که عادت داشتم روی رف آن بنشینم تازه عوض کرده بودند. خمیر پایین شیشه هنوز نرم بود. به اندازه مغزی از خمیر قاب شیشه کندم و مغزی را گذاشتم زیرش، بعد دوباره خمیر را سرجایش گذاشتم. خوشم آمد. خیلی تمیز کار کردم. اصلاً چیزی معلوم نبود. جایی قایمش کرده بودم که عقل جن هم بهش قد نمی‌داد دیگر چه برسد به سربازها.

انتهای پیام


10547554
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است