فرهنگی‌هنری 12:41 - 10 آبان 1393
نایب‌رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی با هدف ترغیب و تشویق به خواندن برگزار می‌شود.

سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی کلید خورد

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود برآبادی در نشست سومین دوره جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی که دهم آبان در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد‌، با اشاره به برگزاری اولین و دومین دوره این جشنواره در سال‌های 81 و 86 گفت: بحث جشنواره‌ کتابخانه‌های‌ خانگی در ابتدا موضوع ملموسی نبود و برای برخی مبهم می‌نمود اما در یک تعریف می‌توان گفت کتابخانه‌های خانگی کتابخانه‌هایی هستند که از سوی مردم به صورت خودجوش تاسیس شده و وابستگی اداری و نهادی به هیچ سازمان و نهاد رسمی ندارد. این کتابخانه‌ها می‌توانند در خانه‌، آپارتمان‌، مغازه و حتی در کارخانه‌ها شکل گرفته باشند.

او اظهار کرد: در سال‌های اخیر بحث کتابخانه‌های خانگی به دلایل مختلفی کم‌رنگ شده و به دنبال آن تیراژ کتاب‌ها هم پایین آمده است و نشر کتاب‌های تالیفی اعم از علمی آموزشی و ادبیات خلاقه با مشکلات مواجه شده بود و اغلب سرمایه ناشران برگشت مناسبی نداشت.

این نویسنده فعالیت‌های پیرامونی کتاب و کتابخ‌وانی و فعالیت‌های فرهنگی را از اهداف جشنواره کتابخانه‌های خانگی توصیف کرد و گفت: درست است که ما خوشحال می‌شویم هر فرد کتابخانه‌ای برای خود داشته باشد اما بهتر آن است که کتاب به عنوان کالایی مورد استفاده دست به دست قرار گیرد و صرفا برای آرایش ویترین کتابخانه‌ها نباشند .همچنین ما معتقدیم کتابخانه‌های خانگی می‌توانند با برخورداری از فعالیت‌های جنبی مثل نقد و بررسی کتاب‌، نقد فیلم و نمایش‌نامه‌ها به محملی برای گردهمایی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تبدیل شوند و این موضوعی است که در جشنواره می‌تواند محل امتیازدهی قرار گیرد.

برآبادی با اشاره به دوره پیشین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی گفت: در دوره‌های قبل موارد بسیار عجیب و خوشحال‌کننده‌ای دیده می‌شد. مثلا خیاط‌خانه‌ای بود که کتاب‌ها در آن امانت داده می‌شدند و یا راننده‌ای بود که در وسیله نقلیه خود کتابخانه‌ای را طراحی کرده بود. به کتاب به عنوان کالای فرهنگی و تاثیرگذار در سرنوشت می‌توان نگاه کرد و ما امیدواریم در سال‌های بعد بتوانیم فرهنگ ترغیب به کتاب‌ را از طریق این جشنواره تقویت کنیم.

عزت‌الله الوندی، از دیگر اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نیز با اشاره به همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در زمینه برپایی این جشنواره در هفته کتاب جمهوری اسلامی که مصادف با 21 آبان تا اول آذرماه است گفت: به زودی فراخوان این جشنواره از طریق جراید منتشر می‌شود. هدف این جشنواره ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است. در جامعه ما کتاب به عنوان یک کالای اصیل نیست و ما فرهنگ مطالعه کمی داریم و باید آن را از طریق چنین جشنواره‌هایی تقویت کنیم. برای این کار به تلاش جمعی نیازمند است و این جشنواره می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به این‌که سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی در دو مرحله مورد بررسی قرار خواهد گفت: در مرحله اول مستندات چنین کتابخانه‌هایی که شامل عکس‌، تهیه فیلم‌ و یا فهرست کتاب‌های موجود در کتابخانه است‌، به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شود و در مرحله دوم کتابخانه‌ها با بازدید هیات داوران مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار گرفته و در نهایت 10 کتابخانه به عنوان کتابخانه برگزیده انتخاب می‌شود و جوایز نفیسی به آنها تعلق می‌گیرد.

به گفته الوندی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز بناست علاوه بر این جایزه امکاناتی را برای انتخاب 100 کتاب با موضوعات مختلف در زمینه‌های مورد نظر منتخبان در اختیار آنان قرار دهد.

هنوز هیات داوران این جشنواره مشخص نشده است و علت تاخیر در برپایی این جشنواره که تا بیست و پنجم آبان‌ماه مهلت ارسال آثار به آن است، بنا به گفته برگزارکنندگان آن، این است که این جشنواره از نوع جشنواره‌هایی نیست که بتوان هر سال آن را برگزار کرد، چرا که دارندگان کتابخانه‌های خانگی تغییرات سریعی را ندارند و از سوی دیگر برپایی چنین جشنواره‌هایی نیازمند حمایت جدی نهادهای فرهنگی است که بدون آن برپایی چنین جشنواره‌هایی میسر نیست.

بنا بر اعلام، علاقه‌مندان برای حضور در این جشنواره سراسری می‌توانند تا 25 آبان آثار خود را به آدرس الکترونیکی jkkhangi@gmail.com ارسال کنند.

انتهای پیام


5089161
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است