اجتماعی 08:48 - 12 شهریور 1393
معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به ریزگردهای نمکی بیابان های اطراف دریاچه ارومیه که زندگی ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند، گفت: کارگروه نجات این دریاچه هرچه سریعتر بودجه 120 میلیارد تومانی برای احیای 34 هزار هکتار از بیابان های حوضه ارومیه اختصاص دهد.

بیابانزدایی در 34 هزار هکتار زمین های اطراف دریاچه ارومیه/ اختصاص بودجه 120 میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردهای نمکی

دکتر پرویز گرشاسبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در پی خشکیدگی دریاچه ارومیه 300 هزار هکتار بیابان جدید در اطراف این دریاچه تولید شده که بنا به درخواست کارگروه نجات دریاچه ارومیه قرار است در سال 93 یک دهم این میزان بیابان زدایی شود.

به گفته وی برای این اقدام در سال جاری اعتباری معادل 120 میلیارد تومان پیش بینی شده که البته هنوز از طرف دولت هیچ مقداری از آن اختصاص نیافته است.

وی با بیان این که افزایش میزان گرد و غبار به دلیل این بیابانزایی در اطراف دریاچه ارومیه و احتمال بروز طوفان های نمکی از ناحیه این بیابان ها ضرورت اختصاص هرچه سریعتر 620 تومان را از 1500 میلیارد تومانی که برای احیا و نجات دریاچه ارومیه تخصیص داده شده دو چندان می‌کند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع  افزود: چنانچه 120 میلیارد تومان اعتبار تامین شود می توانیم در سال جاری 34 هزار هکتار از بیابان های اطراف دریاچه ارومیه را تحت پوشش عملیات بیابانزدایی قرار دهیم.

گرشاسبی اظهار داشت: بیشتر این مناطق مراتع درجه سه بوده اند که در اثر خشکسالی تخریب شده و به اراضی بیابانی تبدیل شده اند لذا برای احیای آنها از گونه های مرتعی مانند آتریپلکس، تاق، گز و قره داغ که مقاومت زیادی به خشکی، کم آبی و شوری دارند استفاده می‌شود.

-وی افزود: البته در اراضی که میزان شوری آنها بسیار بالا است هیچ گونه ای قابلیت احیا کردن به صورت دستپاش را ندارد و نمی توان برای  این اراضی کاری کرد.

گرشاسبی در پاسخ به این که در حال حاضر شرایط دریاچه ارومیه به گونه ای نیست که میزان آبی برای آبیاری این اراضی در نظر گرفته شود، گفت: البته این گونه ها نیاز آبی کمی دارند و در سال 93 تنها یک مرحله و در سال 94، 16 مرحله آبیاری خواهند شد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع تصریح کرد: البته با توجه به این که میزان بارش در حوزه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به نیاز آبی این گونه ها بسیار بالاتر بوده و حدود 320 میلیمتر است احتمال دارد که اصلاً نیازی به آبیاری آنها نباشد.

وی در پاسخ به این که طرح بیابانزدایی اطراف دریاچه ارومیه دقیقاً از چه زمانی آغاز می‌شود، تاکید کرد: به محض این که هیات دولت و کارگروه نجات ارومیه این بودجه با مصوب کند و سازمان مدیریت مبانی مالی آن را تایید و موافقتنامه آن را فراهم کند عملیات بیابانزدایی آغاز می‌شود.

به گفته گرشاسبی حداکثر زمانی که برای آغاز این عملیات در سال جاری وجود دارد آبان ماه تا پایان اسفندماه است که بایستی پس از تصویب اعتبار آن نهال های لازم برای کشت در این 34 هزار هکتار تولید شده و یا سفارش داده شوند.


4633368
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به بیش از ۳ هزار متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جوهری از برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم به مردم و عوامل اجرایی ارائه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازنشستگی کشوری گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیات دولت همراه با ۲۰ درصد افزایش، پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از آغاز نصب تله‌های فرمونی در راستای مدیریت آفت پوستخوار درختان کاج در بوستان جنگلی سرخه حصار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه شورای معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، با محوریت ارائه گزارش عملکرد پل‌های عابر مکانیزه سراسر تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است