علمی فناوری 01:43 - 16 تیر 1394
شواهد موجود نشان می‌دهند که علاوه بر افراد در سنین بالا، موارد کمردرد در افراد کمتر از 20 سال نیز افزایش یافته که این موضوع به نوعی هشدار دهنده است.

محمدرضا درستکار متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، افزود: در ستون مهره‌ها کمی انحنا وجود دارد که این انحنا به ترتیب در نواحی گردن، پشت و ناحیه خاجی قرار گرفته‌اند و البته اگر انحنا‌های آنها از حد طبیعی کمتر یا بیشتر باشد، برای فرد مشکلات متعددی به وجود می‌آید.


وی گفت: دیسک‌ها صفحات غضروفی بین مهره‌ها هستند که انحنای آنها فشارهای ناگهانی وارد به ستون مهره‌ها را خنثی می کند و حفظ سلامتی دیسک ها و پرهیز از انجام اقداماتی که به آنها فشار و آسیب وارد کند حائز اهمیت است.


درستکار با بیان اینکه برخی از عوامل موجب وارد آمدن فشار و آسیب به دیسک‌ها و مهره ها شده و در نتیجه بروز کمردرد می‌شوند، تصریح کرد: از جمله این عوامل می‌توان به بلند‌کردن اجسام سنگین، انجام حرکات و ورزش‌های طاقت‌فرسا و غیراصولی، نشستن بر روی صندلی به صورت غیراستاندارد و آسیب عضلات و تاندون‌های استخوانی اشاره کرد.


وی اظهار داشت: در سنین بالا به دلیل نوع عادات و آسیب‌پذیری بیشتر افراد، خطر بروز کمردرد بیشتر است به همین دلیل اغلب موارد کمردرد در سنین میانسالی و سالمندی و پس از آن در جوانان دیده می‌شود.


درستکار تاکید کرد: شواهد موجود نشان می‌دهند که علاوه بر افراد در سنین بالا،‌ موارد بروز کمردرد در افراد کمتر از 20 سال نیز افزایش یافته که این موضوع به نوعی هشداردهنده است.


وی یادآور شد: اغلب عوامل خطر افزایش دهنده کمردرد مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های نادرست، نشستن و ایستادن‌های غیراستاندارد و آسیب عضلات و تاندون‌ها در بین افراد کمتر از 20 سال شایع شده است.


درستکار خاطرنشان کرد: در صورتیکه برای پیشگیری از بروز کمردرد در افراد کمتر از 20 سال اقدام جدی صورت نگیرد، علاوه بر اینکه کمردرد ها در این سنین شیوع بیشتری خواهند‌یافت، همچنین عوارض ناشی از کمردرد ممکن است تا پایان عمر با فرد مبتلا بوده و محدودیت‌های حرکتی زیادی حتی در سنین کودکی و جوانی برای فرد به وجود آید. 




انتهای پیام/

6708281
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا شنبه هشتم اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری شرکت می‌کنند و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون امسال ۵۰ درصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی گفت: رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد دارای بیماری سلیاک توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و پنج دهک درآمدی به صورت سیستمی به مدت یک سال تمدید می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان به منظور حمایت از کودکان و مادران غزه، نمایشگاهی از آثار هنری خود را با مضمون مقاومت و فلسطین در دانشگاه الزهرا برپا کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است