سیاسی 08:18 - 10 فروردین 1394
عراقچی: با قاطعیت می‌گویم توافقی حاصل نشده، برای خیلی از موضوعات راه حل پیدا شده، اما برای ۲ یا ۳ موضوع به راه حل نرسیده‌ایم.

هاشمی: مذاکره با غرب سخت‌تر از مذاکره با صدام  است/ نگرانی از «دروغ اول آوریل»

 

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 در شهر لوزان سوئیس صبح امروز دوشنبه ادامه خواهد یافت.

 

 

در حالی که از جزئیات جلسات و گفتگوها، خبری منتشر نمی‌شود و محتوای مذاکرات محرمانه است نگاهی به آخرین اظهارنظرها و تحلیل‌های مطرح شده می‌اندازیم:

 

 

بنیامین نتانیاهو:

 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گوید محور ایران-لوزان-یمن برای بشریت خطرناک است و باید متوقف شود.

 

ایران در حالی که برای دستیابی به توان هسته ای نظامی تلاش می کند، با حمایت از برخی نیروهای منطقه ای، می خواهد بر آبراه باب المندب مسلط شود.

 

ایران با حرکت گازانبری از جنوب، می خواهد تمامی خاورمیانه را به انقیاد بکشد.

 

از مطالبی که فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا توییت کرده است، چنین برمی آید که توافق هسته ای میان ایران و قدرت ها، دارد عملی می شود.

 

این توافق مایه تاسف است زیرا می خواهند به هر قیمتی که شده توافق امضاء شود.

 

 

جان بینر:

 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به توافق ابراز تردید کرد و گفت: بگذارید ببینیم توافق می شود یا نه. من به طور جدی تردید دارم - در یک سال گذشته در مورد اینکه آیا توافقی سر خواهد گرفت یا نه تردید داشته ام و هنوز هم تردید جدی دارم.

 

ایران رژیمی است که هرگز در هیچ موردی به طور کامل به قول هایش عمل نکرده است. من نمی فهمم چرا باید با گروهی از کسانی که به عقیده من هیچ قصدی برای رعایت قولشان ندارند موافقتنامه امضا کنیم.... ببینید، تحریم ها موثر بود. آنها هرگز پای میز مذاکره نمی آمدند، و بی پرده بگویم باید تحریم ها را نگه می داشتیم تا امکان رسیدن به یک توافق واقعی فراهم می شد. و تحریم ها (تازه) خواهد آمد و سریع هم خواهد آمد.

 

 

هاشمی رفسنجانی:

 

اعضای این تیم دلسوزانه و با در نظر گرفتن تمامی منافع ملت ایران در حال گفت‌وگو با طرف‌های غربی خود هستند و کار آنها بسیار سخت و پیچیده است و من شرایط دشوار آنها را درک می‌کنم چرا که در زمان مذاکره با صدام و پذیرش قطعنامه چنین شرایطی را البته نه به سختی شرایط حاضر تجربه کرده‌ام.

 

اعضای این تیم حداقل نباید از داخل دچار فشار و تنش‌های سیاسی شوند، بلکه باید توسط مردم بویژه در سال جدید حمایت و دلگرم شوند.

 

 نگرانی غرب در مورد ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران بیجا و دور از عقل است. ما چطور می‌توانیم در شرایطی که مقام معظم رهبری ساخت هرگونه سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند به این کار بپردازیم.

 

 

سید عباس عراقچی:

 

با قاطعیت می‌گویم توافقی حاصل نشده، برای خیلی از موضوعات راه حل پیدا شده، اما برای ۲ یا ۳ موضوع به راه حل نرسیده‌ایم.

 

توافق قطعا دو مرحله ای نخواهد بود. کاری که هم اکنون صورت می گیرد این است که برای تمامی موضوعاتی که در مذاکرات مطرح است راه حلی پیدا شود، و زمانی که این راه حل ها پیدا شود، در گام بعدی باید این راه حل ها را مکتوب کنیم، نگارش کنیم و به شکل توافقی که مورد قبول همگان باشد تبدیل شود. و برای این کار همچنان تا چند ماه دیگر زمان وجود دارد که البته کار زیادی خواهد بود ولی قسمت اصلی دستیابی به راه حل هاست.

 

فرستادن ذخایر اورانیوم به خارج از ایران در دستور کار نیست.

 

جلسه فردا [صبح دوشنبه] خیلی تعیین کننده خواهد بود. در اینکه واقعا می توانیم طی آن جلسه یا در پایان آن جلسه به یک جمع بندی برسیم. ممکن است تمامی فردا یا حتی پس فردا نیاز باشد جلساتی را داشته باشیم. ما تا هر زمانی که نیاز باشد پشت میز مذاکره خواهیم بود.

 

 

فیلیپ هاموند:

 

«ما اینجاییم چون تصور می کنیم توافق امکان دارد، به نفع همه است که یک معامله شکل بگیرد. اما این معامله باید بمب را از دسترس ایران خارج کند. در این زمینه هیچ سازشی ممکن نیست.»

 

وزیر خارجه انگلستان به خبرنگاران گفت توافق قابل انجام است، اما "بمب باید خارج از دسترس باشد".

 

هاموند در آستانه ورود به محل اجلاس: بسیار امیدوارم که در چند ساعت آینده به موفقیت دست پیدا کنیم.

 

«اگر قرار باشد اینجا و طی ساعات آینده به توافق برسیم، ایران باید نفس عمیقی بکشد و تصمیم‌های سختی برای تضمین عبور نکردن از خطوط قرمز بگیرد.»

 

 

 

فرانک اشتاین مایر:

 

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد فضای مذاکرات با ایران گفت که تا به حال خوب بوده اما در ساعات آینده به توانایی دو طرف برای کاهش اختلافات بستگی خواهد داشت.

 

او گفت: «من نمی توانم این را مردود بدانم و این تقریبا در همه مذاکراتی که خیلی حساس است و ما در آن نه فقط نسبت به خود بلکه به همه کسانی که روی میز مذاکره نیستند احساس مسئولیت می کنیم، صادق است. بنابراین نمی توانم بروز بحران های بیشتر در این مذاکرات را مردود بدانم.»

 

 

سرگئی لاوروف:

 

لاوروف در پاسخ به خبرنگاری که پرسید تا چه حد خوشبین هستید گفت: من حقوق نمی‌گیرم که خوشبین باشم.

 

 

آلن ایر:

 

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در توئیتی به قصیده جناب سعدی شیرازی استناد کرده، نوشته است:

 

بس بگردید و بگردد روزگار                 دل به دنیا درنبندد هوشیار

ای که دستت می‌رسد کاری بکن           پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

 

 

البته وی دو بیت دیگر از همین قصیده را نادیده گرفت:

 

منجنیق آه مظلومان به صبح               سخت گیرد ظالمان را در حصار



با بدان بد باش و با نیکان نکو             جای گل گل باش و جای خار خار

 

 

دن گیلرمن:

 

سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، روز یک‌شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز: «نمی‌فهمم چرا آمریکا این اندازه برای رسیدن به توافق بد با ایران شتاب دارد.

 

من محمدجواد ظریف را می‌شناسم زیرا چهار سال به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل همکار من بود. او بسیار زیرک است، شخصیت جذابی هم دارد و مذاکره‌کننده زیرکی هم هست. او الان، به‌زعم خود، می‌بیند که آمریکا ضعیف است و اروپا هم مشتاق امضای توافق.

 

ایران استاد گمراه کردن دنیا است. ایران از کره شمالی خطرناک‌تر است زیرا کره شمالی از سر درماندگی به دنبال برنامه سلاح اتمی رفته اما ایران برای برآوردن آرزوهای خود.

 

 

 



لغو سفرها و برنامه‌ها:

 

جان کری وزیر خارجه برنامه ای برای بازگشتن به آمریکا برای شرکت در مراسم بزرگداشت ادوارد کندی سناتور سابق را لغو کرد تا مطمئن شود روزهای حساس مذاکره را از دست نمی دهد.

 

وزیر خارجه آلمان و وزیر خارجه فرانسه هم برنامه سفر به قزاقستان را برای تمرکز بر این مذاکرات عقب انداخته اند.

 

وانگ یی وزیر خارجه چین و فیلیپ هموند وزیر خارجه بریتانیا هم به مذاکرات پیوستند.

 

قرار است صبح دوشنبه نماینده پنج به علاوه به همراه تیم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تیم ایران تحت هدایت آقای ظریف گفتگو کنند.

 

اولین ملاقات کامل گروه پنج به علاوه یک و ایران صبح دوشنبه ساعت ۹ برگزار خواهد شد. اعضای این گروه یکشنبه شب بدون حضور ایران مشغول دیدار بوده اند.

 

 

بی بی سی:

 

درحالی که مهلت تعیین شده برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بر سر برنامه اتمی ایران سه شنبه فرامی رسد، نمایندگان شش قدرت جهانی و ایران به گفتگوهای خود در لوزان سوئیس شدت بخشیده اند.

 

وزیر خارجه چین به سوال درباره امید به توافق پاسخ نداد.

 

ظریف و صالحی در استراحت بعد از ملاقات اول با جان کری، مکالمه ای عمیق و جدی در حیاط محل مذاکرات داشتند. هماهنگی مواضع و یافتن راه حل.

 

به لطف جاسوسانی که مذاکرات را شنود می کنند، هیاتهای ایران و آمریکا مثل راهبان بودایی معابد تبت، مدام در حال قدم زدن در هوای آزاد و تفکرند.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی شرایط فعلی در مذاکرات هسته‌ای ایران را از زمان مذاکره با صدام و پذیرش قطعنامه "سخت‌تر" خواند.

 

 

روزنامه گاردین:

 

دیپلمات‌های غربی نگران‌اند که اگر مذاکرات شامگاه سه‌شنبه ادامه پیدا کرده و کار به ساعات بامدادی چهارشنبه بکشد، هرگونه توافقی که اعلام شود از سوی برخی به عنوان «دروغ اول آوریل» به حساب بیاید.

 

روز اول آوریل در بسیاری از کشورها به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ‌هایی به شوخی همراه است.

 

 

444

 

 


6112606
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ساعت صفر بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ساعت ۸ صبح ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه‌های این نیرو در آب‌های بین المللی حضور دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور هشدار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور هشدار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بابایی کارنامی گفت: اگر تعطیلی دوم کشور شنبه بود حتما مراودات اقتصادی و بین‌المللی بیشتر می‌شد و در رشد و بهره‌وری اتفاقات بهتری می‌افتاد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به اصفهان با استفاده از ریز پرنده‌ها پرداختند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق دستاورد‌ها و ابعاد مختلفی دارد که رژیم صهیونیستی را به نابودی نزدیک‌تر کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است