استانی 00:26 - 27 دی 1397

پویش‌های مردمی برای حفظ محیط‌زیست/«داریار» حامی بلوط‌های زاگرس شد

مجید دریکوند در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجرای پویش های مردمی حفظ محیط زیست اظهار داشت: دولت ها به تنهایی قادر به حفظ درختان و جنگل ها، این موجود ارزشمند نیستند.  به مشارکت حداکثری مردم در این حوزه نیاز است که در قالب طرح هایی مثل «جنگلانه» نمود و مصداق پیدا می کند.

پویش های مردمی اتفاقات خوبی برای محیط زیست رقم می زنند

وی با بیان اینکه پویش های محیط زیستی مردم را درگیر می کنند و حساسیت را بیشتر می کنند، آگاهی بخشی می کنند و آموزش می دهند، تصریح کرد: در این بین اتفاقات خوبی برای حفظ و ارتقای پوشش گیاهی و جنگل ها می افتد.

«جنگلانه» گستره وسیعی را در بر گرفت و مردم را نسبت به حفظ جنگل ها حساس و آگاه کرد

این کارشناس و فعال حوزه محیط زیست کشور با اشاره به اینکه پویش «جنگلانه» از ابتدا با سرعت پایین آغاز شد اما امسال با سرعت خیلی خوب و با گستره ای وسیعی که در بر گرفته به پیش می رود و توانسته است مشارکت مردم را به خود جذب کند، افزود: با فعالیت این پویش ها، اتفاقات خوبی در حوزه کنش گری اجتماعی و فعالیت زیست محیطی رخ داده است؛  مردم حساس شده اند، آشنا شده اند و تجربه کرده اند.

دریکوند با تاکید بر اینکه طرح «جنگلانه»، پویش «سه شنبه های بدون خودرو» و دیگر طرح های مشابه آن به دنبال این است که مردم را نسبت به حفظ محیط زیست دغدغه مند کند و حساسیت ها را افزایش دهد، افزود: خیلی از مردم ما علاقمندان به محیط زیست و دوست داران ایران هستند و به پویش ها می پیوندند و کمک می کنند، به این معنی که بذری تهیه می کنند، بیلچه می آورند و اگر کودی نیاز است با خود می آورند و در احیاء و حفظ جنگل ها تلاش می کنند.

وی یادآور شد: تمرکز ما در این پویش ها به اشتراک گذاشتن فعالیت های مدنی و اجتماعی برای حفظ محیط زیست است و هر کدام از این طرح ها یک کلاس است که آگاهی و دانش به مردم می دهد.

«داریار» از قلب زاگرس کار خود را شروع کرد

این کارشناس و فعال حوزه محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز به کار پویش «داریار» گفت: در امتداد طرح جنگلانه و طرح های مشابه آن، پویش محیط زیستی «داریار»  امسال کار خود را آغاز کرده است؛ این پویش مردمی از لرستان و از قلب زاگرس کار خود را با هدف تقویت فعالیت های اجتماعی برای حفظ درختان بومی منطقه زاگرس شروع کرده است.

درختان را نمی سوزانیم، نمی کَنیم و نمی بُریم؛ در عوض سالانه ده بذر یا نهال بلوط می کاریم

دریکوند با بیان اینکه «داریار»  واژه ای لری به معنای یار و یاور درخت است، تصریح کرد: داریار تلاش می کند با شعار «درختان را نمی سوزانیم، نمی کَنیم و نمی بُریم؛ در عوض سالانه ده بذر یا نهال بلوط می کاریم» به حفظ و احیای جنگل ها کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای پویش مردمی «داریار»  ۱۲ نشست ماهیانه توسط انجمن مردم نهاد «مهندسین محیط زیست زاگرس» در لرستان برگزار می شود، افزود: سخنرانی تخصصی توسط چهره های شاخص محیط زیستی، نشست های مشترک و کارگاه آموزشی برای علاقمندان از برنامه های این پویش مردمی است.

این کارشناس و فعال حوزه محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: مردم می توانند این پویش مردمی را با #داریار در فضای مجازی دنبال کنند، و با پیگیری شعار این پویش گامی در راستای حفظ طبیعت و محیط زیست بردارند.

بلوط فرزند من است و من نیز از بلوط

بر اساس این گزارش، پویش مردمی «داریار» در مدت زمان کم فعالیت خود توانسته است اقدامات مثبتی را در عرصه حفاظت از جنگل های زاگرس و ترویج کاشت درختان بومی، رقم بزند؛ حالا پدر بلوط ایران نیز با پیوستن به این پویش مردمی در پیامی گفته است «زاده زاگرسم و سرباز جنگل، بلوط فرزند من است و من نیز از بلوط».

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان نیز در پیامی به پویش مردمی «داریار» گفته است: «حفظ، نگهداری و احیای جنگل ها و درختان با ارزش زاگرس ضامن ادامه حیات در این اکوسیستم منحصر به فرد است. ساکنین زاگرس سال ها در دامان آن زندگی کرده اند و به آن وابسته اند. فرزندان زاگرس برای حفظش از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد. زاگرس با فرزندانش رو به پیشرفت خواهد بود».


10030282
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است