سیاسی 17:32 - 30 تیر 1397
رئیس جمهور ازبکستان دستور تاسیس سازمان انرژی هسته ای کشورش موسوم به "ازاتم" را صادر کرد.

تاسیس آژانس انرژی هسته‌ای در ازبکستان

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان فرمان تاسیس آژانس انرژی هسته‌ای کشورش موسوم به "ازاتم" را صادر کرد.

قرار است این آژانس زیر نظر هیات دولت فعالیت کرده و "مسئولیت تبیین سیاست‌های دولت درخصوص توسعه و استفاده از انرژی اتمی و فراهم کردن بسترهای علمی و تحقیقاتی" را برعهده خواهد داشت.

همچنین براساس فرمان شوکت میرضیایف، هیات دولت ازبکستان تا اول ماه اکتبر سال جاری میلادی "قانون استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی" را به مجلس این کشور تقدیم خواهد کرد.

ازبکستان سال گذشته توافق‌نامه همکاری با شرکت انرژی اتمی ‍‍"روس اتم" را امضا کرد.

به گزارش ایسنا پیشتر یک توافقنامه همکاری برای ساخت نیروگاه هسته ای در ازبکستان میان این کشور و روسیه به امضا رسید. این توافقنامه شامل ایجاد زیرساخت‌های ملی و آموزش نیروی انسانی در حوزه انرژی هسته ای در ازبکستان، ساخت نیروگاه هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی در این کشور است.

در چارچوب این توافقنامه، روسیه در اکتشاف و فرآوری منابع اورانیوم در ازبکستان و تولید ایزوتوپ ها و به کارگیری صنعتی، پزشکی، کشاورزی، علمی و تحقیقات پایه با این کشور همکاری می کند.

طبق این توافقنامه که در هشتم دی ماه پارسال (۱۳۹۶) امضا شد، روسیه دو واحد نیروگاه هسته ای نسل جدید در ازبکستان می سازد.

آلکسی لیخاچوف رئیس شرکت دولتی روس اتم روسیه در مراسم امضای این توافقنامه، ضمن بیان مزیت های اقتصادی ساخت نیروگاه هسته ای در ازبکستان گفت: اجرای این توافقنامه علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی ازبکستان، موجب تقویت جایگاه بین المللی این کشور نیز می شود .

وی افزود: فدراسیون روسیه طرح ساخت دو واحد نیروگاه هسته ای نوین را در ازبکستان ارایه کرده است.

لیخاچوف این طرح را از لحاظ ایمنی و نیز کارآمدی اقتصادی منحصر بفرد عنوان کرد و افزود: ساخت بزرگترین نیروگاه هسته ای مدرن در ازبکستان جایگاه این کشور، دولت و محافل علمی آن را بطور قابل توجه تقویت می کند.

به گفته مدیر کل شرکت 'روس اتم ' ساخت این نیروگاه نه تنها تقاضای داخلی ازبکستان به نیروی برق بلکه امکانات صادرات آن به کشورهای همسایه را نیز افزایش خواهد داد.

ازبکستان هفتمین تولید کننده اورانیوم در جهان است.

انتهای پیام


9848829
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جمعی از دیپلماتهای وزارت خارجه با علی اکبر ولایتی دیدار کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحوم
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ناصر کنعانی به ادعا‌های مطرح شده در بیانیه‌های اخیر سران اروپا و وزرای دارایی کشور‌های گروه هفت و برخی مقامات آمریکایی درباره ایران واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار حق‌طلب با تاکید بر امنیت کامل مراکز هسته‌ای کشور در واکنش به تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به این مراکز، گفت: تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مجمع تشخیص مصلحت نظام بند (ب) ماده ۳ لایحه برنامه هفتم اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان را که به کمیسیون اقتصادی مجمع ارجاع شده بود، مورد بررسی قرار داد و آن را با اصلاحات بعمل آمده به مصلحت ندانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: برنامه عملیاتی تحقق ‌شعار سال، پس‌از چند جلسه فوق‌العاده در کمیسیون‌های دولت، به تصویب هیأت وزیران رسید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه گفت که قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمازجمعه این هفته تهران، ۳۱ فروردین ماه به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است