اجتماعی 09:47 - 14 فروردین 1399

قانون باید انعطاف‌پذیر باشد تا از ترفندهای قاچاقچیان عقب نماند

محمد ترحمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروزه مبارزه با مواد مخدر و روان گردان‌ها جهان شمول شده و در اولویت‌های مسائل اجتماعی کشورها قرار دارد، در ایران نیز به دلایل مختلف از جمله هم مرز بودن با کشور افغانستان، معضل اعتیاد به عنوان صدر نشین معضلات اجتماعی مطرح بوده و به عنوان عامل آسیب زا خود سبب آسیب‌های دیگر می‌شود که حتی در بسیاری از موارد ضرر مصرف مواد مخدر و روان گردان موجب جنایت بر علیه اشخاص یا جرایمی مانند خشونت و سرقت شده که همه موارد لزوم برخورد همه جانبه با این پدیده شوم را حکایت می کند.

وی افزود: قانون و اجرای آن علاوه بر سزادهی هنجارشکنان، کارکردهای دیگری نیز دارد که دامنه آن به قبل از ارتکاب جرم برمی گردد یعنی قانون بایستی پویا بوده و با پیش بینی خلاء های منجر به بروز جرم مانع از ارتکاب اعمالی شود که دارای آثار نا مطلوب اجتماعی است به این معنی که قانون بایستی دارای ابعاد پیشگیری رشد مدار (وضعی و اجتماعی) باشد و با مداخلات هدفدار مانع از بروز جرم شود.

قانون باید انعطاف‌پذیر باشد

مدیرکل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در این راستا نظریات متعددی وجود دارد مانند نظریه پنجره‌های شکسته که طی آن محیط‌های رها شده مستعد انتخاب مجرمان و ارتکاب اعمال مجرمانه هستند بنابراین در مباحثی مانند جرایم مواد مخدر و روان گردان که قاچاقچیان مداوم در حال به روز شدن شیوه‌ها، تنوع نوع مواد و بازاریابی‌های جدید هستند، قانون نیز بایستی قابلیت انعطاف و به روز شدن سریع را داشته باشد تا از ترفندهای قاچاقچیان عقب نماند.

ترحمی بیان کرد: متأسفانه در این خصوص قانون مبارزه با مواد مخدر با چالش‌هایی مانند زمان‌بر بودن به روز شدن فهرست مواد مخدر و روان گردان، ضعف در برخورد در مقابل تبلیغ برای مواد مخدر و همچنین برخورد با وب دارک ها و … مواجه است.

وی یادآور شد: علاوه بر نگاه الزام به پیشگیری رشد مدار در قانون، مجازات‌ها نیز لازم است از مدلی پیروی نمایند که پیشگیری کیفری را برای مرتکبین و سایر افراد جامعه باعث شود به طوری که مجازات محاسبه سود و زیان را به سمت تمایل به عدم اقدام سوق دهد.

مدیرکل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به لزوم اصلاح قوانین گفت: در این زمینه قانون مبارزه با مواد مخدر باید در ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان، مجازات متناسب و قاطع (در جهت حتمیت و سرعت در مجازات) دچار اصلاحاتی شود تا عملکرد در کیفر جرم بتواند موجبات پیشگیری کیفرمدار را نیز فراهم کند.

ترحمی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ اقدامات خوبی برای اصلاح قانون در ستاد مبارزه با مواد مخدر به عمل آمده و اهتمام مسئولین برای این امر به اجماع تبدیل شده است. ان شاء الله با در نظر گرفتن مطالعات بسیار عمیق در این خصوص که پشتوانه علمی مطلوبی دارد، در سال ۱۳۹۹ موضوع اصلاح قانون انجام می‌پذیرد.


10465885
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بیشترین تصادفات فوتی عابرین در شهر تهران در بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ترافیک در بزرگراه‌های شهید حکیم، همت، نواب، چمران، زین الدین و بابایی پرحجم است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بزرگراه‌های حکیم، همت، آبشناسان، نواب، چمران، زین الدین، بابایی و میدان سبلان پر حجم ،آزادراه و بزرگراه سعیدی فعلا خلوت هستند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه‌های ۱۴۰۳ حمل و نقل عمومی پایتخت، ۱۶ تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد و از امروز اول اردیبهشت اجرا می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه‌های ۱۴۰۳ حمل و نقل عمومی پایتخت، ۱۶ تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد و از امروز اول اردیبهشت اجرا می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: امسال ۲۵ تقاطع به بهره‌برداری می‌رسد و هر ماه حداقل دو طرح عمرانی افتتاح خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است