فرهنگی‌هنری 18:27 - 01 تیر 1397
خودنگاره‌ای که گفته می‌شود لئوناردو داوینچی سال ۱۴۷۱ در ۱۸ سالگی روی یک کاشی کوچک کشیده بود، پس از حدود ۵۰۰ سال سالم مانده و به نمایش درآمده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کارشناسان هنری معتقدند آنچه روی این کاشی کوچک کشیده شده، پرتره جبرائیل امین یا همان فرشته مقرب درگاه الهی است اما به نظر می‌رسد این نخستین نقاشی هنرمند نامدار ایتالیایی دوره رنسانس باشد که از چهره خود کشیده و به یادگار گذاشته است. گرچه 547 سال از عمر این کاشی می‌گذرد، خود کاشی و نقش روی آن در کمال شگفتی تا امروز سالم مانده است.

البته این ادعا که خودنگاره جبرائیل امین روی کاشی مربوط به کارنامه داوینچی است، از سوی برخی دیگر از کارشناسان چندان جدی گرفته نشده و رد شده است. با این حال، پس از آنکه سال گذشته میلادی تابلوی «سالواتور موندی» داوینچی به قیمت 450 میلیون دلار در حراجی کریستیز چکش خورد و تمام رکوردهای دنیای تجسمی را شکست، به نظر می‌رسد خیلی‌ها قصد دارند آثار قدیمی را هر طور شده به کارنامه نقاش سرشناس بچسبانند.

مارتین کمپ که استاد تاریخ هنر در دانشگاه آکسفورد و جدی‌ترین منتقد مدعیان کشف آثار تازه داوینچی است، می‌گوید: «احتمال اینکه کاشی مورد نظر مربوط به لئوناردو باشد کمتر از صفر است. فصل احمقانه کتاب داوینچی هرگز بسته نمی‌شود.» خودنگاره جبرائیل امین در یک نشست خبری در رم به نمایش درآمد و چنان با آن رفتار می‌شد که گویی تماشاگران با یک عتیقه مقدس طرف هستند.

پروفسور ارنستو سولاری که پژوهش‌هایی اساسی درباره نابغه دوران رنسانس انجام داده، معتقد است کاشی 500 ساله بی‌تردید مربوط به سال‌های نخست فعالیت داوینچی است. ضمن اینکه بعدها نوعی آینه‌نویسی روی آثارش آغاز کرده بود که ترجمه آن از ایتالیایی چنین می‌شود: «من، لئوناردو داوینچی، متولد 1452، سال 1471 تصویر خودم را به شکل فرشته مقرب جبرائیل کشیدم.»

سولاری بر این باور است که پژوهش‌های علمی سابقه 550 ساله این کاشی را ثابت می‌کند؛ اثری که در تمام این سال‌ها در اختیار خاندان اشرافی راولو بوده است. گفته می‌شود لئوناردو این کاشی کوچک را در کوره مربوط به پدربزرگ و مادربزرگش پخته و آماده کرده است.


9818875
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برخی از هنرمندان موسیقی در نیمه اول اردیبهشت ماه کنسرت‌هایی را تدارک دیده‌اند که بیشتر آنها همچنان در گونه موسیقی پاپ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سعدی یکی از شاعران نامدار پارسی است که غزلیاتش شهرت فراوانی دارند و به باور بسیاری از استادان زبان و ادبیات پارسی، تصحیح آن‌ها کار ساده‌ای نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» گروه سینمایی هنر و تجربه از آغاز زمستان ۱۴۰۲ تاکنون ۱۳ فیلم را روی پرده سینما برد که «ایساتیس» پرفروش‌ترین و «انتخاب» کم‌فروش‌ترین آثار بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد از امروز اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» با حضور وزیر فرهنگ و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اول اردیبهشت همزمان با روز سعدی، پیامی تصویری منتشر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است