علمی فناوری 11:00 - 10 بهمن 1393
معاون بهداشت:
دکتر سیاری گفت: برنامه ژنتیک اجتماعی ایران یکی از موفقترین برنامه ها در دنیا در پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر علی اکبر سیاری در دومین نشست سازمانهای مردم نهاد که با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  برگزار شد، با بیان این که نگاه وزارت بهداشت به سازمانهای مردم نهاد به دانشگاههای علوم پزشکی کشور منتقل خواهد شد گفت: این امر با طرح موضوع در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی و نیز سهیم کردن سازمانهای مردم نهاد در برنامه های وزارت بهداشت میسر می شود.


معاون بهداشت گفت: در حال حاضر در رابطه با برخی از برنامه های حوزه بهداشت مانند دیابت ، چند سازمان مردم نهاد در حیطه های تخصصی خود فعالیت می کنند که می توان علاوه بر جلسات عمومی از ظرفیت این انجمن ها در برنامه های کاری وزارت بهداشت نیز استفاده کرد.


دکتر سیاری با بیان این که یکی از بهترین برنامه های ژنتیک اجتماعی دنیا در سطح جمعیت در ایران است، گفت: بر اساس قانونی که در این زمینه در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن آنجام آزمایش قبل از ازدواج برای شناسایی این بیماری اجباری شد، به طور چشمگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی و تالاسمی ماژور در کشور پیشگیری  شدو این کار بزرگی بود.


معاون بهداشت در ادامه با بیان این که در حال حاضر انجمنی برای کودکانی که با منگولیسم متولد می شوند، نداریم گفت: سالانه 200 تا 300 کودک عقب مانده ذهنی در کشور متولد می شود که که در این رابطه برنامه ای در دست اجرا داریم که بر اساس آن سندروم دان را می توان کنترل کرد و در عرض چند سال می توانیم 50 تا 70 درصد از تولد نوزادان مبتلا به سندروم دان جلوگیری کنیم.


وی همچنین با اشاره به بیماری هموفیلی در کشور گفت: این بیماری هزینه های زیادی را بر کشور تحمیل می کند در حالی که برای این بیماری نیز برنامه داریم و این بیماری قابل پیشگیری است.


معاون بهداشت در ادامه یادآور شد که می توان با کار مشترک حوزه ها و ادارات مرتبط معاونت بهداشت با انجمن ها اقدامات را بطور مشترک انجام داد و برنامه ها را به پیش برد.


معاون بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که حوزه بهداشت وزارت بهداشت چهار هدف؛ عدالت، مشارکت مردم، همکاریهای بین بخشی و استفاده از تکنولوژی ارزان را پیگیری می کند، گفت: با ایجاد مسولیتی در این معاونت به نام مشاور معاون بهداشت در امور سازمانهای مردم نهاد ،بسته ای را به منظور توانمند سازی سازمانهای مردم نهاد تهیه کرده ایم که تا کنون 16 جلسه در این خصوص با حضور خیرین و انجمن ها  تشکیل شده است و تلاشمان این است که نهایت همکاری را با سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت داشته باشیم.






انتهای پیام/


  

5733343
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است