علمی فناوری 16:34 - 03 آذر 1393
بسیج دانشجویی 8 دانشگاه‌ بزرگ تهران:
بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران با صدور نامه‌ای اعلام کردند: طبق تفسیر شورای نگهبان از اصل 77 قانون اساسی هرگونه توافق تعهدآوری با هر عنوانی باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

هرگونه توافق تعهدآوری با هر عنوانی باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیر، امام صادق (ع)، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و شریف با صدور نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند: طبق تفسیر شورای نگهبان از اصل 77 قانون اساسی هرگونه توافق تعهدآوری با هر عنوانی باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد و به دلیل اهمیت تاریخی توافق ایران و 5+1 هیچگونه کوتاهی از نمایندگان مجلس قابل بخشش نخواهد بود.

متن این نامه بدین شرح است:

«نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام؛

در طول سال‌های گذشته و با شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه غرب به ویژه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان همواره شاهد این موضوع بوده‌ایم که هم قدم با دولت آمریکا کنگره و مجلس سنا نیز اقدامات هماهنگی را علیه ایران صورت داده‌اند، با توجه به اخباری که از مذاکرات به گوش می‌رسد، دولت آمریکا بخشی از فشارهای خود را با تکیه بر قوانین مصوب کنگره اعمال می‌کند که بر هماهنگی بین دولت و کنگره آمریکا صحه می‌گذارد.

اما متاسفانه در طول سال گذشته مجلس شورای اسلامی فعالیت درخوری در زمینه مذاکرات هسته‌ای نداشته است و صرفا به قرائت بیانیه و نطق پیش از دستور اکتفا کرده و از ابزار اصلی خود که ابزار قانون‌گذاری است استفاده درخوری نکرده است.

بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران به نیابت از مردم ایران از نمایندگان مجلس درخواست دارد تا نقش فعالی را در ادامه روند مذاکرات ایفا کنند. بدین منظور ما از نمایندگان مجلس مطالباتی داریم که در ادامه به تفکیک خواهد آمد:

1- به عنوان اولین اقدام لازم است که هر توافقی که در روز‌های آتی، در وین صورت می‌گیرد ولو اینکه این توافق تمدید توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) باشد طبق اصل 77 قانون اساسی مبنی بر اینکه «عهدنامه‌ها مقاوله‌نامه‌ها ، قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد»  باید توسط قوه مقننه بررسی و در نهایت به تصویب یا عدم تصویب آن رای داده شود.

2- در موضوع تصویب توافقنامه توسط مجلس شورای اسلامی باید به این نکته توجه کرد که بنا بر تفسیر شورای نگهبان از اصل 77 قانون اساسی به شماره 9993 و به تاریخ 8/9/1362 «یادداشت‌ تفاهم‌ چنانچه‌ ایجاد تعهد نماید مثل‌ قرارداد است‌ و بایستی‌ ضوابط‌ مذکور در قانون‌ اساسی‌ نسبت‌ به‌ آن‌ رعایت‌ شود».

بنابر این در صورتی که عنوان توافق صورت گرفته توسط تیم مذاکره‌کننده تحت عناوین ذکر شده در اصل 77 قانون اساسی نبود و مانند توافق ژنو عنوانی همچون برنامه اقدام مشترک داشت باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؛ چرا که بنا بر تفسیر شورای نگهبان معیار شمول و عدم شمول اصل 77 قانون اساسی تنها تعهدآور بودن یادداشت تفاهم است.

هیچ شکی وجود ندارد که توافقنامه انعقادی بین  ایران و 6 کشور قطعا برای دولت جمهوری اسلامی ایران تعهدآور خواهد بود و نیاز به مصوبه مجلس دارد.

3- در بررسی توافق احتمالی بین ایران و 6 کشور توسط مجلس شورای اسلامی باید مسائل زیر به عنوان خط قرمز مدنظر باشد:

الف) 190هزار سو ظرفیت غنی‌سازی

ب)20 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق هسته‌ای

ج) متوقف نشدن تحقیق و توسعه در هیچ بعدی

د) عادی سازی روابط ایران و آژانس بین‌المللی هسته‌ای

ه) عدم تعطیلی یا تغییر کاربری هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای کشور بخصوص تاسیسات فردو و آب سنگین اراک

و) لغو یکباره تحریم‌ها و پرهیز از طولانی شدن روند اعتمادسازی، به‌طور مشخص جلوگیری از دو رقمی شدن تعداد سال‌های لغو تحریم‌ها

این نکته را مجددا یادآور می‌شویم که هرگونه یادداشت تفاهمی حتی اگر نام توافق‌نامه‌، مقاوله‌نامه، قرارداد و موافقت‌نامه را نداشته باشد و احیانا تحت عناوینی همچون تفاهم سیاسی، برنامه اقدام یا هر عنوان دیگری باشد باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

لازم به ذکر است که به دلیل اهمیت تاریخی توافق ایران و 6 کشور ، هیچگونه کوتاهی از نمایندگان مجلس قابل بخشش نخواهد بود ، جنبش دانشجویی به نمایندگی از ملت بزرگ ایران پیگیر این موضوع خواهد بود، امید است که هرچه سریعتر این مسئله توسط نمایندگان مجلس پیگیری شود.»


5260981
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است