اقتصادی 00:24 - 31 مرداد 1393
فارس گزارش می‌دهد
تحریم های متقابل روسیه و اروپا به گونه ای در حال پیشروی است که هر دو طرف در حال از دست دادن منافع متقابل جدی خود در زمینه اقتصادی هستند و به نظر می رسد تنها طرف برنده در این تحریم ها آمریکا و همراهان آن باشند.

آمریکا و دیگران برنده جنگ تحریم روسیه و اروپا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌اتحادیه اروپا و روسیه با میلیاردها دلار تجارت سالانه از بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر محسوب می شوند و در پی تحریم های وضع شده از سوی دو طرف علیه یکدیگر این سهم تجارت در حال کاهش است.

در حال حاضر اوکراین به عرصه تقابل روسیه و غرب تبدیل شده است و در جبهه غرب اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، و آمریکا قرار گرفته اند.

ایالات متحده آمریکا یکی از اصلی ترین بازی گردانان بحران اوکراین محسوب می شود که این بحران را از یک مناقشه منطقه ای به یک تقابل بزرگ بین المللی تبدیل کرده است.

هم اکنون به نظر می رسد سردمدار مقابله با روسیه و حمایت از اوکراین برخی کشورهای اروپایی هستند اما این کشورها به سپری برای پیشبرد سیاست های آمریکا و همپیمانان دیگری چون استرالیا و کانادا تبدیل شده اند چرا که خود این کشورها نیز در حال از دست دادن منافع مالی قابل توجهی در این تقابل هستند.

اگرچه می توان حساسیت اتحادیه اروپا را در زمینه تغییرات سیاسی در اوکراین تا حدودی درک کرد اما دلیل ورود آمریکا و همراهی استرالیا، و کانادا با سیاست های آن بیش از یک تمایل سیاسی دو جانبه به نظر می رسد.

با نگاه به روابط اقتصادی اروپا و روسیه می توان به این نتیجه رسید که دو طرف تا قبل از تیرگی روابط، از همکاری با یکدیگر منافع بسیار را عاید خود کرده اند که با افزایش تنش ها بسیاری از کشورهای اروپایی به صورت مستقل نسبت به ادامه روند اعمال تحریم اروپا علیه روسیه اعتراض کرده اند.

در حال حاضر و علی رغم فشارهای شدید اتحادیه اروپا بر برخی کشورهای اروپایی، این کشورها از جمله کشورهای اروپای شرقی به پیامدهای منفی گسستن از روسیه پی برده و پایبندی خود را به تعهدات خود نسبت به روسیه اعلام کرده اند.

اقتصاد روسیه و اتحادیه اروپا به دلایل جغرافیایی و همچنین سیاسی به شدت به یکدیگر وابسته هستند به گونه ای که بسیاری از سرمایه داران روس در کشورهای اروپایی حضور داشته و برخی از بخش های اقتصادی روسیه مانند صنعت ساختمان آن نیز در اختیار کشورهای آلمانی و اروپایی است.

با در نظر گرفتن وابستگی های دو جانبه اروپا و روسیه می توان به این نتیجه رسید که هر گونه اعمال تحریم از هر طرف می تواند تأثیرات منفی بر اقتصاد خود آن ها نیز داشته باشد.

حضور شرکت‌های فناوری روس در اروپا و همچنین قراردادهای توسعه و ساخت نیروگاه‌های هسته ای کشورهای اروپایی با روسیه و نفوذ صنعت تولید هواپیمای این کشور از جمله بخش هایی هستند که روسیه حضوری فعال در اروپا دارد.

عرصه تولیدات نظامی روسیه نیز در میان برخی کشورهای اروپایی از محبوبیت برخوردار است و این کشورها از مشتریان محصولات روسی محسوب می شوند.

روسیه نیز تا حد قابل توجهی به اقتصاد اروپا وابسته است به گونه ای که برخی از شرکت های روس حضور فعالی در اروپا داشته و به عنوان مثال برخی بانک های این کشور نیز در بازارهای سهام اروپایی از جمله لندن حضور دارند.

در برابر سیاست های اروپا، روسیه نیز در صدد است تا با دو رویه پاسخ متناسبی را به طرف های درگیر در این مناقشه بدهد. این کشور قدم های تلافی جویانه ای را علیه این کشور ها برخواهد داشت که در اولین اقدام محصولات دامی و کشاورزی اروپایی، آمریکایی، کانادای و استرالیایی را تحریم کرده است.

از سوی دیگر روسیه با ارسال هیئت هایی به دیگر کشورها نه تنها در صدد تأمین برخی نیازهای خود در بخش های کشاورزی و دامی از کشورهایی مانند ایران و آمریکای لاتین بر آمده است بلکه با گردش از شرق به غرب علاوه بر تأمین نیازهای خود قصد دارد تا خلا بازار محصولات خود را دراروپا را با چرخش به آسیا جبران کند.

با این حال تا کنون بیشترین کالاهای کشاورزی و دامی وارد شده به روسیه از سوی کشورهای اروپایی است و زیان اروپا از تحریم روسیه بالغ بر 14 میلیارد دلار برآورد می شود.

یکی از اهداف آمریکا از حضور در بحران اوکراین و ملتهب کردن فضای موجود، تحت تأثیر قرار دادن شعاع نفوذ اقتصادهای اروپا و روسیه در اقتصادهای یکدیگر است.

با محدود شدن حضور روسیه در اروپا، فضا برای حضور فعال تر شرکت های آمریکایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هموار تر شده و با افزایش حضور سرمایه های آمریکایی در اروپا، نفوذ سیاسی و اقتصادی کلان آمریکا در این اتحادیه نیز افزایش چشم گیری می یابد.

در حال حاضر خود اتحادیه اروپا با اتخاذ سیاست هایی در برابر صادرات گاز روسیه به کشورهای عضو خود در حال ایجاد خلا امنیت انرژی در سطح این قاره است که به نظر می رسد این خودزنی باعث خواهد شد حضور شرکت های نفتی و گازی آمریکایی در سطح  اتحادیه اروپا افزایش یابد.

با توجه به روند اعمال تحریم ها، در حال حاضر تنها دو طرف روسیه و اروپا در حال از دست دادن منافع متقابل خود بوده و تنها این کشورها در حال متضرر شدن از التهابات اوکراین هستند و دیگر کشورها مانند آمریکا، کانادا و استرالیا به این تحریم ها بعنوان فرصتی برای پر کردن جای خالی اقتصاد روسیه در اروپا نگاه می کنند.

سجاد زمانی علیشاه


4531648
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن فاصله طولی و جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان امتیاز‌های  اراضی طرح جوانی جمعیت و یا نهضت ملی مسکن قابل خرید وفروش نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است